BHOS-beleidsnota

Reactie

Naam Save the Children (J.A. Beukema)
Plaats Den Haag
Datum 14 april 2022

Vraag1

(see english below)
Nexus (samenhang) Ontwikkelingssamenwerking & Buitenlandse Handel

Het Nederlandse bedrijfsleven kan door middel van handel, investeringen en marktkracht een belangrijke rol spelen bij een aantal van de grote wereldwijde uitdagingen van deze tijd. Om de Nederlandse inzet richting het bedrijfsleven een focus mee te geven wordt gekozen voor een focus op de “twin-transities”; de digitale transitie (via onder meer artificiële intelligentie) en de verduurzamingtransitie. Deze twin-transities op digitale innovatie en verduurzaming zullen de komende jaren een grote rol spelen om de Parijs en Glasgow-doelen voor klimaat te halen. Die doelen moeten we in Nederland halen, maar ook wereldwijd. Hoewel er een grote behoefte is aan Nederlandse expertise en investeringen, zien we dat meer nodig kan zijn om het Nederlandse bedrijven te betrekken bij deze transities in (lage en) midden-inkomenslanden.

1. Hoe kan het Nederlandse bedrijfsleven meer betrokken worden bij de twin-transitie in (lage en) midden-inkomenslanden?


(EN)
Nexus between development cooperation and foreign trade

Through their trade, investment and market position, Dutch businesses can play a key role in tackling some of the major challenges facing the world today. The focus of Dutch policy vis-a-vis the private sector will be on the 'twin transitions' of digitalisation (including artificial intelligence) and sustainability – both of which will be key to achieving the Paris and Glasgow climate goals in the years ahead. We must achieve these goals not only in the Netherlands, but across the world as a whole. While Dutch expertise and investment funding are in great demand, we also see that more may be needed when it comes to getting Dutch companies involved in these transitions in low- and middle-income countries.

1. How can we increase the involvement of Dutch companies in the twin transitions in low- and middle-income countries?
Impact maken doe je samen. Met Philips en lokale overheden sloegen wij de handen ineen in Jemen. In het door conflict en honger geteisterde land introduceerden we draagbare echografieoplossingen. De combinatie van medisch-technische kennis en ervaring in humanitaire werk stelden ons in staat 9 klinieken te voorzien van echoapparaten die op smartphones en tablets uitgelezen kunnen worden. De krachtige samenwerking kwam voort uit tweewekelijkse gesprekken met alle betrokkenen. Hier stonden problemen en oplossingen centraal. Ook voelden alle betrokkenen een hoge urgentie om dit project te laten slagen.

Het ontbreken van cruciale samenwerkingspartners leidt geregeld tot onbenut potentieel. Zo bieden NGOs en overheden jongeren beroepsopleidingen aan, zonder zich ervan te verzekeren dat de private sector deze kan absorberen. Het gebeurt ook dat lokale boeren steunpakketten krijgen die hun productie verhogen, maar hun overschotten niet kunnen omzetten in winst, omdat de koopkracht onder de lokale gemeenschappen ontbreekt en/of de vereiste infrastructuur om afzetmarkten te bereiken ontbreekt.

Wij pleiten ervoor dat hier mensen- en kinderrechten een centrale plek krijgen. De toegankelijkheid tot sociale voorzieningen mag niet onder druk komen te staan doordat private actoren de dienstverlening overnemen. Toegankelijk kan verminderen, waardoor overheidsinterventie nodig is om dit weer te corrigeren.

