BHOS-beleidsnota

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Zeist
Datum 15 april 2022

Vraag2

Nederland kent een lange traditie van publieke private samenwerking. Nu de mondiale uitdagingen steeds groter worden, is het van belang deze publiek-private samenwerkingen te verdiepen en te versnellen. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn in 2015 vastgesteld als actieplan voor overheden, bedrijven, kennisinstellingen en burgers om duurzame ontwikkeling te verwezenlijken wereldwijd.

2. Hoe kunnen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen beter samenwerken om de duurzame ontwikkelingsdoelen te halen?

(EN)
The Netherlands has a long tradition of public-private partnership. As the global challenges grow ever bigger, it is important to deepen and accelerate these partnerships. The Sustainable Development Goals were presented in 2015 as a plan of action for governments, companies, knowledge institutions and private individuals to achieve sustainable development worldwide.

2. How can government, the private sector and knowledge institutions work together better to achieve the Sustainable Development Goals?
Allereerst door het maatschappelijk middenveld en NGO's specifiek op te nemen in de vraagstelling. De vraagstelling is exemplarisch voor het probleem - inclusiviteit en gezamenlijkheid is nodig om de maatschappelijke uitdagingen van de wereld aan te gaan. Lokalisatie, waarbij uitgegaan wordt van een needs assessment van lokale actoren, waaronder (lokale) overheden, kennisinstellingen, private partijen, lokale ngo's en community voices ligt aan de basis van de oplossing. Niet over actoren spreken maar met. Inclusiviteit en lokalisatie zijn hierbij de sleutelwoorden.

Vraag3

Nederland heeft sinds 2016 een actieplan beleidscoherentie voor ontwikkeling. Beleidscoherentie voor ontwikkeling heeft als doel om in niet-hulp (OS) beleid schade voor ontwikkelingslanden te verminderen en synergiën en samenwerking te versterken. Het Nederlandse actieplan is in 2018 herzien en geeft een overzicht van vijf Nederlandse beleidsthema’s die een invloed hebben op de ontwikkelingskansen in ontwikkelingslanden. Deze thema’s zijn: (1) het tegengaan van belastingontwijking/ontduiking, (2) ontwikkelingsvriendelijke handelsakkoorden, (3) een ontwikkelingsvriendelijk investeringsregime, (4) verduurzaming van productie en handel en (5) het tegengaan van klimaatverandering.

3. Hoe kan de bovengenoemde Nederlandse inzet op beleidscoherentie voor ontwikkeling verder versterkt of verbeterd worden?

(EN)
The Netherlands has had an action plan on policy coherence for development since 2016. The aim of policy coherence is to reduce the negative effects on developing countries caused by policies in areas other than development, and to strengthen synergies and cooperation. The action plan, which was revised in 2018, identifies five Dutch policy themes that can enhance developing countries’ opportunities for development: (1) combating tax avoidance/evasion, (2) development-friendly trade agreements, (3) a development-friendly investment regime, (4) more sustainable production and trade, and (5) combating climate change.

3. How can the Netherlands’ efforts to achieve policy coherence for development be further strengthened or enhanced?


Water en voeding zijn wereldwijd van invloed op gezondheid, klimaat en conflict. Water is schaars en daarmee politiek. De keuzes die gemaakt worden, het gebruik en de verdeling van water bepaalt wie voedsel kan produceren en wie gezond blijft. Voeding daarentegen is er in overvloed, de wereld produceert op dit moment genoeg om ruim 10 miljard monden te voeden. De uitdaging is dus niet om méér voedsel te produceren maar om inclusieve en duurzame voedselsystemen te realiseren en de toegang tot voldoende voedzame voeding eerlijk te verdelen. De gevolgen van klimaatverandering beïnvloeden zowel de watervoorraden als de lokale voedselsystemen. Of gebieden nu droger, natter, of vervuilder worden, de gevolgen voor mens en natuur zijn onmiskenbaar. Om Agenda 2030 te verwezenlijken dient Nederland een eindsprint in te zetten en voeding, water en klimaatadaptatie in samenhang met elkaar aan te pakken.

Vraag4

Buitenlandse Handel
Internationale handel en investeringen zijn van groot belang voor de Nederlandse welvaart en werkgelegenheid. De Nederlandse welvaart wordt voor een derde verdiend door internationale handel en een derde van onze banen zijn verbonden aan internationale handel. Onze internationale concurrentiepositie is onderhevig aan de “twin-transities” (digitalisering/innovatie en klimaat/duurzaamheid) en verschuivende geopolitieke verhoudingen. Het is voor Nederland van groot belang om het verdienvermogen te versterken nu en in de toekomst.

