BHOS-beleidsnota

Reactie

Naam SOS Kinderdorpen Nederland (Expert Social Protection & Child Care M.G. Acket)
Plaats Amsterdam
Datum 14 april 2022

Vraag1

(see english below)
Nexus (samenhang) Ontwikkelingssamenwerking & Buitenlandse Handel

Het Nederlandse bedrijfsleven kan door middel van handel, investeringen en marktkracht een belangrijke rol spelen bij een aantal van de grote wereldwijde uitdagingen van deze tijd. Om de Nederlandse inzet richting het bedrijfsleven een focus mee te geven wordt gekozen voor een focus op de “twin-transities”; de digitale transitie (via onder meer artificiële intelligentie) en de verduurzamingtransitie. Deze twin-transities op digitale innovatie en verduurzaming zullen de komende jaren een grote rol spelen om de Parijs en Glasgow-doelen voor klimaat te halen. Die doelen moeten we in Nederland halen, maar ook wereldwijd. Hoewel er een grote behoefte is aan Nederlandse expertise en investeringen, zien we dat meer nodig kan zijn om het Nederlandse bedrijven te betrekken bij deze transities in (lage en) midden-inkomenslanden.

1. Hoe kan het Nederlandse bedrijfsleven meer betrokken worden bij de twin-transitie in (lage en) midden-inkomenslanden?


(EN)
Nexus between development cooperation and foreign trade

Through their trade, investment and market position, Dutch businesses can play a key role in tackling some of the major challenges facing the world today. The focus of Dutch policy vis-a-vis the private sector will be on the 'twin transitions' of digitalisation (including artificial intelligence) and sustainability – both of which will be key to achieving the Paris and Glasgow climate goals in the years ahead. We must achieve these goals not only in the Netherlands, but across the world as a whole. While Dutch expertise and investment funding are in great demand, we also see that more may be needed when it comes to getting Dutch companies involved in these transitions in low- and middle-income countries.

1. How can we increase the involvement of Dutch companies in the twin transitions in low- and middle-income countries?

Agrarische en groene bedrijven kunnen bijdragen aan duurzame economische ontwikkeling en sterkere economieën. Economieën die op weg zijn naar groenere productie, kunnen het potentieel voor het scheppen van banen benutten als ze effectief omgaan met een structurele verandering en transformatie van bestaande banen. Nederlandse bedrijven die actief zijn in of nauw verbonden zijn met de groene industrie en zaken doen in ontwikkelingslanden, maar moeite hebben om geschoold personeel te krijgen, hebben een systematische verandering in het lokale (beroeps) onderwijs nodig om de jeugd groene en agribusiness-vaardigheden te bieden. Verbetering en innovatie van onderwijs in ontwikkelingslanden kan worden verkregen door up-to-date, innovatieve, competentie en real life-based curricula, en integratie van de 21e-eeuwse vaardigheden (bron ILO, skills for green jobs: a global view).
Er is met spoed een sterke wetgeving nodig waaruit zal blijken dat bedrijven in het kader van IMVO zich heel serieus met due diligence moeten gaan bezig houden en ook aan de klimaat/duurzaamheid verplichtingen voldoen. Nederland kan hierin een voortrekkersrol op zich nemen en een voorbeeld zijn voor andere landen in Europa.

Vraag2

Nederland kent een lange traditie van publieke private samenwerking. Nu de mondiale uitdagingen steeds groter worden, is het van belang deze publiek-private samenwerkingen te verdiepen en te versnellen. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn in 2015 vastgesteld als actieplan voor overheden, bedrijven, kennisinstellingen en burgers om duurzame ontwikkeling te verwezenlijken wereldwijd.

2. Hoe kunnen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen beter samenwerken om de duurzame ontwikkelingsdoelen te halen?

(EN)
The Netherlands has a long tradition of public-private partnership. As the global challenges grow ever bigger, it is important to deepen and accelerate these partnerships. The Sustainable Development Goals were presented in 2015 as a plan of action for governments, companies, knowledge institutions and private individuals to achieve sustainable development worldwide.

2. How can government, the private sector and knowledge institutions work together better to achieve the Sustainable Development Goals?

