BHOS-beleidsnota

Reactie

Naam ZOA (LM Wijkel)
Plaats Apeldoorn
Datum 14 april 2022

Vraag1

(see english below)
Nexus (samenhang) Ontwikkelingssamenwerking & Buitenlandse Handel

Het Nederlandse bedrijfsleven kan door middel van handel, investeringen en marktkracht een belangrijke rol spelen bij een aantal van de grote wereldwijde uitdagingen van deze tijd. Om de Nederlandse inzet richting het bedrijfsleven een focus mee te geven wordt gekozen voor een focus op de “twin-transities”; de digitale transitie (via onder meer artificiële intelligentie) en de verduurzamingtransitie. Deze twin-transities op digitale innovatie en verduurzaming zullen de komende jaren een grote rol spelen om de Parijs en Glasgow-doelen voor klimaat te halen. Die doelen moeten we in Nederland halen, maar ook wereldwijd. Hoewel er een grote behoefte is aan Nederlandse expertise en investeringen, zien we dat meer nodig kan zijn om het Nederlandse bedrijven te betrekken bij deze transities in (lage en) midden-inkomenslanden.

1. Hoe kan het Nederlandse bedrijfsleven meer betrokken worden bij de twin-transitie in (lage en) midden-inkomenslanden?


(EN)
Nexus between development cooperation and foreign trade

Through their trade, investment and market position, Dutch businesses can play a key role in tackling some of the major challenges facing the world today. The focus of Dutch policy vis-a-vis the private sector will be on the 'twin transitions' of digitalisation (including artificial intelligence) and sustainability – both of which will be key to achieving the Paris and Glasgow climate goals in the years ahead. We must achieve these goals not only in the Netherlands, but across the world as a whole. While Dutch expertise and investment funding are in great demand, we also see that more may be needed when it comes to getting Dutch companies involved in these transitions in low- and middle-income countries.

1. How can we increase the involvement of Dutch companies in the twin transitions in low- and middle-income countries?
Bedrijfsleven betrekken bij innovatieve technologie in verduurzaming. Overheid kan innovatieve pilots financieren, en duurzame technologie financieren als deel van ontwikkelings- programma's, en ook bedrijfsleven uitdagen/faciliteren om zelf te investeren (e.g. op het gebied van duurzame energie en 'climate smart agriculture' ).

Vraag2

Nederland kent een lange traditie van publieke private samenwerking. Nu de mondiale uitdagingen steeds groter worden, is het van belang deze publiek-private samenwerkingen te verdiepen en te versnellen. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn in 2015 vastgesteld als actieplan voor overheden, bedrijven, kennisinstellingen en burgers om duurzame ontwikkeling te verwezenlijken wereldwijd.

2. Hoe kunnen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen beter samenwerken om de duurzame ontwikkelingsdoelen te halen?

(EN)
The Netherlands has a long tradition of public-private partnership. As the global challenges grow ever bigger, it is important to deepen and accelerate these partnerships. The Sustainable Development Goals were presented in 2015 as a plan of action for governments, companies, knowledge institutions and private individuals to achieve sustainable development worldwide.

2. How can government, the private sector and knowledge institutions work together better to achieve the Sustainable Development Goals?
Wij moedigen de NL overheid aan om actief het bedrijfsleven, maatschappelijk middenveld en kennisinstellingen te betrekken in ontwikkeling van nieuwe programma's. Zoek ook de samenwerking op met (lokale) overheden, zonder deze verankering is duurzame ontwikkeling erg ingewikkeld.

Vraag3

Nederland heeft sinds 2016 een actieplan beleidscoherentie voor ontwikkeling. Beleidscoherentie voor ontwikkeling heeft als doel om in niet-hulp (OS) beleid schade voor ontwikkelingslanden te verminderen en synergiën en samenwerking te versterken. Het Nederlandse actieplan is in 2018 herzien en geeft een overzicht van vijf Nederlandse beleidsthema’s die een invloed hebben op de ontwikkelingskansen in ontwikkelingslanden. Deze thema’s zijn: (1) het tegengaan van belastingontwijking/ontduiking, (2) ontwikkelingsvriendelijke handelsakkoorden, (3) een ontwikkelingsvriendelijk investeringsregime, (4) verduurzaming van productie en handel en (5) het tegengaan van klimaatverandering.

