BHOS-beleidsnota

Reactie

Naam Dutch Spark for Clean Cooking Solutions (Esther Boudewijns)
Plaats Utrecht
Datum 13 april 2022

Vraag1

(see english below)
Nexus (samenhang) Ontwikkelingssamenwerking & Buitenlandse Handel

Het Nederlandse bedrijfsleven kan door middel van handel, investeringen en marktkracht een belangrijke rol spelen bij een aantal van de grote wereldwijde uitdagingen van deze tijd. Om de Nederlandse inzet richting het bedrijfsleven een focus mee te geven wordt gekozen voor een focus op de “twin-transities”; de digitale transitie (via onder meer artificiële intelligentie) en de verduurzamingtransitie. Deze twin-transities op digitale innovatie en verduurzaming zullen de komende jaren een grote rol spelen om de Parijs en Glasgow-doelen voor klimaat te halen. Die doelen moeten we in Nederland halen, maar ook wereldwijd. Hoewel er een grote behoefte is aan Nederlandse expertise en investeringen, zien we dat meer nodig kan zijn om het Nederlandse bedrijven te betrekken bij deze transities in (lage en) midden-inkomenslanden.

1. Hoe kan het Nederlandse bedrijfsleven meer betrokken worden bij de twin-transitie in (lage en) midden-inkomenslanden?


(EN)
Nexus between development cooperation and foreign trade

Through their trade, investment and market position, Dutch businesses can play a key role in tackling some of the major challenges facing the world today. The focus of Dutch policy vis-a-vis the private sector will be on the 'twin transitions' of digitalisation (including artificial intelligence) and sustainability – both of which will be key to achieving the Paris and Glasgow climate goals in the years ahead. We must achieve these goals not only in the Netherlands, but across the world as a whole. While Dutch expertise and investment funding are in great demand, we also see that more may be needed when it comes to getting Dutch companies involved in these transitions in low- and middle-income countries.

1. How can we increase the involvement of Dutch companies in the twin transitions in low- and middle-income countries?
In ontwikkelingslanden is een betrouwbare en betaalbare energievoorziening onontbeerlijk om duurzame economische groei te stimuleren. En toch hebben bijna 760 miljoen mensen wereldwijd nog steeds geen toegang tot elektriciteit en hebben bijna 2,6 miljard mensen geen schone kookbrandstoffen of -technologieën. Het laatste veroorzaakt jaarlijks enkele miljoenen doden door huishoudelijke luchtvervuiling.

Door de kracht van samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, financiële en kennisinstellingen te benutten, kan versnelde actie komen in (lage) middeninkomenslanden op de volgende thema's:
• Universele toegang tot schoon koken vergroten
• Universele toegang tot elektriciteit vergroten
• Geld voor schone energie door middel van investeringen en financiering
• Ondersteuning van ontheemden als gevolg van conflicten, natuurrampen of klimaatverandering
• Empowerment van vrouwen en jongeren

Nederlandse bedrijven kunnen kennis, (digitale) innovatie en expertise leveren.

Vraag2

Nederland kent een lange traditie van publieke private samenwerking. Nu de mondiale uitdagingen steeds groter worden, is het van belang deze publiek-private samenwerkingen te verdiepen en te versnellen. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn in 2015 vastgesteld als actieplan voor overheden, bedrijven, kennisinstellingen en burgers om duurzame ontwikkeling te verwezenlijken wereldwijd.

2. Hoe kunnen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen beter samenwerken om de duurzame ontwikkelingsdoelen te halen?

(EN)
The Netherlands has a long tradition of public-private partnership. As the global challenges grow ever bigger, it is important to deepen and accelerate these partnerships. The Sustainable Development Goals were presented in 2015 as a plan of action for governments, companies, knowledge institutions and private individuals to achieve sustainable development worldwide.