Vraag3

Nederland heeft sinds 2016 een actieplan beleidscoherentie voor ontwikkeling. Beleidscoherentie voor ontwikkeling heeft als doel om in niet-hulp (OS) beleid schade voor ontwikkelingslanden te verminderen en synergiën en samenwerking te versterken. Het Nederlandse actieplan is in 2018 herzien en geeft een overzicht van vijf Nederlandse beleidsthema’s die een invloed hebben op de ontwikkelingskansen in ontwikkelingslanden. Deze thema’s zijn: (1) het tegengaan van belastingontwijking/ontduiking, (2) ontwikkelingsvriendelijke handelsakkoorden, (3) een ontwikkelingsvriendelijk investeringsregime, (4) verduurzaming van productie en handel en (5) het tegengaan van klimaatverandering.

3. Hoe kan de bovengenoemde Nederlandse inzet op beleidscoherentie voor ontwikkeling verder versterkt of verbeterd worden?

(EN)
The Netherlands has had an action plan on policy coherence for development since 2016. The aim of policy coherence is to reduce the negative effects on developing countries caused by policies in areas other than development, and to strengthen synergies and cooperation. The action plan, which was revised in 2018, identifies five Dutch policy themes that can enhance developing countries’ opportunities for development: (1) combating tax avoidance/evasion, (2) development-friendly trade agreements, (3) a development-friendly investment regime, (4) more sustainable production and trade, and (5) combating climate change.

3. How can the Netherlands’ efforts to achieve policy coherence for development be further strengthened or enhanced?


Zet in op het behalen van de SDG over de hele breedte van alle ministeries, laat het niet een taak van BHOS alleen zijn.
Pleit tijdens de dialoog met de EU-instellingen en met Afrikaanse partners uit het maatschappelijk middenveld binnen het partnerschap EU-AU voor een partnerschap waarin de mens centraal staat en voor iedereen resultaten worden bereikt. Een belangrijk element hierin is een zinvolle en actieve betrekking van het maatschappelijk middenveld.
Daarnaast is het van essentieel belang dat er bij wetgevingstrajecten (zoals wet strafbaarstelling verblijf in terroristisch gebied) die impact hebben op de humanitaire toegang, zo snel mogelijk met de Nederlandse humanitaire sector moet worden overleg. Om ervoor te zorgen dat de humanitaire beginselen gerespecteerd blijven en organisaties zoals SOS Kinderdorpen hun werk onafhankelijk en neutraal kunnen uitvoeren.

Vraag4

Buitenlandse Handel
Internationale handel en investeringen zijn van groot belang voor de Nederlandse welvaart en werkgelegenheid. De Nederlandse welvaart wordt voor een derde verdiend door internationale handel en een derde van onze banen zijn verbonden aan internationale handel. Onze internationale concurrentiepositie is onderhevig aan de “twin-transities” (digitalisering/innovatie en klimaat/duurzaamheid) en verschuivende geopolitieke verhoudingen. Het is voor Nederland van groot belang om het verdienvermogen te versterken nu en in de toekomst.

Strategisch en duurzaam handelsbeleid
In anticipatie op de geopolitieke en transitie-ontwikkelingen sturen ook buitenlandse staten sterker op hun nationale en internationale beleid. Zo passen staten in toenemende mate assertievere economische diplomatie toe en zetten zij economische machtsinstrumenten in om hun internationale doelen na te jagen. Nederland kan hierin niet achter blijven. De verwevenheid van ons land met de rest van de wereld is groter en kwetsbaarder dan ooit. Als onderdeel van een samenhangend buitenland beleid, zal Nederland zich toeleggen op een strategisch en duurzaam handelsbeleid.

4. Hoe kan de overheid het duurzame verdienvermogen van Nederlandse bedrijven in het buitenland versterken?

Foreign trade
International trade and investment are crucial to prosperity and jobs in the Netherlands. International trade accounts for a third of our national income and is linked to a third of our jobs. But our international competitiveness faces risks posed by the twin transitions (digitalisation/innovation and climate/sustainability) and the shifting geopolitical balance of power. It is therefore vital for the Netherlands to strengthen its earning capacity, both now and in the future.

Strategic and sustainable trade policy
Other states are also anticipating the above-mentioned transitions and geopolitical shifts, and are adjusting their national and international policies accordingly, for instance by pursuing their international objectives through more aggressive economic diplomacy and the use of economic instruments of power. The Netherlands cannot afford to fall behind. Our country’s interconnections with the rest of the world are both greater and more fragile than ever. The Netherlands will therefore focus on strategic and sustainable trade policy as part of its coherent foreign policy.

4. How can the government strengthen Dutch companies’ sustainable earning capacity abroad?
Wees pionier op het gebied van IMVO. Neem een stevige positie in om kinderarbeid tegen te gaan.