3. Hoe kan de bovengenoemde Nederlandse inzet op beleidscoherentie voor ontwikkeling verder versterkt of verbeterd worden?

(EN)
The Netherlands has had an action plan on policy coherence for development since 2016. The aim of policy coherence is to reduce the negative effects on developing countries caused by policies in areas other than development, and to strengthen synergies and cooperation. The action plan, which was revised in 2018, identifies five Dutch policy themes that can enhance developing countries’ opportunities for development: (1) combating tax avoidance/evasion, (2) development-friendly trade agreements, (3) a development-friendly investment regime, (4) more sustainable production and trade, and (5) combating climate change.

3. How can the Netherlands’ efforts to achieve policy coherence for development be further strengthened or enhanced?


(1) Veel meer verplichtende wet- en regelgeving ontwikkelen, nu zijn de doelstellingen vaak te vrijblijvend voor de private sector (IMVO wetgeving).

(2) Daarnaast zou Nederland allereerst scherpe keuzes moeten maken en kiezen voor de sectoren waar NLD sterk in is: bijvoorbeeld in watermanagement en landbouw, want we kunnen niet alles. In het verleden hadden ambassades verschillende sector specialisten. Nu hebben deze specialisten hier en daar hun rentree gemaakt, maar de sector expertise op ambassades zou verder versterkt kunnen worden. In de betreffende context van een land kunnen deze Experts, samen met NLD bedrijfsleven en NLD NGO's zorgdragen voor verdere beleidscoherentie

(3) Lange termijn en serieuze visie op klimaatverandering en voldoende financien om resultaten te behalen.

Vraag4

Buitenlandse Handel
Internationale handel en investeringen zijn van groot belang voor de Nederlandse welvaart en werkgelegenheid. De Nederlandse welvaart wordt voor een derde verdiend door internationale handel en een derde van onze banen zijn verbonden aan internationale handel. Onze internationale concurrentiepositie is onderhevig aan de “twin-transities” (digitalisering/innovatie en klimaat/duurzaamheid) en verschuivende geopolitieke verhoudingen. Het is voor Nederland van groot belang om het verdienvermogen te versterken nu en in de toekomst.

Strategisch en duurzaam handelsbeleid
In anticipatie op de geopolitieke en transitie-ontwikkelingen sturen ook buitenlandse staten sterker op hun nationale en internationale beleid. Zo passen staten in toenemende mate assertievere economische diplomatie toe en zetten zij economische machtsinstrumenten in om hun internationale doelen na te jagen. Nederland kan hierin niet achter blijven. De verwevenheid van ons land met de rest van de wereld is groter en kwetsbaarder dan ooit. Als onderdeel van een samenhangend buitenland beleid, zal Nederland zich toeleggen op een strategisch en duurzaam handelsbeleid.

4. Hoe kan de overheid het duurzame verdienvermogen van Nederlandse bedrijven in het buitenland versterken?

Foreign trade
International trade and investment are crucial to prosperity and jobs in the Netherlands. International trade accounts for a third of our national income and is linked to a third of our jobs. But our international competitiveness faces risks posed by the twin transitions (digitalisation/innovation and climate/sustainability) and the shifting geopolitical balance of power. It is therefore vital for the Netherlands to strengthen its earning capacity, both now and in the future.

Strategic and sustainable trade policy
Other states are also anticipating the above-mentioned transitions and geopolitical shifts, and are adjusting their national and international policies accordingly, for instance by pursuing their international objectives through more aggressive economic diplomacy and the use of economic instruments of power. The Netherlands cannot afford to fall behind. Our country’s interconnections with the rest of the world are both greater and more fragile than ever. The Netherlands will therefore focus on strategic and sustainable trade policy as part of its coherent foreign policy.