2. How can government, the private sector and knowledge institutions work together better to achieve the Sustainable Development Goals?
-

Vraag3

Nederland heeft sinds 2016 een actieplan beleidscoherentie voor ontwikkeling. Beleidscoherentie voor ontwikkeling heeft als doel om in niet-hulp (OS) beleid schade voor ontwikkelingslanden te verminderen en synergiën en samenwerking te versterken. Het Nederlandse actieplan is in 2018 herzien en geeft een overzicht van vijf Nederlandse beleidsthema’s die een invloed hebben op de ontwikkelingskansen in ontwikkelingslanden. Deze thema’s zijn: (1) het tegengaan van belastingontwijking/ontduiking, (2) ontwikkelingsvriendelijke handelsakkoorden, (3) een ontwikkelingsvriendelijk investeringsregime, (4) verduurzaming van productie en handel en (5) het tegengaan van klimaatverandering.

3. Hoe kan de bovengenoemde Nederlandse inzet op beleidscoherentie voor ontwikkeling verder versterkt of verbeterd worden?

(EN)
The Netherlands has had an action plan on policy coherence for development since 2016. The aim of policy coherence is to reduce the negative effects on developing countries caused by policies in areas other than development, and to strengthen synergies and cooperation. The action plan, which was revised in 2018, identifies five Dutch policy themes that can enhance developing countries’ opportunities for development: (1) combating tax avoidance/evasion, (2) development-friendly trade agreements, (3) a development-friendly investment regime, (4) more sustainable production and trade, and (5) combating climate change.

3. How can the Netherlands’ efforts to achieve policy coherence for development be further strengthened or enhanced?


-

Vraag4

Buitenlandse Handel
Internationale handel en investeringen zijn van groot belang voor de Nederlandse welvaart en werkgelegenheid. De Nederlandse welvaart wordt voor een derde verdiend door internationale handel en een derde van onze banen zijn verbonden aan internationale handel. Onze internationale concurrentiepositie is onderhevig aan de “twin-transities” (digitalisering/innovatie en klimaat/duurzaamheid) en verschuivende geopolitieke verhoudingen. Het is voor Nederland van groot belang om het verdienvermogen te versterken nu en in de toekomst.

Strategisch en duurzaam handelsbeleid
In anticipatie op de geopolitieke en transitie-ontwikkelingen sturen ook buitenlandse staten sterker op hun nationale en internationale beleid. Zo passen staten in toenemende mate assertievere economische diplomatie toe en zetten zij economische machtsinstrumenten in om hun internationale doelen na te jagen. Nederland kan hierin niet achter blijven. De verwevenheid van ons land met de rest van de wereld is groter en kwetsbaarder dan ooit. Als onderdeel van een samenhangend buitenland beleid, zal Nederland zich toeleggen op een strategisch en duurzaam handelsbeleid.

4. Hoe kan de overheid het duurzame verdienvermogen van Nederlandse bedrijven in het buitenland versterken?

Foreign trade
International trade and investment are crucial to prosperity and jobs in the Netherlands. International trade accounts for a third of our national income and is linked to a third of our jobs. But our international competitiveness faces risks posed by the twin transitions (digitalisation/innovation and climate/sustainability) and the shifting geopolitical balance of power. It is therefore vital for the Netherlands to strengthen its earning capacity, both now and in the future.

Strategic and sustainable trade policy
Other states are also anticipating the above-mentioned transitions and geopolitical shifts, and are adjusting their national and international policies accordingly, for instance by pursuing their international objectives through more aggressive economic diplomacy and the use of economic instruments of power. The Netherlands cannot afford to fall behind. Our country’s interconnections with the rest of the world are both greater and more fragile than ever. The Netherlands will therefore focus on strategic and sustainable trade policy as part of its coherent foreign policy.

4. How can the government strengthen Dutch companies’ sustainable earning capacity abroad?
-

Vraag5

Thema’s en sectoren van de toekomst
Nu de wereld in transitie is om een goede toekomst voor ons en de generaties na ons te bewerkstelligen verandert de focus van bedrijven, overheid en kennisinstellingen.

5. Op welke thema’s of sectoren ziet u kansen om internationaal te ondernemen?

(EN)
Themes and sectors of the future
The focus of companies, governments and knowledge institutions is changing in light of the global transition to ensure a bright future for current and future generations.