Vraag5

Thema’s en sectoren van de toekomst
Nu de wereld in transitie is om een goede toekomst voor ons en de generaties na ons te bewerkstelligen verandert de focus van bedrijven, overheid en kennisinstellingen.

5. Op welke thema’s of sectoren ziet u kansen om internationaal te ondernemen?

(EN)
Themes and sectors of the future
The focus of companies, governments and knowledge institutions is changing in light of the global transition to ensure a bright future for current and future generations.

5. In which themes or sectors do you see opportunities for international enterprise?
1. Groene economie: de transitie naar groene economieën is ingrijpend en kan fatsoenlijke banen creëren, ook voor jongeren. Om een groter, positief effect te hebben op de werkgelegenheidsniveaus en de arbeidsmarktresultaten voor jongeren, moeten regeringen een alomvattende beleidsaanpak aannemen die investeringen in groene sectoren stimuleert en tegelijkertijd de vaardigheidsniveaus en inzetbaarheid van werknemers actualiseert. In veel ontwikkelingslanden heeft de groene economie een grotendeels onbenut potentieel voor het creëren van banen, ook voor jonge vrouwen en mannen. Onder deze omstandigheden is het van belang dat regeringen prioriteit geven aan het mobiliseren van investeringen in groene sectoren, technologieën en vaardigheden om nieuwe, duurzame bedrijfsmodellen te beheren en exploiteren.
2. Digitale ondersteunende banen: de recente beperkingen van COVID-19 hebben de vooruitzichten op een baan voor veel jongeren verder belemmerd, waardoor beschikbare banen nog meer concurrentie hebben. De meeste loonarbeid komt uit de informele sector die onderhevig is aan slechte arbeidsomstandigheden en werkzekerheid. De vaardigheden en ambities van jongeren staan vaak los van de realiteit en eisen van de feitelijke arbeidsmarkt. Dit is met name het geval als het gaat om vaardigheden die nodig zijn voor hoogwaardige digitaal ondersteunende banen, vooral in snelgroeiende sectoren zoals agro-industrie, productie en ICT. Veel van deze digitale banen vereisen ervaring en diploma's die jongeren niet kunnen verkrijgen door middel van informele arbeid.

Vraag7

Ontwikkelingssamenwerking
Development cooperation

Nederlandse inzet op Ontwikkelingssamenwerking

Nederland is op verschillende thema’s actief op gebied van ontwikkelingssamenwerking. Zo investeren we in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en zetten we extra in op opvang in de regio, toegang tot vaccins, klimaatadaptatie en -mitigatie. Nederland gaat door met wat goed gaat en focust op waar Nederland goed in is, zoals verbinding tussen diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Meer informatie over het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van Nederland is te vinden op www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. Waar is Nederland op het gebied van ontwikkelingssamenwerking volgens u goed in? Op welke thema’s zou Nederland een aanjagende rol kunnen vervullen?

(EN)
Dutch development cooperation activities

The Netherlands is actively pursuing a number of policy themes in the area of development cooperation. For example, we're investing in efforts to advance the Sustainable Development Goals (SDGs), reception in the region, access to vaccines, and climate adaptation and mitigation. The Netherlands will continue its efforts in areas where progress is being made and will focus on its strengths, such as linking diplomacy and development. For more information about Dutch development policy, go to www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. In your opinion, what are the Netherlands’ strengths when it comes to development cooperation? In which policy themes could the Netherlands play a leading role?
Het is van belang om te blijven investeren in inclusief onderwijs voor kinderen en jongeren als generatie van de toekomst, via organisaties die de lokale context kennen, en onderwijs en link met arbeidsmarkt toegankelijk maken voor de meest kansarme kinderen. Dit door te zorgen dat aanzienlijk meer jongeren beschikken over de juiste vaardigheden, waaronder beroepsvaardigheden, om een leefbaar inkomen te verdienen of een eigen bedrijf te starten maar ook dat er geen verschillen meer zijn tussen jonge vrouwen en mannen wat onderwijs betreft. Pertinent is om te zorgen dat kwetsbare groepen – zoals kinderen en jongeren in kwetsbare omstandigheden (vooral kinderen en jongeren zonder adequate ouderlijke zorg) – gelijke toegang hebben tot onderwijs en vaktrainingen op alle niveaus. Het aanbod van beroepsonderwijs is echter vaak gefragmenteerd onder publieke en private aanbieders, waaronder NGO’s, religieuze instellingen en bedrijven o.a door onvoldoende kwaliteit en aansluiting op de arbeidsmarkt. De publieke sector mist trainingen gericht op self-employment, life skills, inclusiviteit. Essentieel is om als basis te investeren in basislevensvaardigheden (core life skills) en in de ontwikkeling van de jongere (dit omvat o.a. persoonlijke ontwikkeling (zelfvertrouwen, besluitvorming) communicatie, financiën). Dit helpt jongeren om onafhankelijk en zelfvoorzienend te worden in hun leven.
De Youth@Heart-strategie als belangrijke leidraad voor het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid en de focus van Nederland de afgelopen jaren op (jongeren)werkgelegenheid en ondernemerschap (o.a. Challenge Fund for Youth Employability) is sterk en belangrijk aan te houden.