Save the Children heeft verschillende aanbevelingen:
• De private sector stimuleren om meer bij te dragen aan meer duurzame initiatieven die aansluiten bij de lokale vraag. Waar de ene gemeenschap meer baat heeft bij opleidingen, mist de andere gemeenschap alleen nog fatsoenlijke wegen, om handelsrelaties langdurig effectief en interessant te maken. Het maatschappelijk middenveld kan een interessant partner zijn in het in kaart brengen van die lokale vraag.
• Naleving van de OESO-richtlijnen en de UNGPs: promoot actief het naleven van IMVO en internationale standaarden en zie hierop toe in publiek-private partnerships (PPPs). Sta naast de genoemde ''kennisinstellingen en burgers'' PPPs ook open voor andere belanghebbenden, zoals NGO's en vakbonden. Dialoog tussen bedrijven, vakbonden en maatschappelijke organisaties is immers een essentieel onderdeel van de gepaste zorgvuldigheid die van bedrijven wordt verwacht. Benadruk hierin ook de verantwoordelijkheden van bedrijven om kinder- en mensenrechten te respecteren.

Vraag2

Nederland kent een lange traditie van publieke private samenwerking. Nu de mondiale uitdagingen steeds groter worden, is het van belang deze publiek-private samenwerkingen te verdiepen en te versnellen. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn in 2015 vastgesteld als actieplan voor overheden, bedrijven, kennisinstellingen en burgers om duurzame ontwikkeling te verwezenlijken wereldwijd.

2. Hoe kunnen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen beter samenwerken om de duurzame ontwikkelingsdoelen te halen?

(EN)
The Netherlands has a long tradition of public-private partnership. As the global challenges grow ever bigger, it is important to deepen and accelerate these partnerships. The Sustainable Development Goals were presented in 2015 as a plan of action for governments, companies, knowledge institutions and private individuals to achieve sustainable development worldwide.

2. How can government, the private sector and knowledge institutions work together better to achieve the Sustainable Development Goals?
n.v.t.

Vraag3

Nederland heeft sinds 2016 een actieplan beleidscoherentie voor ontwikkeling. Beleidscoherentie voor ontwikkeling heeft als doel om in niet-hulp (OS) beleid schade voor ontwikkelingslanden te verminderen en synergiën en samenwerking te versterken. Het Nederlandse actieplan is in 2018 herzien en geeft een overzicht van vijf Nederlandse beleidsthema’s die een invloed hebben op de ontwikkelingskansen in ontwikkelingslanden. Deze thema’s zijn: (1) het tegengaan van belastingontwijking/ontduiking, (2) ontwikkelingsvriendelijke handelsakkoorden, (3) een ontwikkelingsvriendelijk investeringsregime, (4) verduurzaming van productie en handel en (5) het tegengaan van klimaatverandering.

3. Hoe kan de bovengenoemde Nederlandse inzet op beleidscoherentie voor ontwikkeling verder versterkt of verbeterd worden?

(EN)
The Netherlands has had an action plan on policy coherence for development since 2016. The aim of policy coherence is to reduce the negative effects on developing countries caused by policies in areas other than development, and to strengthen synergies and cooperation. The action plan, which was revised in 2018, identifies five Dutch policy themes that can enhance developing countries’ opportunities for development: (1) combating tax avoidance/evasion, (2) development-friendly trade agreements, (3) a development-friendly investment regime, (4) more sustainable production and trade, and (5) combating climate change.

3. How can the Netherlands’ efforts to achieve policy coherence for development be further strengthened or enhanced?


Om beleidscoherentie voor ontwikkeling te verbeteren doet Save the Children aanbevelingen:

• Implementeer een mensen- en kinderrechten raamwerk in bedrijfsactiviteiten, nationale IMVO-wetgeving en de EU Richtlijn CSDD. De Richtlijn voor kinderrechten in het bedrijfsleven (Child’s Rights and Business Principles, CRBP) moet in acht genomen worden bij handelsovereenkomsten, wanneer nationaal beleid wordt gemaakt en bij reacties op EU niveau wet- en regelgeving. Ook moeten bedrijven verplicht worden om kinderrechten in bedrijfsactiviteiten na te leven in hun gehele internationale toeleveringsketens.

