Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

Reactie

Naam Jacqueline Blaak
Plaats Alblasserdam
Datum 22 december 2018

Vraag1

- In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?
- Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
- Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
- Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?
Eerst moet de koers voor professionalisering van leraren, mét leraren uitgezet worden. Een top doen opgelegd lerarentegister werkt niet. Daarnaast hebben we schoolleiders nodig en leerkrachten die elkaar durven aanspreken op professionaliteit. Maar dan moet eerst duidelijk zijn wat er verstaan wordt onder professionaliteit. De leerkracht moet de urgentie voelen om te professionaliseren. In in het onderwijs zijn veel te veel familieculturen in teams, en verkeren velen in de dramadriehoek. Een professioneel statuut kun je pas maken als de koers bekend is. Dan kun je het nl hebben over welke vaardigheden en welk gedrag daar passend bij is. Mijn opvatting over de wettelijke definitie van het beroep leraar is als volgt: Ik mis hierin de verantwoordelijkheid voor een deel van de persoonsvorming van leerlingen, om zich te kunnen ontwikkelen tot aardige, waardige en vaardige burgers.