4. How can the government strengthen Dutch companies’ sustainable earning capacity abroad?
Scherpe keuzes maken (zie boven) en stimuleren/belonen van public/private partnerships, met een bijzondere rol voor EKN

Vraag5

Thema’s en sectoren van de toekomst
Nu de wereld in transitie is om een goede toekomst voor ons en de generaties na ons te bewerkstelligen verandert de focus van bedrijven, overheid en kennisinstellingen.

5. Op welke thema’s of sectoren ziet u kansen om internationaal te ondernemen?

(EN)
Themes and sectors of the future
The focus of companies, governments and knowledge institutions is changing in light of the global transition to ensure a bright future for current and future generations.

5. In which themes or sectors do you see opportunities for international enterprise?
n/a

Vraag6

Samenwerking publiek-privaat en rol Midden en Klein Bedrijf (MKB)
Een succesvolle aanpak op het gebied van internationale handel vraagt samenwerking tussen burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en de overheid. Het is nuttig om aan te sluiten op de behoeftes van de markt. Waar zijn bedrijven (specifiek het MKB) mee geholpen om de exportkracht en innovatiekracht te vergroten?

6. Hoe kan de overheid het bedrijfsleven (specifiek het MKB) dat internationaal onderneemt (of dat zou willen) beter ondersteunen om zaken te doen in het buitenland?
a. Welke ondersteuning hebben bedrijven nodig om internationaal succesvol te zijn op terreinen van digitale innovatie (innovatiesamenwerking) en verduurzaming?
b. Voor handel met welke landen (of regio’s of markten) zou ondersteuning moeten zijn?
c. Wat zou de overheid op het gebied van handelsbevordering niet meer moeten doen?

(EN)
Public-private cooperation and role of SMEs
A successful approach to international trade requires cooperation between the public, companies, civil society and government. It is also useful to align with market demand. What would help companies, and SMEs in particular, to increase their export performance and innovative capacity?

6. How can the government better support companies (and SMEs specifically), that are doing or wish to do business abroad?
a. What type of support do companies need in order to achieve international success in the areas of digital innovation (innovation partnerships) and sustainability?
b. For what countries, regions or markets should the government provide private sector support?
c. What type of trade promotion activities should the government stop doing?
6a. Afdekken van risico's, ondersteunen in verkrijgen van toegang, makelaarschap dat verbindt tussen MKB en maatschappelijk middenveld. Versterk de link met PUM en creeer een loket waar NGO staff terecht kan die link met bedrijfsleven in de context waarin ze werken willen versterken.

6c. Geen bedrijven ondersteunen die mensenrechten niet respecteren, 'responsible business' niet vrijblijvend laten zijn; IMVO convenanten. Daarnaast oog hebben voor bedrijven die naast evt. maatschappelijke ondersteuning contraproductief zijn in duurzaamheid, klimaat en algehele ontwikkeling.

Vraag7

Ontwikkelingssamenwerking
Development cooperation

Nederlandse inzet op Ontwikkelingssamenwerking

Nederland is op verschillende thema’s actief op gebied van ontwikkelingssamenwerking. Zo investeren we in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en zetten we extra in op opvang in de regio, toegang tot vaccins, klimaatadaptatie en -mitigatie. Nederland gaat door met wat goed gaat en focust op waar Nederland goed in is, zoals verbinding tussen diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Meer informatie over het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van Nederland is te vinden op www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. Waar is Nederland op het gebied van ontwikkelingssamenwerking volgens u goed in? Op welke thema’s zou Nederland een aanjagende rol kunnen vervullen?