• Stop oneerlijke belastingpraktijken en pleit voor belastingrechtvaardiging en schuldverlichting. Om internationale handel te bevorderen, moeten andere nationale overheden niet ondermijnd worden door misgelopen belastinginkomsten die de nationale economie aantasten. Ook roepen wij de Nederlandse overheid op om zich uit te spreken tegen internationale instituten die om budget cuts vragen, zoals het IMF, in essentiële publieke diensten zoals onderwijs, die deze diensten minder toegankelijk maken voor kwetsbare groepen zoals kinderen.

• Aanpakken grondoorzaken, om humanitaire en andere crises te mitigeren. Diplomatie, aanpak van armoede, inzet op onderwijs, infrastructuur, terugdringen uitstoot CO2 (en equivalenten) en eerlijke handels- en investeringsakkoorden dragen allemaal bij aan een coherent beleid op ontwikkelingssamenwerking dat de ongelijkheid kan verlichten. Dat is des te harder nodig door de toenemende humanitaire crises, als gevolg van conflict, covid-19 en klimaatverandering.

Vraag4

Buitenlandse Handel
Internationale handel en investeringen zijn van groot belang voor de Nederlandse welvaart en werkgelegenheid. De Nederlandse welvaart wordt voor een derde verdiend door internationale handel en een derde van onze banen zijn verbonden aan internationale handel. Onze internationale concurrentiepositie is onderhevig aan de “twin-transities” (digitalisering/innovatie en klimaat/duurzaamheid) en verschuivende geopolitieke verhoudingen. Het is voor Nederland van groot belang om het verdienvermogen te versterken nu en in de toekomst.

Strategisch en duurzaam handelsbeleid
In anticipatie op de geopolitieke en transitie-ontwikkelingen sturen ook buitenlandse staten sterker op hun nationale en internationale beleid. Zo passen staten in toenemende mate assertievere economische diplomatie toe en zetten zij economische machtsinstrumenten in om hun internationale doelen na te jagen. Nederland kan hierin niet achter blijven. De verwevenheid van ons land met de rest van de wereld is groter en kwetsbaarder dan ooit. Als onderdeel van een samenhangend buitenland beleid, zal Nederland zich toeleggen op een strategisch en duurzaam handelsbeleid.

4. Hoe kan de overheid het duurzame verdienvermogen van Nederlandse bedrijven in het buitenland versterken?

Foreign trade
International trade and investment are crucial to prosperity and jobs in the Netherlands. International trade accounts for a third of our national income and is linked to a third of our jobs. But our international competitiveness faces risks posed by the twin transitions (digitalisation/innovation and climate/sustainability) and the shifting geopolitical balance of power. It is therefore vital for the Netherlands to strengthen its earning capacity, both now and in the future.

Strategic and sustainable trade policy
Other states are also anticipating the above-mentioned transitions and geopolitical shifts, and are adjusting their national and international policies accordingly, for instance by pursuing their international objectives through more aggressive economic diplomacy and the use of economic instruments of power. The Netherlands cannot afford to fall behind. Our country’s interconnections with the rest of the world are both greater and more fragile than ever. The Netherlands will therefore focus on strategic and sustainable trade policy as part of its coherent foreign policy.

4. How can the government strengthen Dutch companies’ sustainable earning capacity abroad?
n.v.t.

Vraag5

Thema’s en sectoren van de toekomst
Nu de wereld in transitie is om een goede toekomst voor ons en de generaties na ons te bewerkstelligen verandert de focus van bedrijven, overheid en kennisinstellingen.

5. Op welke thema’s of sectoren ziet u kansen om internationaal te ondernemen?

(EN)
Themes and sectors of the future
The focus of companies, governments and knowledge institutions is changing in light of the global transition to ensure a bright future for current and future generations.

5. In which themes or sectors do you see opportunities for international enterprise?
Save the Children is actief in 122 landen. Een voorbeeld van een project in China is een skills-georiënteerd programma dat een groot donor bedrijf erbij heeft betrokken, om te kunnen focussen op de werving van skills voor jongeren. Ook draagt dit bedrijf bij aan de toegang tot werkgelegenheid voor jongeren, en innovatie hubs. In Oeganda lopen projecten die zich focussen op 'groene’ banen in de agricultuur, door trainingen, jongeren innovatie labs en het financieren van zaadjes, om zo jongeren op de arbeidsmarkt een boost te geven, en een langdurige manier van levensonderhoud te verzekeren.