Strategisch en duurzaam handelsbeleid
In anticipatie op de geopolitieke en transitie-ontwikkelingen sturen ook buitenlandse staten sterker op hun nationale en internationale beleid. Zo passen staten in toenemende mate assertievere economische diplomatie toe en zetten zij economische machtsinstrumenten in om hun internationale doelen na te jagen. Nederland kan hierin niet achter blijven. De verwevenheid van ons land met de rest van de wereld is groter en kwetsbaarder dan ooit. Als onderdeel van een samenhangend buitenland beleid, zal Nederland zich toeleggen op een strategisch en duurzaam handelsbeleid.

4. Hoe kan de overheid het duurzame verdienvermogen van Nederlandse bedrijven in het buitenland versterken?

Foreign trade
International trade and investment are crucial to prosperity and jobs in the Netherlands. International trade accounts for a third of our national income and is linked to a third of our jobs. But our international competitiveness faces risks posed by the twin transitions (digitalisation/innovation and climate/sustainability) and the shifting geopolitical balance of power. It is therefore vital for the Netherlands to strengthen its earning capacity, both now and in the future.

Strategic and sustainable trade policy
Other states are also anticipating the above-mentioned transitions and geopolitical shifts, and are adjusting their national and international policies accordingly, for instance by pursuing their international objectives through more aggressive economic diplomacy and the use of economic instruments of power. The Netherlands cannot afford to fall behind. Our country’s interconnections with the rest of the world are both greater and more fragile than ever. The Netherlands will therefore focus on strategic and sustainable trade policy as part of its coherent foreign policy.

4. How can the government strengthen Dutch companies’ sustainable earning capacity abroad?
Door eisen via indicatoren te stellen om te investeren in specifieke landen. Daarin kunnen de Ambassades een centrale rol spelen. Zij kunnen landenspecifieke strategieën ontwikkelen op basis van de lokale behoeften en die matchen aan private belangen vanuit Nederland. In deze lokalisatie-benadering is een grotere rol voor Ambassades weggelegd.

Vraag5

Thema’s en sectoren van de toekomst
Nu de wereld in transitie is om een goede toekomst voor ons en de generaties na ons te bewerkstelligen verandert de focus van bedrijven, overheid en kennisinstellingen.

5. Op welke thema’s of sectoren ziet u kansen om internationaal te ondernemen?

(EN)
Themes and sectors of the future
The focus of companies, governments and knowledge institutions is changing in light of the global transition to ensure a bright future for current and future generations.

5. In which themes or sectors do you see opportunities for international enterprise?
COVID-19 heeft de zwakte van onze water-, voedsel- en gezondheidssystemen pijnlijk blootgelegd. De kwetsbaren zijn nog kwetsbaarder geworden, dat geldt met name voor vrouwen en meisjes. Recente schattingen laten zien dat er in 2022 9 tot 14 miljoen ondervoede kinderen bijkomen. Dit betekent ook dat er zo’n 170.000 tot 285.000 extra kinderen zijn die aan ondervoeding zullen overlijden. Ook zullen er zo’n 2 tot 3 miljoen extra ondervoede moeders en 2 tot 5 miljoen moeders met bloedarmoede zijn, met directe gevolgen voor de groei en ontwikkeling van hun (ongeboren) kinderen. De effecten van chronische ondervoeding aan het begin van het leven werken een leven lang door, zowel op individueel niveau als in economisch opzicht. De inzet van Nederland op schoon water, goede sanitaire voorzieningen en voeding is dus noodzakelijk in het licht van handel én hulp.

Vraag6

Samenwerking publiek-privaat en rol Midden en Klein Bedrijf (MKB)
Een succesvolle aanpak op het gebied van internationale handel vraagt samenwerking tussen burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en de overheid. Het is nuttig om aan te sluiten op de behoeftes van de markt. Waar zijn bedrijven (specifiek het MKB) mee geholpen om de exportkracht en innovatiekracht te vergroten?

6. Hoe kan de overheid het bedrijfsleven (specifiek het MKB) dat internationaal onderneemt (of dat zou willen) beter ondersteunen om zaken te doen in het buitenland?
a. Welke ondersteuning hebben bedrijven nodig om internationaal succesvol te zijn op terreinen van digitale innovatie (innovatiesamenwerking) en verduurzaming?
b. Voor handel met welke landen (of regio’s of markten) zou ondersteuning moeten zijn?
c. Wat zou de overheid op het gebied van handelsbevordering niet meer moeten doen?

