BHOS-beleidsnota
Reactie
Naam | Amref Flying Doctors (Tess Vanacker) |
---|---|
Plaats | Leiden |
Datum | 14 april 2022 |
Vraag2
Nederland kent een lange traditie van publieke private samenwerking. Nu de mondiale uitdagingen steeds groter worden, is het van belang deze publiek-private samenwerkingen te verdiepen en te versnellen. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn in 2015 vastgesteld als actieplan voor overheden, bedrijven, kennisinstellingen en burgers om duurzame ontwikkeling te verwezenlijken wereldwijd.2. Hoe kunnen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen beter samenwerken om de duurzame ontwikkelingsdoelen te halen?
(EN)
The Netherlands has a long tradition of public-private partnership. As the global challenges grow ever bigger, it is important to deepen and accelerate these partnerships. The Sustainable Development Goals were presented in 2015 as a plan of action for governments, companies, knowledge institutions and private individuals to achieve sustainable development worldwide.
2. How can government, the private sector and knowledge institutions work together better to achieve the Sustainable Development Goals?
Samenwerkingen tussen overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen én het maatschappelijk middenveld zijn essentieel om de SDGs te halen, alsook SDG3, 5 en 6.
Het maatschappelijk middenveld speelt een sleutelrol in het tegengaan van ongelijkheid en het bevorderen van gendergelijkheid. Het maatschappelijk middenveld staat ook dicht bij lokale gemeenschappen en overheden en kan een faciliterende rol spelen in het aangaan van PPPs.
De Nederlandse overheid kan lokale overheden in lage- en middeninkomenslanden actief ondersteunen bij het aangaan van PPS-contracten voor het behalen van de SDGs, zowel via technische ondersteuning als via subsidieregelingen. Deze ondersteuning is net belangrijk in de landen waarmee Nederland een handelsrelatie heeft of waarmee de ontwikkelingsrelatie afgebouwd wordt, en niet enkel in de landen waarmee Nederland een ontwikkelingsrelatie heeft.
De goede praktijken die nu bestaan voor nationale overheden, bijvoorbeeld op het gebied van exportkredietverzekeringen, kunnen uitgebreid worden naar lokale overheden. Houd er hierbij rekening mee dat lokale overheden niet altijd de capaciteit hebben om via openbare aanbestedingen te werken en laat onder voorwaarden andere mechanismen toe.
Hierbij is het essentieel om een goede IMVO-wetgeving en de implementatie daarvan te garanderen.
Vraag3
Nederland heeft sinds 2016 een actieplan beleidscoherentie voor ontwikkeling. Beleidscoherentie voor ontwikkeling heeft als doel om in niet-hulp (OS) beleid schade voor ontwikkelingslanden te verminderen en synergiën en samenwerking te versterken. Het Nederlandse actieplan is in 2018 herzien en geeft een overzicht van vijf Nederlandse beleidsthema’s die een invloed hebben op de ontwikkelingskansen in ontwikkelingslanden. Deze thema’s zijn: (1) het tegengaan van belastingontwijking/ontduiking, (2) ontwikkelingsvriendelijke handelsakkoorden, (3) een ontwikkelingsvriendelijk investeringsregime, (4) verduurzaming van productie en handel en (5) het tegengaan van klimaatverandering.3. Hoe kan de bovengenoemde Nederlandse inzet op beleidscoherentie voor ontwikkeling verder versterkt of verbeterd worden?
(EN)
The Netherlands has had an action plan on policy coherence for development since 2016. The aim of policy coherence is to reduce the negative effects on developing countries caused by policies in areas other than development, and to strengthen synergies and cooperation. The action plan, which was revised in 2018, identifies five Dutch policy themes that can enhance developing countries’ opportunities for development: (1) combating tax avoidance/evasion, (2) development-friendly trade agreements, (3) a development-friendly investment regime, (4) more sustainable production and trade, and (5) combating climate change.
3. How can the Netherlands’ efforts to achieve policy coherence for development be further strengthened or enhanced?
Gendermainstreaming: schadelijke gevolgen van niet-hulp beleid zijn verschillend voor meisjes en vrouwen, mannen en gender non-conforme personen. Behoud en versterk daarom gendergelijkheid en vrouwenrechten als dwarsdoorsnijdend thema in het BHOS-beleid. Erken hierbij de volledige vervulling van SRGR als randvoorwaarde voor gendergelijkheid en vrouwenrechten.