Wij bevelen het ministerie aan om de actieve, consistente inzet op het gebied van humanitaire diplomatie met kracht te continueren, en ook aan bewustwording en kennisoverdracht te werken over het belang van de humanitaire principes richting niet-humanitaire stakeholders waarmee het ministerie samenwerkt. Daarbinnen vragen wij bijzondere aandacht voor de humanitaire toegang tot gemeenschappen verstoken van hulp, aan internationale bescherming van mensen (met de nadruk van kinderen) op de vlucht, en aan de veiligheid van hulpverleners werkzaam in conflictgebieden.

Vraag8

Innoveren op OS

Nederlandse internationale samenwerking is flexibel en kennisintensief, we zijn vernieuwend. Zo ontwikkelt Nederland nieuwe manieren van werken en partnerschappen die daarna door bijv. de Europese Commissie en Wereldbank worden opgepakt of opgeschaald. De Nederlandse internationale samenwerking fungeert dus veelal als een creatieve en kennisintensieve incubator (een broedplaats voor nieuwe ideeën. Nederland is een relatief kleine donor, maar als lidstaat van de EU en via bilaterale hulp kan Nederland de zichtbaarheid van EU-hulp vergroten en additionele relevante kapitaalstromen generen.

8. Op welke manier en op welk vlak kan de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog meer innoveren?

(EN)
Innovative development cooperation

Dutch international cooperation is flexible and knowledge-intensive. We are also innovative, developing new ways of working and new types of partnership that are subsequently adopted or scaled up by others, like the European Commission and the World Bank. In this respect, Dutch international cooperation is like a creative and knowledge-intensive incubator. We are a relatively small donor, but as an EU member state and through bilateral aid we can make EU aid more visible and generate additional, relevant capital flows.

8. In what other ways and areas could Dutch development cooperation innovate more?

1. Er mag meer aandacht zijn voor de inclusie en versterking van de meest gemarginaliseerde groepen, Leaving No One Behind, en in het bijzonder van kinderen. Het verzamelen van meer gedesaggregeerde data kan verhelderen welke groepen er (niet) worden bereikt.
2. Kinderen zijn onder de most left behind. Investeren in kinderen is investeren in human capital. De juiste zorg voor kinderen, vooral tijdens de eerste 1000 dagen van het leven kan een diepgaande invloed hebben op het vermogen van een kind om te groeien en te leren om uit de armoede op te staan. Familie, als een sociale instelling, is het belangrijkste ondersteuningssysteem voor elk kind. Door de toenemende armoede, economische recessie en werkloosheid schieten gezinnen nu meer dan ooit tekort in het bieden van de noodzakelijke zorg en bescherming aan kinderen. Toch zijn er wereldwijd naar schatting 220 miljoen kinderen zonder adequate ouderlijke zorg of die het risico lopen deze te verliezen. Investeren in families is van cruciaal belang om de cirkel van armoede en kwetsbaarheid van gezinnen, gemeenschappen en landen te doorbreken. Het kan de gezondheid, stabiliteit en welvaart van een samenleving op lange termijn vormgeven. Onderzoek wijst uit dat een van de belangrijkste factoren in de ontwikkeling van een kind een stabiele en responsieve relatie met een ouder, verzorger of andere volwassene is (Center on the Developing Child at Harvard University, Applying the Science of Child Development in Child Welfare Systems; 2016).
3. Betekenisvolle kind- en jeugd participatie is belangrijk om te zorgen dat jongeren vanzelfsprekend nauw betrokken bij (de invulling van) beleid en programma’s zijn: hun stem en ideeën over wat zij nodig hebben en willen bereiken, zijn van essentieel belang om succesvol de stappen naar zelfredzaamheid te zetten. Empowerment van kinderen en jongeren via participatie in kinder- en jongerenraden en capaciteitsopbouw op het gebied van rechten en leiderschap zijn fundamenteel hiervoor.

