Besluit acute zorg Wkkgz

Reactie

Naam Ambulancezorg Nederland (drs. J.I.C.J. Boers)
Plaats Zwolle
Datum 22 januari 2019

Vraag1

1. Worden in deze algemene maatregel van bestuur de juiste categorieën van zorgaanbieders aangewezen?
Geen opmerkingen.

Vraag2

2. Zijn de taken van het regionaal overleg acute zorgketen goed omschreven (artikel 8A.2 met toelichting, paragrafen 5 en 6 van de toelichting)?
Uit de Nota van toelichting blijkt dat aan het traumacentrum wordt gedacht als voorzitter van het ROAZ. Een onafhankelijke voorzitter mét beslissingsbevoegdheid kan echter van meerwaarde zijn voor het ROAZ. Een onafhankelijk voorzitter is beter in staat in te grijpen dan een voorzitter die tevens partij is in het overleg en een belang heeft. Met een onafhankelijk voorzitter kunnen alle partijen op basis van gelijkwaardigheid als ketenpartner deelnemen aan het regionale overleg.

Voor de ambulancesector geldt dat de RAV-regio’s niet overeenkomen met de ROAZ-regio’s. Dit kan consequenties hebben voor de afspraken die worden gemaakt en vraagt dat het ROAZ in voorkomende gevallen een en ander ook communiceert met samenwerkingspartners in andere ROAZ-regio’s.

Bij de artikelsgewijze toelichting op pagina 11 staat dat afspraken er niet toe mogen leiden dat de RAV of de SEH zorg gaat verlenen die ook door een huisarts of wijkverpleegkundige kan worden verleend.
AZN is van mening dat deze voorwaarde geen belemmering mag vormen voor de verdere ontwikkeling en differentiatie van het zorgaanbod door één of meer zorgaanbieders.

Paragraaf 5 van de toelichting op pagina 7 gaat in op de noodzaak van afstemming, samenwerking en goede afspraken bij acute zorg. Op 12 november 2018 is het Actieplan Ambulancezorg ondertekend. Samenwerking binnen de keten is een van de hoofdonderwerpen van het actieplan. Een aantal van de afspraken die in deze paragraaf worden genoemd, zijn onderdeel van het actieplan. Het is goed dit soort actuele ontwikkelingen te verwerken in de toelichting.

Vraag3

3. Welke suggesties hebt u verder ten aanzien van de algemene maatregel van bestuur?
Het is niet wenselijk dat de amvb, en later de ministeriële regeling, alles tot in de kleinste details uitwerkt. De lokale situatie kan om een andere benadering vragen en daar moet altijd ruimte voor zijn.
Ter illustratie: de Nota van Toelichting geeft aan dat SEH-stops niet gemeld hoeven worden (pagina 17), meerdere stops achter elkaar kunnen echter een belangrijk signaal afgeven en zelfs een voorbode van een ernstiger probleem zijn. Het melden van stops kan daarom in voorkomende gevallen wél wenselijk zijn.

Vraag4

4. Hebt u nog overige opmerkingen?

Zie het bijgevoegde document.

Bijlage