Interministeriële samenwerking: verzeker interministeriële samenwerking en beleidscoherentie, bijvoorbeeld met EZK en VWS i.h.k.v. de Afrikastrategie en de Dutch Global Health-strategie. Zorg ervoor dat er in deze strategieën Zuidelijk leiderschap voorop staat.
Betaalbare medicatie: zet bij onderhandelingen voor vrijhandelsverdragen in op het waarborgen van betaalbaarheid van medicatie voor iedereen wereldwijd en een eerlijke en transparante prijsbepaling. Stimuleer ook de productie van medicatie en medische apparatuur in lage- en middeninkomenslanden.
Klimaatverandering: de klimaatcrisis leidt tot meer extreme weersomstandigheden, zoals langdurige droogte of hevige overstromingen. Armoede en economische tegenslagen zorgen voor een toename in schadelijke praktijken zoals meisjesbesnijdenis en kindhuwelijken, waterschaarste leidt tot menstruatiearmoede. Erken daarom de disproportionele impact van de klimaatcrisis op meisjes, jonge vrouwen en gemeenschappen in een gemarginaliseerde positie. Bepleit hun onmisbare rol in besluitvorming over klimaatadaptatie en -mitigatie. Blijf inzetten op SRGR en maak van het bestrijden van menstruatiearmoede een beleidsprioriteit.
Vraag4
Buitenlandse HandelInternationale handel en investeringen zijn van groot belang voor de Nederlandse welvaart en werkgelegenheid. De Nederlandse welvaart wordt voor een derde verdiend door internationale handel en een derde van onze banen zijn verbonden aan internationale handel. Onze internationale concurrentiepositie is onderhevig aan de “twin-transities” (digitalisering/innovatie en klimaat/duurzaamheid) en verschuivende geopolitieke verhoudingen. Het is voor Nederland van groot belang om het verdienvermogen te versterken nu en in de toekomst.
Strategisch en duurzaam handelsbeleid
In anticipatie op de geopolitieke en transitie-ontwikkelingen sturen ook buitenlandse staten sterker op hun nationale en internationale beleid. Zo passen staten in toenemende mate assertievere economische diplomatie toe en zetten zij economische machtsinstrumenten in om hun internationale doelen na te jagen. Nederland kan hierin niet achter blijven. De verwevenheid van ons land met de rest van de wereld is groter en kwetsbaarder dan ooit. Als onderdeel van een samenhangend buitenland beleid, zal Nederland zich toeleggen op een strategisch en duurzaam handelsbeleid.
4. Hoe kan de overheid het duurzame verdienvermogen van Nederlandse bedrijven in het buitenland versterken?
Foreign trade
International trade and investment are crucial to prosperity and jobs in the Netherlands. International trade accounts for a third of our national income and is linked to a third of our jobs. But our international competitiveness faces risks posed by the twin transitions (digitalisation/innovation and climate/sustainability) and the shifting geopolitical balance of power. It is therefore vital for the Netherlands to strengthen its earning capacity, both now and in the future.
Strategic and sustainable trade policy
Other states are also anticipating the above-mentioned transitions and geopolitical shifts, and are adjusting their national and international policies accordingly, for instance by pursuing their international objectives through more aggressive economic diplomacy and the use of economic instruments of power. The Netherlands cannot afford to fall behind. Our country’s interconnections with the rest of the world are both greater and more fragile than ever. The Netherlands will therefore focus on strategic and sustainable trade policy as part of its coherent foreign policy.
4. How can the government strengthen Dutch companies’ sustainable earning capacity abroad?
Het Nederlandse bedrijfsleven heeft baat bij een goed handels- en investeringsklimaat, ook in lage- en middeninkomenslanden. Randvoorwaarden zijn goed bestuur, en gezonde en goed opgeleide werknemers. Investeer daarom in onderwijs, gezondheidszorg – met inbegrip van SRGR, en een sterk maatschappelijk middenveld dat regeringen ter verantwoording roept en druk uitoefent om deze voorwaarden te scheppen.