Vraag9

Een donor met durf

De Nederlandse internationale inzet is gedurfd, omdat we financiële investeringen koppelen aan onze diplomatieke inzet en expertise. We continueren thema’s waar we traditionele meerwaarde hebben: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR), water, voedselzekerheid en veiligheid & rechtsorde. Daarbij kunnen we nog meer gebruik maken van het diplomatieke gewicht van o.a. de EU. We investeren in systeemverandering om te zorgen dat we de SDG’s in 2030 realiseren. Met systeemverandering bedoelen we dat we de systemen die armoede en ongelijkheid in stand houden aanpakken.

9. Op welke manier/welk vlak kan Nederland als donor nog meer durf te tonen?


(EN)
A bold donor

Dutch international efforts can be characterised as bold, because we link financial investment to diplomatic efforts and expertise. We will continue our work on themes where we have always added value: sexual and reproductive health and rights (SRHR), water, food security, and security and the rule of law. We will also make better use of the diplomatic weight of the EU. To ensure we achieve the SDGs by 2030, we will invest in systemic change, i.e. tackling the structures that maintain poverty and inequality.

9. In what ways or areas could the Netherlands, as a donor, be even bolder?
Om de SDG’s te halen is het cruciaal dat er een grotere inzet op kinderen tot stand komt, met aandacht voor hun ontwikkeling en bescherming. Zij zijn de generatie van de toekomst en investeren in kinderen zal zich dubbel en dwars uitbetalen. De eerste jaren zijn beslissend voor de ontwikkeling van een kind, met het gezin en de familie als basis. Door kinderen nú een goede start te geven, ze te laten opgroeien in een sterke, weerbare en veerkrachtige familie, zal zich later dubbel en dwars laten terug betalen: betere kansen in hun leven, waardoor armoede en ongelijkheid afnemen.

Vergroot de participatie van kinderen in beslissingen die hen aangaan en leer hen op te komen voor hun rechten en zelfvertrouwen op te bouwen. Investeren in de nieuwe generatie, vanaf zo jong mogelijk, is de beste manier om systeemverandering teweeg te brengen.

Er wordt internationaal veel gesproken over de triple nexus, maar er zijn tot nu toe maar weinig concrete ervaringen mee opgedaan, behoudens wat pilots. Het zou heel goed zijn wanneer Nederland, via de posten, in de komende jaren stappen gaat zetten om in de focusregio's en daarbuiten triple nexus programma's te gaan financieren. Nederland was een belangrijke aanjager van het thema risk-sharing in de Grand Bargain. Nu de Grand Bargain 2.0 van start is gegaan is het zaak ‘to lead by example’ om zowel het momentum voor dit onderwerp vast te houden, als ook aan andere donoren te laten zien dat risicodeling niet alleen moreel juist is, maar ook bijdraagt aan een effectiever en efficiënter noodhulpsysteem.

Vraag10

Afrondende algemene vraag

10. Heeft u nog andere punten van aandacht die u vindt dat meegenomen dienen te worden in de nieuwe beleidsnota?


(EN)
General closing question

10. Are there any other points that you believe should be included in the new policy document?

De humanitaire situatie wereldwijd is sinds het verschijnen van het vorige beleidskader in 2019 drastisch verslechterd en het speelveld is flink veranderd. Ten gevolge van conflicten, natuurrampen en klimaatverandering zijn meer mensen (en dus ook kinderen) dan ooit op de vlucht en ontheemd. Verder staan de humanitaire principes meer dan ooit onder druk. Het belang voor child protection in emergencies is groter dan ooit.

De belangrijke rol van het maatschappelijk middenveld moet worden erkend en ondersteund. CSOs hebben een unieke positie in zowel de Nederlandse samenleving als in de samenlevingen waar het Nederlandse handel- en ontwikkelingsbeleid zich op richt. Zij werken samen met lokale partners, activisten en religieuze instellingen, waardoor ze zich in de haarvaten van de samenleving begeven. De kennis die hierdoor wordt opgedaan is van cruciaal belang om het Nederlandse beleid zo impactvol mogelijk te laten zijn.

Bijlage