5. In which themes or sectors do you see opportunities for international enterprise?
Onderdeel van internationale afspraken is het bevorderen van schone energie, met als doel toegang tot betaalbare, betrouwbare, duurzame en moderne energie voor iedereen in 2030, inclusief schoon koken (SDG7). Op dit moment koken nog steeds 2,6 miljard mensen op biomassa, zoals hout of mest, vooral in Afrika, Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië. Als schoon koken geen voet aan de grond krijgt op de wereldwijde politieke agenda en beleid niet voldoende wordt geïmplementeerd, zullen 2,4 miljard mensen dit nog steeds doen in 2030. We zien daarom vele kansen op dit thema om internationaal te ondernemen.

De Nederlandse overheid heeft de afgelopen jaren ingezet op schoon koken via programma’s als Energising Development (EnDev), SDG7 Results, en het Clean Cooking Fund van de Wereldbank. Nederland heeft vorig jaar een belangrijke rol gespeeld als Global Champion voor ‘energietoegang’ tijdens de UN High Level Dialogue on Energy. Ook heeft Nederland haar commitment herbevestigd in de NL Energy Compact om actie te ondernemen voor het behalen van SDG7 en de net zero 2050 klimaatdoelen. Met de NL Energy Compact slaan meer dan 25 Nederlandse partijen, inclusief de Dutch Spark, de handen ineen om de overgang naar duurzame energie in ontwikkelingslanden te versnellen en zo klimaatverandering en armoede te bestrijden. Thema’s daarbij zijn:
• Universele toegang tot schoon koken vergroten
• Universele toegang tot elektriciteit vergroten
• Geld voor schone energie door middel van investeringen en financiering
• Ondersteuning van ontheemden als gevolg van conflicten, natuurrampen of klimaatverandering
• Empowerment van vrouwen en jongeren
In de periode tot 2030 wil de coalitie onder meer een schone manier van koken realiseren voor 45 miljoen mensen. Deze investeringen en samenwerkingen hebben niet alleen een positieve impact op SDG7, maar bieden ook veel kansen om te werken aan de ambitieuze doelen op gebied van gezondheid (SDG3), gendergelijkheid (SDG5) en klimaatactie (SDG13).

Vraag6

Samenwerking publiek-privaat en rol Midden en Klein Bedrijf (MKB)
Een succesvolle aanpak op het gebied van internationale handel vraagt samenwerking tussen burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en de overheid. Het is nuttig om aan te sluiten op de behoeftes van de markt. Waar zijn bedrijven (specifiek het MKB) mee geholpen om de exportkracht en innovatiekracht te vergroten?

6. Hoe kan de overheid het bedrijfsleven (specifiek het MKB) dat internationaal onderneemt (of dat zou willen) beter ondersteunen om zaken te doen in het buitenland?
a. Welke ondersteuning hebben bedrijven nodig om internationaal succesvol te zijn op terreinen van digitale innovatie (innovatiesamenwerking) en verduurzaming?
b. Voor handel met welke landen (of regio’s of markten) zou ondersteuning moeten zijn?
c. Wat zou de overheid op het gebied van handelsbevordering niet meer moeten doen?

(EN)
Public-private cooperation and role of SMEs
A successful approach to international trade requires cooperation between the public, companies, civil society and government. It is also useful to align with market demand. What would help companies, and SMEs in particular, to increase their export performance and innovative capacity?

6. How can the government better support companies (and SMEs specifically), that are doing or wish to do business abroad?
a. What type of support do companies need in order to achieve international success in the areas of digital innovation (innovation partnerships) and sustainability?
b. For what countries, regions or markets should the government provide private sector support?
c. What type of trade promotion activities should the government stop doing?
-

Vraag7

Ontwikkelingssamenwerking
Development cooperation

Nederlandse inzet op Ontwikkelingssamenwerking

Nederland is op verschillende thema’s actief op gebied van ontwikkelingssamenwerking. Zo investeren we in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en zetten we extra in op opvang in de regio, toegang tot vaccins, klimaatadaptatie en -mitigatie. Nederland gaat door met wat goed gaat en focust op waar Nederland goed in is, zoals verbinding tussen diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Meer informatie over het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van Nederland is te vinden op www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. Waar is Nederland op het gebied van ontwikkelingssamenwerking volgens u goed in? Op welke thema’s zou Nederland een aanjagende rol kunnen vervullen?