Vraag5
Thema’s en sectoren van de toekomstNu de wereld in transitie is om een goede toekomst voor ons en de generaties na ons te bewerkstelligen verandert de focus van bedrijven, overheid en kennisinstellingen.
5. Op welke thema’s of sectoren ziet u kansen om internationaal te ondernemen?
(EN)
Themes and sectors of the future
The focus of companies, governments and knowledge institutions is changing in light of the global transition to ensure a bright future for current and future generations.
5. In which themes or sectors do you see opportunities for international enterprise?
Verschillende sectoren brengen kansen met zich mee, waaronder de gezondheidssector en sanitaire voorzieningen. Het is belangrijk dat Nederlandse ondernemers oog hebben voor duurzaamheid en gelijkwaardige handelsrelaties aangaan met lokale partners. Nauwe samenwerking met lokale maatschappelijke organisaties draagt bij aan verankering in de samenleving, met maximale toegevoegde waarde voor partnerlanden.
Vraag7
OntwikkelingssamenwerkingDevelopment cooperation
Nederlandse inzet op Ontwikkelingssamenwerking
Nederland is op verschillende thema’s actief op gebied van ontwikkelingssamenwerking. Zo investeren we in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en zetten we extra in op opvang in de regio, toegang tot vaccins, klimaatadaptatie en -mitigatie. Nederland gaat door met wat goed gaat en focust op waar Nederland goed in is, zoals verbinding tussen diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Meer informatie over het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van Nederland is te vinden op www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.
7. Waar is Nederland op het gebied van ontwikkelingssamenwerking volgens u goed in? Op welke thema’s zou Nederland een aanjagende rol kunnen vervullen?
(EN)
Dutch development cooperation activities
The Netherlands is actively pursuing a number of policy themes in the area of development cooperation. For example, we're investing in efforts to advance the Sustainable Development Goals (SDGs), reception in the region, access to vaccines, and climate adaptation and mitigation. The Netherlands will continue its efforts in areas where progress is being made and will focus on its strengths, such as linking diplomacy and development. For more information about Dutch development policy, go to www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.
7. In your opinion, what are the Netherlands’ strengths when it comes to development cooperation? In which policy themes could the Netherlands play a leading role?
Nederland vervult een internationale voortrekkersrol waar het gaat om seksuele en reproductieve gezondheid en rechten, inclusief de bestrijding van hiv, de rechten en gezondheid van LHBTIQ+ personen, en gendergelijkheid. De toegevoegde waarde van Nederland is groot omdat het zich als één van de weinige zowel politiek uitspreekt als daadwerkelijk investeert.
Bouw voort op deze sterke SRGR-expertise (gebaseerd op de mensenrechtenaanpak, met aandacht voor gendergelijkheid, intersectionaliteit en jongerenparticipatie, vanuit het maatschappelijk middenveld en gemeenschapsstructuren) bij het ontwikkelen van een mondiale gezondheidsstrategie. Zet in op de versterking van gezondheidssystemen en zorg ervoor dat SRGR gewaarborgd wordt. Focus op personen in de meest kwetsbare positie en ondersteun daarom primaire gezondheidzorg, alsook mechanismen om de brug te slaan tussen hen en het formele gezondheidssysteem.
Nederland heeft ook internationaal aanzien voor haar inzet op water en sanitaire voorzieningen en het ondersteunen van het maatschappelijk middenveld. Behoud deze inzet en versterk de ondersteuning voor lokale organisaties.
Vraag8
Innoveren op OSNederlandse internationale samenwerking is flexibel en kennisintensief, we zijn vernieuwend. Zo ontwikkelt Nederland nieuwe manieren van werken en partnerschappen die daarna door bijv. de Europese Commissie en Wereldbank worden opgepakt of opgeschaald. De Nederlandse internationale samenwerking fungeert dus veelal als een creatieve en kennisintensieve incubator (een broedplaats voor nieuwe ideeën. Nederland is een relatief kleine donor, maar als lidstaat van de EU en via bilaterale hulp kan Nederland de zichtbaarheid van EU-hulp vergroten en additionele relevante kapitaalstromen generen.