Save the Children en Philips zijn een partnerschap aangegaan waarin Philips middels e-health kits (hard- & software) programma's van vooraf goedgekeurde klinieken en ziekenhuizen in verschillende gebieden in Jemen ondersteunt. Deze collaboratie tussen de private, publieke (lokale overheden) en de non-profit sector is essentieel om de humanitaire noden in deze landen te verlichten en om onmisbare gezondheidszorg mogelijk te maken in afgelegen en gevaarlijke gebieden. Ook is dit van belang om een goede toekomst voor ontvangers van deze medische hulp te bewerkstelligen, en een kans voor Nederlandse bedrijven om internationaal nieuwe (afzet)markten te ontdekken. Echter kon door problemen met elektriciteit, en het gebrek hieraan, de medische apparatuur niet in gebruik worden genomen.

Save the Children ziet voor Nederland kansen om internationaal te ondernemen op de volgende thema's en sectoren:
• Binnen het internationale speelveld liggen veel kansen voor Nederland om internationaal ondernemen te stimuleren via jongerenparticipatie en het aanvullen van ontbrekende essentiële diensten. Zo wordt niet alleen de toekomst van Nederlandse ondernemers, maar ook ondernemers en werknemers in andere landen bevordert.
• Nederland is rijkelijk in bezit van kennis over de sectoren van agricultuur en medische technologie. Door actief partnerschappen en kansen te promoten en faciliteren kunnen alle partners aan de onderhandelingstafel groeien. Hierin kan het maatschappelijk middenveld een rol spelen om behoeften en aanbod in kaart te brengen.

Vraag6

Samenwerking publiek-privaat en rol Midden en Klein Bedrijf (MKB)
Een succesvolle aanpak op het gebied van internationale handel vraagt samenwerking tussen burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en de overheid. Het is nuttig om aan te sluiten op de behoeftes van de markt. Waar zijn bedrijven (specifiek het MKB) mee geholpen om de exportkracht en innovatiekracht te vergroten?

6. Hoe kan de overheid het bedrijfsleven (specifiek het MKB) dat internationaal onderneemt (of dat zou willen) beter ondersteunen om zaken te doen in het buitenland?
a. Welke ondersteuning hebben bedrijven nodig om internationaal succesvol te zijn op terreinen van digitale innovatie (innovatiesamenwerking) en verduurzaming?
b. Voor handel met welke landen (of regio’s of markten) zou ondersteuning moeten zijn?
c. Wat zou de overheid op het gebied van handelsbevordering niet meer moeten doen?

(EN)
Public-private cooperation and role of SMEs
A successful approach to international trade requires cooperation between the public, companies, civil society and government. It is also useful to align with market demand. What would help companies, and SMEs in particular, to increase their export performance and innovative capacity?

6. How can the government better support companies (and SMEs specifically), that are doing or wish to do business abroad?
a. What type of support do companies need in order to achieve international success in the areas of digital innovation (innovation partnerships) and sustainability?
b. For what countries, regions or markets should the government provide private sector support?
c. What type of trade promotion activities should the government stop doing?
n.v.t.

Vraag7

Ontwikkelingssamenwerking
Development cooperation

Nederlandse inzet op Ontwikkelingssamenwerking

Nederland is op verschillende thema’s actief op gebied van ontwikkelingssamenwerking. Zo investeren we in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en zetten we extra in op opvang in de regio, toegang tot vaccins, klimaatadaptatie en -mitigatie. Nederland gaat door met wat goed gaat en focust op waar Nederland goed in is, zoals verbinding tussen diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Meer informatie over het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van Nederland is te vinden op www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. Waar is Nederland op het gebied van ontwikkelingssamenwerking volgens u goed in? Op welke thema’s zou Nederland een aanjagende rol kunnen vervullen?

