Besluit en regeling inburgering

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Apeldoorn
Datum 28 september 2020

Vraag1

Graag vernemen wij uw reactie op het Besluit inburgering 20… en de Regeling inburgering 20..
Nieuwkomers willen heel graag zo snel mogelijk hun leven opbouwen in het nieuwe thuisland. Ervaring leert dat de uitvoering van de Wet an sich, het doel wordt en het uiteindelijke doel, welke is zo snel en goed mogelijk inburgeren, onderschikt raakt. Dit is ook meteen wat het schort aan de het besluit en regeling inburgering.

Argumentatie: Volwaardig meedoen is een van de belangrijkste doelen van de wet, maar de het besluit en regeling inburgering faalt in het geven van betekenis aan de het begrip 'volwaardig'. In het besluit is het genoemde begrip ook niet 'ingeburgerd'. Het opstellen van PIP en brede intake is zeer eenzijdig en heeft een patriarchale karakter. Er is geen rekening gehouden met de gevoeligheden en het fijne van mensen uit specifieke culturen met specifieke gewoonten. Daarnaast moeten de gesprekken gevoerd zonder tolk of andere vorm van hulp, wat ten koste gaat van kwaliteit van het gesprek en de resultaten.
Idem dito geldt het voor de PIP. Het besluit voorziet niet in de vorm en inhoud van de PIP. Dit resulteert in dat de lagere overheden eenzijdig vorm en inhoud geven aan de PIP, wat niet ten goede komt van het doel van het plan. Hiermee is al in het eerste stap niet voldaan aan volwaardigheid. Het begrip heeft in iedere geval een component van gelijkwaardigheid in zich.
Brede intake: Het bepalen van de mate van leerbaarheid, taalniveau, mogelijkheden tot arbeidsparticipatie, moet absoluut samen met de nieuwkomer plaatsvinden. Dit is een belangrijke voorwaarde. Voorbeeld: een nieuwkomer is erg intelligent zijn met zijn handen, hij kan van alles repareren en is erg inventief, maar cognitief is hij erg slecht. Nieuwkomers zijn gewend om fonetisch te leren. Hiermee is deze methode niet valide. Daarom is het heel belangrijk om diepgaande kennis te hebben van cultuur, gewoontes en de psychische werking (met betrekking tot inburgering) van de nieuwkomers, bij het bepalen van genoemde taalniveau, leervermogen, competenties en kwaliteiten.

PIP: Het opstellen van PIP moet op een volwaardige manier. De volwaardigheid begint hiermee. De focus van PIP moet leggen op welke kwaliteiten en competenties de nieuwkomer heeft, wat de (realistische) mogelijkheden voor hem zijn, en wat heeft hij nodig om zo snel en goed mogelijk in te burgeren, liefste via een duurzame en betaalde baan.