(EN)
Dutch development cooperation activities

The Netherlands is actively pursuing a number of policy themes in the area of development cooperation. For example, we're investing in efforts to advance the Sustainable Development Goals (SDGs), reception in the region, access to vaccines, and climate adaptation and mitigation. The Netherlands will continue its efforts in areas where progress is being made and will focus on its strengths, such as linking diplomacy and development. For more information about Dutch development policy, go to www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. In your opinion, what are the Netherlands’ strengths when it comes to development cooperation? In which policy themes could the Netherlands play a leading role?
Nederland is een voorloper in het implementeren van geintegreerde OS programma's van flexibele aard: ipv single sector approaches stimuleert BZ om geintegreerde flexibele programma's in te zetten om de SDGs te realiseren waardoor focus op duurzame resultaten dmv Triple Peace Nexus approach (combinatie van humanitair, ontwikkeling en vredesopbouw) mogelijk is. Een goed voorbeeld is programma's rond Integrated Water Resource Management (IWRM). In fragiele staten is een statische aanpak vaak niet mogelijk en leidt niet tot duurzame verandering.

Daarnaast speelt Nederland een grote rol in het verbeteren van voedselzekerheid wereldwijd, niet alleen via agro-industrie en bedrijfsleven, maar versterken van duurzame voedselsystemen, met aandacht voor lokale productie, lokaal eigenaarschap (focus op jongeren en vrouwen) van land en hulpbronnen, en het versterken van 'resilience' in klimaatverandering.

Ook in noodhulp is Nederland innovatief, door het in financieren van de DRA is Nederland in staat om binnen 72 uur humanitaire hulp te bieden in crises. De mogelijkheid om om te schakelen naar langere termijn support na een crisis past binnen het resultaat gericht denken.







Vraag8

Innoveren op OS

Nederlandse internationale samenwerking is flexibel en kennisintensief, we zijn vernieuwend. Zo ontwikkelt Nederland nieuwe manieren van werken en partnerschappen die daarna door bijv. de Europese Commissie en Wereldbank worden opgepakt of opgeschaald. De Nederlandse internationale samenwerking fungeert dus veelal als een creatieve en kennisintensieve incubator (een broedplaats voor nieuwe ideeën. Nederland is een relatief kleine donor, maar als lidstaat van de EU en via bilaterale hulp kan Nederland de zichtbaarheid van EU-hulp vergroten en additionele relevante kapitaalstromen generen.

8. Op welke manier en op welk vlak kan de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog meer innoveren?

(EN)
Innovative development cooperation

Dutch international cooperation is flexible and knowledge-intensive. We are also innovative, developing new ways of working and new types of partnership that are subsequently adopted or scaled up by others, like the European Commission and the World Bank. In this respect, Dutch international cooperation is like a creative and knowledge-intensive incubator. We are a relatively small donor, but as an EU member state and through bilateral aid we can make EU aid more visible and generate additional, relevant capital flows.

8. In what other ways and areas could Dutch development cooperation innovate more?

Meer inzetten op betrekken van maatschappelijke organisaties (in NL en in de programmalanden), voor meer duurzaamheid en eigenaarschap. Niet alleen inzetten op (grootschalige) agro-industrie voor voedselzekerheid, maar meer lokale en duurzame oplossingen. Bv versterken van lokale productie (focus op jeugd en vrouwen) van voedsel in fragiele landen (om minder afhankelijkheid van voedselhulp en internationale markten te creéren)

Lange termijn ontwikkeling dmv flexibele fondsen. Ontwikkelings programma's die van nature gericht zijn op resultaten (ipv activiteiten en statische logframes) hebben meer impact. Nederland speelt momenteel een innoverende rol (IATI, data driven) hierin en is een voorbeeld voor andere internationale donoren. Het stimuleren van de internationale donor gemeenschap tot het inzetten van lange termijn gelden die flexibel ingezet kunnen worden voor OS zou een rol kunnen zijn voor NL diplomatie.