(EN)
Dutch development cooperation activities

The Netherlands is actively pursuing a number of policy themes in the area of development cooperation. For example, we're investing in efforts to advance the Sustainable Development Goals (SDGs), reception in the region, access to vaccines, and climate adaptation and mitigation. The Netherlands will continue its efforts in areas where progress is being made and will focus on its strengths, such as linking diplomacy and development. For more information about Dutch development policy, go to www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. In your opinion, what are the Netherlands’ strengths when it comes to development cooperation? In which policy themes could the Netherlands play a leading role?
• Nederland heeft een leidende rol in het verzekeren van capaciteit en expertise voor de implementatie en coördinatie van MHPSS (mental health and psychosocial support) in crisissituaties, door het Dutch Surge Support (DSS) systeem. Deze expertise, het netwerk, en de leidende rol van NL dragen allemaal bij aan de impact van NL op OS, in het bijzonder humanitair werk en inspanningen voor vredesopbouw, door dit te verbreden naar kansen voor het vergroten van de broodnodige capaciteit en financiering.
o Initiatieven die bijdragen aan de implementatie en coördinatie van MHPSS in crisissituaties zijn onder andere de continuering van de DSS, het opnemen van MHPSS in het Financial Tracking System en de Rapid Needs Assessments, adequate inclusie an MHPSS in de Global Health Stragy, en het verzekeren van een aanzienlijke toename van budgetten voor geestelijke gezondheid, tot 10% van de nationale gezondheidsbudgetten en $1 mld. p/j voor wereldwijde MHPSS in 2030.

• De Russische invasie van Oekraïne en de klimaat- en de coronacrisis leggen de zwaktes van het mondiaal voedselsysteem bloot. Wij pleiten ervoor dat deze zwaktes interdisciplinair onderzocht en aangepakt worden in samenwerking met lokale gemeenschappen, maatschappelijke organisaties, private sector partijen en overheidspartners. Het centraal stellen van de grondoorzaken van honger en ondervoeding om deze dan vervolgens geïntegreerd en procesmatig aan te pakken met alle betrokkenen kan juist die nodige structurele verbeteringen teweegbrengen. Daarnaast zijn veerkrachtige en weerbare voedselsystemen gebaseerd op lokale contexten nodig om mensen te blijven voeden ook in tijden van crisis. Een veerkrachtig voedselsysteem schept hierbij een voorwaarde voor meer stabiliteit en weerbaarheid.

• Nederland kenmerkt zich als een proactieve speler in de strijd tegen kinderarbeid. Zo is Nederland het eerste ‘consumer country’ die zich als pathfinder heeft aangesloten bij Alliance 8.7. Ook zet Nederland zich via het Work: No Child’s Business programma op internationaal niveau in om kinderarbeid op een duurzame manier uit te bannen in Mali, Ivoorkust, Uganda, India, Jordanië en Vietnam. Het zou mooi zijn wanneer Nederland haar leidende rol continueert en als een van de eerste landen met een ambitieus actieplan tegen kinderarbeid komt, met breedgedragen wetgeving die de zorgplicht voor alle bedrijven in de praktijk brengt, investeringen in onderwijs stimuleert en oneerlijke belastingpraktijken stopt.

Vraag8

Innoveren op OS

Nederlandse internationale samenwerking is flexibel en kennisintensief, we zijn vernieuwend. Zo ontwikkelt Nederland nieuwe manieren van werken en partnerschappen die daarna door bijv. de Europese Commissie en Wereldbank worden opgepakt of opgeschaald. De Nederlandse internationale samenwerking fungeert dus veelal als een creatieve en kennisintensieve incubator (een broedplaats voor nieuwe ideeën. Nederland is een relatief kleine donor, maar als lidstaat van de EU en via bilaterale hulp kan Nederland de zichtbaarheid van EU-hulp vergroten en additionele relevante kapitaalstromen generen.