(EN)
Dutch development cooperation activities

The Netherlands is actively pursuing a number of policy themes in the area of development cooperation. For example, we're investing in efforts to advance the Sustainable Development Goals (SDGs), reception in the region, access to vaccines, and climate adaptation and mitigation. The Netherlands will continue its efforts in areas where progress is being made and will focus on its strengths, such as linking diplomacy and development. For more information about Dutch development policy, go to www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. In your opinion, what are the Netherlands’ strengths when it comes to development cooperation? In which policy themes could the Netherlands play a leading role?
Volgens het 2021 Tracking SDG7 Report liggen we niet op schema om SDG7 te halen. Gezien de moeizame vooruitgang is extra inzet noodzakelijk. Schone brandstoffen en technologieën voor koken moeten een politieke prioriteit worden met gericht beleid. Hierin zou Nederland een aanjagende rol kunnen spelen. Hiervoor is multisectoriële en gecoördineerde inspanning nodig. Daarom vragen we u als nieuwe minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, om de bestaande inzet voor schoon koken voort te zetten en daarnaast te intensiveren door:
? Met de sector, concrete plannen te maken om het gestelde doel in de NL Energy Compact, specifiek op het gebied van schoon koken, te realiseren
? Het beschikbaar stellen van extra financiering, bovenop bestaande financiering, voor projecten die zich expliciet richten op toegang tot schone energie (Tier 4, inclusief schoon koken, bijvoorbeeld met inzet van resultaatgerichte financiering) en gericht op huishoudens met een laag inkomen, die deze technologie veelal niet kunnen betalen, bijvoorbeeld door de inzet van klimaatfinancering.

We vragen u om, in lijn met uw voorgangers, in gesprek te blijven gaan met overheden en internationale financiële instellingen om bewustwording te bevorderen over de omvang van de problematiek en de inmiddels voorhanden oplossingen en op die manier politieke en financiële ondersteuning voor schoon koken te versterken. Ook vragen we u om marktontwikkeling te blijven faciliteren en om samenwerkingen tussen de diverse sectoren (onder andere ecologische, sociale, politieke en financiële sectoren) te bevorderen.

Er is dringend behoefte aan opschaling van private en publieke investeringen in schoon koken. De economische kosten van vervuilende brandstoffen voor koken, volgens de Wereldbank jaarlijks zo’n €2,1 biljoen4, pleiten sterk voor investeringen voor onmiddellijke overgang naar schoon koken. Koken op biomassa is verantwoordelijk voor een gigaton CO2-uitstoot per jaar en voor 58% van de globale zwarte koolstof uitstoot. Klimaatfinanciering, waaronder financiering via ontwikkelingsbanken, zou zich daarom bij uitstek moeten blijven richten op het financieren van projecten op het snijvlak van klimaat en ontwikkeling, zoals toegang tot schoon koken. Daarvoor is een omslag in denken nodig, waarvoor uw inzet zeer gewenst is.

Vraag8

Innoveren op OS

Nederlandse internationale samenwerking is flexibel en kennisintensief, we zijn vernieuwend. Zo ontwikkelt Nederland nieuwe manieren van werken en partnerschappen die daarna door bijv. de Europese Commissie en Wereldbank worden opgepakt of opgeschaald. De Nederlandse internationale samenwerking fungeert dus veelal als een creatieve en kennisintensieve incubator (een broedplaats voor nieuwe ideeën. Nederland is een relatief kleine donor, maar als lidstaat van de EU en via bilaterale hulp kan Nederland de zichtbaarheid van EU-hulp vergroten en additionele relevante kapitaalstromen generen.

8. Op welke manier en op welk vlak kan de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog meer innoveren?

(EN)
Innovative development cooperation

Dutch international cooperation is flexible and knowledge-intensive. We are also innovative, developing new ways of working and new types of partnership that are subsequently adopted or scaled up by others, like the European Commission and the World Bank. In this respect, Dutch international cooperation is like a creative and knowledge-intensive incubator. We are a relatively small donor, but as an EU member state and through bilateral aid we can make EU aid more visible and generate additional, relevant capital flows.