8. Op welke manier en op welk vlak kan de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog meer innoveren?
(EN)
Innovative development cooperation
Dutch international cooperation is flexible and knowledge-intensive. We are also innovative, developing new ways of working and new types of partnership that are subsequently adopted or scaled up by others, like the European Commission and the World Bank. In this respect, Dutch international cooperation is like a creative and knowledge-intensive incubator. We are a relatively small donor, but as an EU member state and through bilateral aid we can make EU aid more visible and generate additional, relevant capital flows.
8. In what other ways and areas could Dutch development cooperation innovate more?
Maatschappelijk middenveld: de Nederlandse inzet op versterking van het maatschappelijk middenveld in lage- en middeninkomenslanden is innovatief en vooruitstrevend. Deze inzet en focus moet vastgehouden worden, met meer aandacht voor het direct ondersteunen van lokale organisaties.
Innovaties voor SRGR: zet in op vernieuwing in de (seksuele en reproductieve) gezondheidszorg, bijvoorbeeld door te investeren in de verdere ontwikkeling van anticonceptie, goede moeder- en kindzorg, of digitale oplossingen zoals telemedicine en toegang tot adequate online informatie en digitale training voor zorgpersoneel. Gebruik Nederlandse digitale expertise om patient-centered innovaties aan te jagen en ondersteun standaardisering van digitale tools. Blijf ook inzetten op groepen met weinig tot geen toegang tot digitale tools.
Afdelingsoverstijgend werken: faciliteer kruisbestuivingen tussen verschillende beleidsdomeinen, bijvoorbeeld SRGR en onderwijs/werk, of WASH en SRGR
Vraag9
Een donor met durfDe Nederlandse internationale inzet is gedurfd, omdat we financiële investeringen koppelen aan onze diplomatieke inzet en expertise. We continueren thema’s waar we traditionele meerwaarde hebben: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR), water, voedselzekerheid en veiligheid & rechtsorde. Daarbij kunnen we nog meer gebruik maken van het diplomatieke gewicht van o.a. de EU. We investeren in systeemverandering om te zorgen dat we de SDG’s in 2030 realiseren. Met systeemverandering bedoelen we dat we de systemen die armoede en ongelijkheid in stand houden aanpakken.
9. Op welke manier/welk vlak kan Nederland als donor nog meer durf te tonen?
(EN)
A bold donor
Dutch international efforts can be characterised as bold, because we link financial investment to diplomatic efforts and expertise. We will continue our work on themes where we have always added value: sexual and reproductive health and rights (SRHR), water, food security, and security and the rule of law. We will also make better use of the diplomatic weight of the EU. To ensure we achieve the SDGs by 2030, we will invest in systemic change, i.e. tackling the structures that maintain poverty and inequality.
9. In what ways or areas could the Netherlands, as a donor, be even bolder?
Zuidelijk leiderschap: zet in op écht Zuidelijk leiderschap. Betrek Zuidelijke actoren bij het ontwikkelen van beleid en het ontwerpen van subsidieregelingen. Zorg ervoor dat deze regelingen toegankelijk zijn voor Zuidelijke organisaties en houd daarbij rekening met de lokale context. Prioriteer Zuidelijk leiderschap en lokaal eigenaarschap. Herevalueer in dit kader bestaande regelgeving, rapportagemechanismen en samenwerkingsverbanden.
SRGR-partnerschappen: Nederland toont per definitie durf door te investeren in SRGR en het maatschappelijk middenveld. Een intensievere samenwerking tussen de Nederlandse overheid en strategische partnerschappen is van groot belang. Samen kunnen we de ruimte voor gendergelijkheid en SRGR beschermen en vergroten.
Betekenisvolle jongerenparticipatie: betrek jongeren in al hun diversiteit in elke stap van het besluitvormings- en beleidsproces. Bouw voort op de goede praktijken van jongerenparticipatie in SRGR en onderwijs en werk, en zet modellen ten behoeve van betekenisvolle jongerenparticipatie in voor alle departementen in het ministerie. Ga jaarlijks in gesprek met een diverse groep jongerenvertegenwoordigers over de impact van het BHOS-beleid en geef ruimte voor aanpassing en bijsturing.