Vraag9

Een donor met durf

De Nederlandse internationale inzet is gedurfd, omdat we financiële investeringen koppelen aan onze diplomatieke inzet en expertise. We continueren thema’s waar we traditionele meerwaarde hebben: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR), water, voedselzekerheid en veiligheid & rechtsorde. Daarbij kunnen we nog meer gebruik maken van het diplomatieke gewicht van o.a. de EU. We investeren in systeemverandering om te zorgen dat we de SDG’s in 2030 realiseren. Met systeemverandering bedoelen we dat we de systemen die armoede en ongelijkheid in stand houden aanpakken.

9. Op welke manier/welk vlak kan Nederland als donor nog meer durf te tonen?


(EN)
A bold donor

Dutch international efforts can be characterised as bold, because we link financial investment to diplomatic efforts and expertise. We will continue our work on themes where we have always added value: sexual and reproductive health and rights (SRHR), water, food security, and security and the rule of law. We will also make better use of the diplomatic weight of the EU. To ensure we achieve the SDGs by 2030, we will invest in systemic change, i.e. tackling the structures that maintain poverty and inequality.

9. In what ways or areas could the Netherlands, as a donor, be even bolder?
(1) Beter donorbeleid: durven te kiezen voor meer langdurige en structurele steun (niet steeds korte contracten met arbeidsintensieve tenders), werkelijk durven kiezen voor samenwerking met lokale partners en actoren (en daarin meer risico accepteren), minder top-down beleidskaders uitwerken, werkelijk investeren in bottom-up, macht delen. Shift of power door middel van meer decentrale fondsen, dit zorgt voor een betere verankering van programma's in de lokale context.

(2) Door de focus te durven hebben op het verbeteren van de levensomstandigheden van de meest kwetsbaren (gemarginaliseerde vrouwen, werkloze jongeren, mensen met een handicap, etc.), die misschien niet meteen een directe winst voor Nederland zullen opleveren. En door deze meest kwetsbaren een belangrijke stem en invloed te geven in de besluitvorming over de ontwikkeling van hun gemeenschap / provincie / land / regio. Durf los te komen van belangen van NL bedrijfsleven.

(3) MFA kan meer gebruik maken van haar gewicht om verandering af te dwingen om effectiviteit van OS en humanitaraire support te verbeteren. Verder zou kritischer gekeken kunnen worden naar de verdeling van fondsen tussen VN, DRA, Rode Kruis ten behoeve van de efficiency.

(4) durf te committeren aan minimaal 0.7% ODA, dit zal de Minister onderscheiden ten opzichte van haar voorgangers, ook internationaal gezien.


Vraag10

Afrondende algemene vraag

10. Heeft u nog andere punten van aandacht die u vindt dat meegenomen dienen te worden in de nieuwe beleidsnota?


(EN)
General closing question

10. Are there any other points that you believe should be included in the new policy document?

(1) Blijf aandacht houden voor mensen die niet door de 'handel' bereikt worden, en zoek naar de grondoorzaken van conflict en instabiliteit. Vertrouw lokale actoren en betrek hen bij beleidsvorming en implementatie.

(2) Houd structurele aandacht voor toegang tot humanitaire hulp. Actief beleid voeren om (operationele) beperkingen tegen te gaan (bv anti-terrorismewetgeving), en politiek aandacht blijven vragen voor recht op humanitaire hulp (Humanitaire Principes).

(3) Een coherent beleid wat zich actief inzet om klimaatverandering tegen te gaan zal zich moeten richten op onderwijs, beleidsbeinvloeding, voedselzekerheid en geintegreerd land beheer (incl. water). Het betrekken van minder vocale groepen (minderheden, vrouwen, jeugd) is essentieel in dit proces.

(4) Om de kwaliteit en verantwoodelijkheid van OS te verbeteren kunnen maatschappelijke organisaties zich laten certificeren middels het Core Humanitarian Standard (CHS) Initiatief. Gezien dit tot meer transparantie en tot betere OS leidt willen wij de minister vragen om hier meer aandacht voor te hebben.