Wijzigingsbesluit BIG-nummer

Reactie

Naam N Kiewiet
Plaats Zeist
Datum 9 juli 2019

Vraag1

1. Vindt u het ontwerp duidelijk over waar en hoe het BIG-nummer bekend gemaakt moet gaan worden? Indien niet, op welk punt of welke punten is het ontwerp niet duidelijk?
Het ontwerp is duidelijk waar het BIG-nummer vermeld moet worden, niet precies hoe en waarom.

Vraag2

2. Verwacht u dat het besluit zal leiden tot onevenredige administratieve lasten? Zo ja, kunt u concreet omschrijven waar die administratieve lasten in bestaan?
Ja, de extra administratie lasten zullen bestaan uit het opnieuw opstellen en/of aanpassen van websites, digitale media, e-mails, briefpapier, facturen en bordjes bij de wachtkamer. Tijd die BIG-geregistreerden al tekort komen zonder deze maatregel! Wie gaat deze tijd vergoeden? Wie verteld tegen de cliënt dat we drukker zijn met nog meer administratieve lasten dan met zorg verlenen?

Vraag3

3. Het ontwerp geeft als mogelijkheid om op niet-digitale manier het BIG-nummer kenbaar te maken de bekendmaking in de wachtruimte. Ziet u andere manieren (die minstens zo effectief zijn als het kenbaar maken in de wachtruimte) om het BIG-nummer op niet-digitale wijze kenbaar te maken?
Ik vind het heel vreemd om het in de wachtruimte kenbaar te maken en overal te vermelden. Privacy voor alle BIG-geregistreerden! En daarbij; we zijn geen nummer! Net zoals cliënten dat niet zijn voor ons.
Waarom zou iedereen het BIG-nummer moeten zien als iedereen dat al kan opzoeken in het BIG-register? Wat is de meerwaarde? Wie controleert of het juiste nummer er staat? Mensen zullen alsnog het BIG-register gebruiken om het nummer te controleren....
Ik zie dan ook geen reden om het überhaupt op een niet-digitale manier kenbaar te maken.

Vraag4

4. In het ontwerp wordt nu een aantal situaties genoemd waarin het BIG-nummer kenbaar moet worden gemaakt door BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren. Heeft u nog suggesties om het BIG-nummer op andere wijze kenbaar te maken, die minstens zo effectief is en minder lasten met zich meebrengt?
Alles is te vinden in het BIG-register. Dat is openbaar, brengt GEEN lasten met zich mee en alles wordt automatisch geregistreerd. Het is echt onzin om het overal te vermelden. Cliënten kunnen zelf zorgverleners zoeken als ze dat willen en zonodig geven we het nummer als ze er om vragen.