(EN)
Public-private cooperation and role of SMEs
A successful approach to international trade requires cooperation between the public, companies, civil society and government. It is also useful to align with market demand. What would help companies, and SMEs in particular, to increase their export performance and innovative capacity?

6. How can the government better support companies (and SMEs specifically), that are doing or wish to do business abroad?
a. What type of support do companies need in order to achieve international success in the areas of digital innovation (innovation partnerships) and sustainability?
b. For what countries, regions or markets should the government provide private sector support?
c. What type of trade promotion activities should the government stop doing?
Bijvoorbeeld landen als Ethiopië, Bangladesh, Uganda, Zuid-Soedan, Burkina Faso en Mali waarbij een een brug wordt geslagen tussen publieke en private interesses, en er op systemisch niveau veranderingen kunnen plaatsvinden die zowel lokaal als hoog over (middels eisen) gedragen en uitgevoerd worden.

Vraag7

Ontwikkelingssamenwerking
Development cooperation

Nederlandse inzet op Ontwikkelingssamenwerking

Nederland is op verschillende thema’s actief op gebied van ontwikkelingssamenwerking. Zo investeren we in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en zetten we extra in op opvang in de regio, toegang tot vaccins, klimaatadaptatie en -mitigatie. Nederland gaat door met wat goed gaat en focust op waar Nederland goed in is, zoals verbinding tussen diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Meer informatie over het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van Nederland is te vinden op www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. Waar is Nederland op het gebied van ontwikkelingssamenwerking volgens u goed in? Op welke thema’s zou Nederland een aanjagende rol kunnen vervullen?

(EN)
Dutch development cooperation activities

The Netherlands is actively pursuing a number of policy themes in the area of development cooperation. For example, we're investing in efforts to advance the Sustainable Development Goals (SDGs), reception in the region, access to vaccines, and climate adaptation and mitigation. The Netherlands will continue its efforts in areas where progress is being made and will focus on its strengths, such as linking diplomacy and development. For more information about Dutch development policy, go to www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. In your opinion, what are the Netherlands’ strengths when it comes to development cooperation? In which policy themes could the Netherlands play a leading role?
De grondoorzaken van de water-, voedsel- en klimaatcrises kunnen niet los van elkaar gezien worden, daarom moeten ze in samenhang worden aangepakt. Een multisectorale aanpak is nodig, waarbij aandacht is voor de nationale én internationale footprint van Nederland. Een brug slaan tussen de publieke en private sector en lokale NGOS's is daarbij noodzakelijk. Niet alleen de grote multinationals, maar ook de kleine boeren en boerinnen verdienen zeggenschap. Zij vormen de sleutel voor lokale oplossingen. Alleen zo kan de overgang naar een inclusieve wateragenda en een duurzaam voedselsysteem gestalte krijgen.

Vraag8

Innoveren op OS

Nederlandse internationale samenwerking is flexibel en kennisintensief, we zijn vernieuwend. Zo ontwikkelt Nederland nieuwe manieren van werken en partnerschappen die daarna door bijv. de Europese Commissie en Wereldbank worden opgepakt of opgeschaald. De Nederlandse internationale samenwerking fungeert dus veelal als een creatieve en kennisintensieve incubator (een broedplaats voor nieuwe ideeën. Nederland is een relatief kleine donor, maar als lidstaat van de EU en via bilaterale hulp kan Nederland de zichtbaarheid van EU-hulp vergroten en additionele relevante kapitaalstromen generen.

8. Op welke manier en op welk vlak kan de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog meer innoveren?

(EN)
Innovative development cooperation

Dutch international cooperation is flexible and knowledge-intensive. We are also innovative, developing new ways of working and new types of partnership that are subsequently adopted or scaled up by others, like the European Commission and the World Bank. In this respect, Dutch international cooperation is like a creative and knowledge-intensive incubator. We are a relatively small donor, but as an EU member state and through bilateral aid we can make EU aid more visible and generate additional, relevant capital flows.