8. Op welke manier en op welk vlak kan de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog meer innoveren?

(EN)
Innovative development cooperation

Dutch international cooperation is flexible and knowledge-intensive. We are also innovative, developing new ways of working and new types of partnership that are subsequently adopted or scaled up by others, like the European Commission and the World Bank. In this respect, Dutch international cooperation is like a creative and knowledge-intensive incubator. We are a relatively small donor, but as an EU member state and through bilateral aid we can make EU aid more visible and generate additional, relevant capital flows.

8. In what other ways and areas could Dutch development cooperation innovate more?

• We willen Nederland aanmoedigen te investeren in het klimaatbestending maken van WASH-dienstverlening. Het weer wordt steeds extremer en wij observeren dat bijvoorbeeld door heftige regenval of langdurige droogte de toegankelijkheid tot en de kwaliteit van sanitaire voorzieningen achteruitgaat. Overstromingen zorgen er bovendien voor dat andere faciliteiten zoals ziekenhuis moeilijk of niet bereikbaar zijn. Werk maken van klimaatadaptie is van groot belang. Wij moedigen Nederland aan dit in samenwerking te doen met betrokken partijen
• Nederland moet zich proactief opstellen m.b.t. de EU Trade Policy review. Enkel handelsovereenkomsten blijken tot dusverre geen effectief instrument om niet-handelsbeleidsdoelstellingen, zoals het uitbannen van kinderarbeid, te bereiken. De reikwijdte en handhaving van de hoofdstukken over handel en duurzame ontwikkeling (TSD) dienen versterkt te worden, NL kan hierin een leidende rol nemen door te pleiten voor: concrete uitvoering van de TSD-doelen; een robuust monitoringsysteem van acties en resultaten t.b.v. de TSD-doelen; gegarandeerde naleving middels aansporingen en sancties; en het toepassen van deze innovatieve aanpak op handelsovereenkomsten die momenteel worden gesloten met regio’s met veel kinderarbeid.
• De covidpandemie heeft een disproportionele impact gehad op het leven van vrouwen en meisjes. De Minister gaf tijdens het recente Wereldcafé aan met eigen ogen te hebben gezien dat door zwangerschappen meisjes werden uitgesloten van onderwijs in Oeganda. Nederland is frontrunner op het gebied van steun aan meisjes en vrouwen, en zou in haar beleid expliciet moeten noemen hoe zij investeert in goed, inclusief onderwijs voor meisjes en de samenhang daarvan met hun toegang tot seksuele reproductieve gezondheid en rechten (SRGR) middels bijvoorbeeld sekseducatie en het voorkomen van gendergerelateerd geweld of ongewenste zwangerschappen.

Vraag9

Een donor met durf

De Nederlandse internationale inzet is gedurfd, omdat we financiële investeringen koppelen aan onze diplomatieke inzet en expertise. We continueren thema’s waar we traditionele meerwaarde hebben: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR), water, voedselzekerheid en veiligheid & rechtsorde. Daarbij kunnen we nog meer gebruik maken van het diplomatieke gewicht van o.a. de EU. We investeren in systeemverandering om te zorgen dat we de SDG’s in 2030 realiseren. Met systeemverandering bedoelen we dat we de systemen die armoede en ongelijkheid in stand houden aanpakken.

9. Op welke manier/welk vlak kan Nederland als donor nog meer durf te tonen?


(EN)
A bold donor

Dutch international efforts can be characterised as bold, because we link financial investment to diplomatic efforts and expertise. We will continue our work on themes where we have always added value: sexual and reproductive health and rights (SRHR), water, food security, and security and the rule of law. We will also make better use of the diplomatic weight of the EU. To ensure we achieve the SDGs by 2030, we will invest in systemic change, i.e. tackling the structures that maintain poverty and inequality.