8. In what other ways and areas could Dutch development cooperation innovate more?

Nederland zou de samenwerking tussen verschillende organisaties die belang hebben bij de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog verder kunnen versterken om innovatie te stimuleren. De Dutch Spark, een netwerk van in Nederland gevestigde publieke, zakelijke, financiële, carbon en ontwikkelingspartners, werkt bijvoorbeeld momenteel aan een innovatie rondom digitaal monitoren van CO2-reducties van hoge kwaliteit cookstoves door dit via (blockchain) technologie te koppelen aan impact buyers van carbon credits die daarmee de kans krijgen om een huishouden financieel te ondersteunen bij de aanschaf van deze veelal duurdere cookstove. Op deze wijze wordt klimaatfinanciering gebruikt om de huishoudens die dit niet kunnen betalen te helpen bij de aanschaf van een schonere kookoplossing.

NL kan zich nog sterker positioneren als kampioen schoon koken, door dit onderwerp op ministerieel en ambassadeniveau actief te agenderen en meer proactief een systeembenadering voor schoon koken op de agenda's van nationale overheden te krijgen. Voor grootschaligere impact in de kooksector is een lokale, door de overheid gesteunde brede benadering nodig.

Vraag9

Een donor met durf

De Nederlandse internationale inzet is gedurfd, omdat we financiële investeringen koppelen aan onze diplomatieke inzet en expertise. We continueren thema’s waar we traditionele meerwaarde hebben: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR), water, voedselzekerheid en veiligheid & rechtsorde. Daarbij kunnen we nog meer gebruik maken van het diplomatieke gewicht van o.a. de EU. We investeren in systeemverandering om te zorgen dat we de SDG’s in 2030 realiseren. Met systeemverandering bedoelen we dat we de systemen die armoede en ongelijkheid in stand houden aanpakken.

9. Op welke manier/welk vlak kan Nederland als donor nog meer durf te tonen?


(EN)
A bold donor

Dutch international efforts can be characterised as bold, because we link financial investment to diplomatic efforts and expertise. We will continue our work on themes where we have always added value: sexual and reproductive health and rights (SRHR), water, food security, and security and the rule of law. We will also make better use of the diplomatic weight of the EU. To ensure we achieve the SDGs by 2030, we will invest in systemic change, i.e. tackling the structures that maintain poverty and inequality.

9. In what ways or areas could the Netherlands, as a donor, be even bolder?
Nederland heeft de afgelopen jaren steeds minder geïnvesteerd in ontwikkelingssamenwerking terwijl zij samen met andere rijke landen heeft afgesproken 0,7 van het BNI of meer uit te geven aan ontwikkelingssamenwerking. Dit kabinet zou extra investeringen kunnen doen. Daarnaast blijft veel van de internationaal toegezegde klimaatfinanciering ongebruikt of bereikt niet de meest kwetsbare landen en groepen. Verbetering van toegang tot klimaatfinanciering voor lokale bedrijven en organisaties kan effectiviteit verhogen.

Schoon koken is een vorm waarbij klimaatmitigatie, versterking van positie van vrouwen, werkgelegenheid en armoedebestrijding hand in hand gaan. Dit is ook effectief als aanpak van adaptatie en grondoorzaken van migratie. CO2-compensatie van de Nederlandse overheid kan hier ook voor worden ingezet. Gerichte ontwikkelingsfinanciering en inzet van Nederlandse kennis kan nuttig zijn om te zorgen dat de economische en sociale effecten van deze inzet van klimaatfinanciering (versterking positie vrouwen, werkgelegenheid, armoedebestrijding, adaptatie, aanpak grondoorzaken migratie) gemaximaliseerd wordt. Wij raden om dezelfde reden ook aan om het aandeel van schoon koken in klimaatfinanciering in brede zin te verhogen.

Vraag10

Afrondende algemene vraag

10. Heeft u nog andere punten van aandacht die u vindt dat meegenomen dienen te worden in de nieuwe beleidsnota?


(EN)
General closing question

10. Are there any other points that you believe should be included in the new policy document?

-