8. In what other ways and areas could Dutch development cooperation innovate more?

1. Ontwikkel een geïntegreerde benadering waarbij water, voeding en klimaatadaptatie in samenhang worden bezien. Vorm een invloedrijke kopgroep van Ambassadeurs, bijvoorbeeld de Nederlandse Watergezant, de Klimaatgezant en de Permanent Vertegenwoordiger bij de FAO in Rome en ontwikkel een breed gedragen aanpak. Richt daarnaast een interdepartementale taskforce in waarin tenminste het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deelnemen.
2. Schoon drinkwater en handen wassen zorgt voor minder infecties en ziekten. Schone toiletten op scholen zorgen ervoor dat meer meisjes naar school gaan, ook als ze ongesteld zijn. Mobiliseer politieke wil en ontwikkel beleid voor een inclusieve en duurzame wateragenda in de aanloop naar de UN Water Decade Conference in maart 2023 waarmee Nederland zich internationaal kan profileren.
3. Integreer gezonde voeding, schoon water en goede sanitaire voorzieningen in de internationale aanpak van de bestrijding van COVID-19 en de weerbaarheid voor toekomstige pandemieën.
4. Maak gezonde voeding, schoon water en goede sanitaire voorzieningen een vaste indicator in de besteding van het ongebonden noodhulpbudget. Gebruik de noodhulpsituaties als aanleiding om duurzame veranderingen in de infrastructuur voor schoon water en voedselzekerheid te bewerkstelligen.

Vraag9

Een donor met durf

De Nederlandse internationale inzet is gedurfd, omdat we financiële investeringen koppelen aan onze diplomatieke inzet en expertise. We continueren thema’s waar we traditionele meerwaarde hebben: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR), water, voedselzekerheid en veiligheid & rechtsorde. Daarbij kunnen we nog meer gebruik maken van het diplomatieke gewicht van o.a. de EU. We investeren in systeemverandering om te zorgen dat we de SDG’s in 2030 realiseren. Met systeemverandering bedoelen we dat we de systemen die armoede en ongelijkheid in stand houden aanpakken.

9. Op welke manier/welk vlak kan Nederland als donor nog meer durf te tonen?


(EN)
A bold donor

Dutch international efforts can be characterised as bold, because we link financial investment to diplomatic efforts and expertise. We will continue our work on themes where we have always added value: sexual and reproductive health and rights (SRHR), water, food security, and security and the rule of law. We will also make better use of the diplomatic weight of the EU. To ensure we achieve the SDGs by 2030, we will invest in systemic change, i.e. tackling the structures that maintain poverty and inequality.

9. In what ways or areas could the Netherlands, as a donor, be even bolder?
Of de uitkomsten van de verschillende internationale bijeenkomsten die plaatsvonden concreet bijdragen aan de SDG-agenda van 2030 moet nog blijken. Denk hierbij aan de VN Biodiversiteitsconferentie (COP15), de VN-top over Voedselsystemen in september en recentelijk nog de Klimaatconferentie (COP26). De VN Voedseltop spoort landen aan om op nationaal niveau een National Pathway te ontwikkelen die bijdraagt aan het beëindigen van de voedselcrisis. Daar mag nog een schepje bovenop: de grondoorzaken van de water-, voedsel- en klimaatcrises kunnen niet los van elkaar gezien worden, daarom moeten ze in samenhang worden aangepakt. Een multisectorale aanpak is nodig, waarbij aandacht is voor de nationale én internationale footprint van Nederland. Een brug slaan tussen de publieke en private sector is daarbij noodzakelijk. Niet alleen de grote multinationals, maar ook de kleine boeren en boerinnen verdienen zeggenschap. Alleen zo kan de overgang naar een inclusieve wateragenda en een duurzaam voedselsysteem gestalte krijgen. Lokalisatie en inclusiviteit lead the way forward.

Vraag10

Afrondende algemene vraag

10. Heeft u nog andere punten van aandacht die u vindt dat meegenomen dienen te worden in de nieuwe beleidsnota?


(EN)
General closing question

10. Are there any other points that you believe should be included in the new policy document?

1. Directe kleinschalige investering zou versterkt kunnen worden door de Nederlandse Ambassades dmv een op het MATRA-programma geïnspireerd fonds voor hulp. Lokale initiatieven kunnen zo direct ondersteund worden en maatschappelijke organisaties versterken. Dit leidt tot het verstevigen van het maatschappelijk middenveld.

2. Ter overweging graag aandacht voor de looptijd van strategische partnerschappen - 5 jaar lijkt lang maar is té kort om duurzame verandering te bewerkstelligen op lokaal niveau. Overweeg de partnerschappen voor 10 jaar in te richten met een mogelijke opt-out na 5 jaar bv.