Wijzigingsbesluit BIG-nummer

Reactie

Naam Bernhoven (BMH anesthesiemedewerken in opleiding R Spinelli)
Plaats Uden
Datum 19 juli 2019

Vraag1

1. Vindt u het ontwerp duidelijk over waar en hoe het BIG-nummer bekend gemaakt moet gaan worden? Indien niet, op welk punt of welke punten is het ontwerp niet duidelijk?
Duidelijk

Artsen hebben wel een pasje met hun bignummer maar die is vaak nooit zichtbaar voor de patiënt.

Vraag2

2. Verwacht u dat het besluit zal leiden tot onevenredige administratieve lasten? Zo ja, kunt u concreet omschrijven waar die administratieve lasten in bestaan?
Ja, het bignummer zal dan op de medewerkerspasje moeten gaan staan. Alle medewerkers moeten dan een nieuw pasje krijgen. Dit kost geld maar ook veel logistieke planning. Het ziekenhuis moet eerst er achter zien te komen welke medewerkers hun big nummer op hun pasje moeten krijgen en hoe gaan ze het aanpakken? Het activeren van het pasje moet de medewerker bij ICT doen.. dus de medewerker moet onder werktijd of in haar/zijn vrije tijd een pasje ophalen en activeren..

Vraag3

3. Het ontwerp geeft als mogelijkheid om op niet-digitale manier het BIG-nummer kenbaar te maken de bekendmaking in de wachtruimte. Ziet u andere manieren (die minstens zo effectief zijn als het kenbaar maken in de wachtruimte) om het BIG-nummer op niet-digitale wijze kenbaar te maken?
Ik werk op de OK en daar is geen wachtruimte maar een voorbereiding waar alle patiënten in bed liggen. De meeste daarvan zijn heel zenuwachtig, ik kan me niet voorstellen dat ze zitten te wachten op een beeld met allemaal namen en bignummers voor hun operatie.

Ik denk dat als een patiënt graag een medewerker zou willen opzoeken in het big register dat hij dat zou moeten kunnen via de website van het ziekenhuis. Dat daar alle informatie voor hun beschikbaar zou zijn omtrent medewerkers.

Vraag4

4. In het ontwerp wordt nu een aantal situaties genoemd waarin het BIG-nummer kenbaar moet worden gemaakt door BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren. Heeft u nog suggesties om het BIG-nummer op andere wijze kenbaar te maken, die minstens zo effectief is en minder lasten met zich meebrengt?
Op de website van het ziekenhuis de medewerkers kenbaar maken voor alle patiënten. Waarbij de patiënt moet inloggen met zijn digi-d en alle medewerkers zou kunnen vinden waar hij contact mee heeft gehad of iig de afdelingen waar hij geweest is.