9. In what ways or areas could the Netherlands, as a donor, be even bolder?
• Om de effectiviteit van hulp te vergroten en om verschillen in de hulpketen aan te pakken, kan Nederland zich meer toewijden aan een shift in power, en werken via een meer gelokaliseerde aanpak. In de praktijk zijn er veel obstakels in de samenwerkingen tussen INGO's en lokale NGO's. Voor de Dutch Relief Alliance is het niet mogelijk voor lokale partners om de leiding te nemen, vanwege beleid m.b.t. het dragen van financiële risico’s. Doordat de Nederlandse overheid en INGO's meer risico dragen, kunnen samenwerkingen effectiever zijn en lokale organisaties die al de benodigde legitimiteit genieten, problemen en ongelijkheden binnen de lokale context aanpakken.
Save the Children moedigt de Nederlandse overheid aan om als donor meer durf te tonen door INGO's te ondersteunen in het dragen van financiële risico's die gelinkt zijn aan werk met lokale civil society actors (CSA's). Dit kan via het aangaan van directe contracten met lokale/nationale organisaties die samenwerken met INGO's voor internationale connecties, en via het delen van risico's met INGO's. Dit is in het specifiek van belang voor thema's met prioriteit die contextualisering vereisen, evenals expertise van lokale actoren, zoals SRGR en MHPSS.
Directe kleinschaligere financiering zou ook versterkt kunnen worden door de Nederlandse ambassades door een op het MATRA-programma geïnspireerd fonds voor ontwikkelingssamenwerking. Dit programma zou lokaal geboren initiatieven direct kunnen ondersteunen en zo maatschappelijke organisaties versterken. Dit kan weer leiden tot het verstevigen van het maatschappelijk middenveld.
Ook in de context van noodhulp is lokalisering van belang. Dit betreft niet alleen capaciteitsversterking, maar onder andere ook dat lokale ngo’s eerlijke toegang krijgen tot kwaliteitsfinanciering, dat de risico’s gedeeld kunnen worden, en verbeterde toegang tot coördinatiemechanismen en besluitvorming.

• Meer samenhang te creëren tussen noodhulp en duurzame ontwikkeling. Er zijn de laatste jaren zeker stappen gezet in het kader van de zogenaamde triple nexus tussen humanitaire hulp, ontwikkeling en vrede, maar we zien dat er nog altijd interne silo’s zijn tussen de OS- en noodhulpkanalen. We zien dat in sommige crises, bepaalde gebieden allang klaar zijn voor wederopbouw of OS-programmering, terwijl er voornamelijk humanitaire contracten beschikbaar zijn.

Vraag10

Afrondende algemene vraag

10. Heeft u nog andere punten van aandacht die u vindt dat meegenomen dienen te worden in de nieuwe beleidsnota?


(EN)
General closing question

10. Are there any other points that you believe should be included in the new policy document?

Investeer in de toekomst van kinderen en jongeren. Overheden, onderwijsinstellingen, onderwijs en belanghebbenden uit de particuliere sector kunnen de kloof tussen inclusief onderwijs en productieve/economische sectoren, bijv. de arbeidsmarkt, overbruggen. Neem kennisuitwisseling mee in het BHOS-beleid, zodat kennis van Nederlandse bedrijven ook onderwijssystemen in OS-landen versterkt, d.m.v. een hybride leeromgeving. Promoot en ondersteun de norm dat kinderen niet moeten werken, maar naar school moeten gaan. Investeer in het perspectief van jongeren in ontwikkelingslanden door het vergroten van hun baankansen, toegang tot goed onderwijs en skills, ondernemerschap, en toegang tot leningen. Ga waar mogelijk de samenwerking aan met het (lokale) bedrijfsleven. Vraag regeringen om de scholen te ondersteunen met verdere digitalisering en mechanisering van hun onderwijssystemen in hulpprogramma's, om een personeelsbestand te creëren dat klaar is voor de toekomst.

Kinderrechten staan centraal in het werk van Save the Children. Kijk je vanuit kinderen naar de oplossingen voor handel, (verdere) ontwikkeling en humanitaire crisis, dan kijk je als vanzelfsprekend op een coherente en toekomstgerichte manier. Dit is voor ons niet het laatste punt, maar een overkoepelende boodschap voor de beleidsnota van de nieuwe minister Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking.