Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer

Reactie

Naam Romy Schneider Vastgoedadvies voor scholen (Adviseur R Schneider)
Plaats Voorschoten
Datum 20 oktober 2018

Vraag1

Partijen worden uitgenodigd om op alle onderdelen van het wijzigingsvoorstel en de IAK inhoudelijk te reageren. Hierbij kan bijvoorbeeld ingegaan worden op de toepasbaarheid of relevantie van afzonderlijke maatregelen,
Opmerkingen aangepaste lijst erkende maatregelen
Bij deze wil ik reageren op lijst 5 – onderwijsinstellingen
1- Algemene opbouw
a. Op het eerste gezicht valt mij op dat er naast de aangekondigde aanvulling (van 45 naar nu 58 maatregelen) ook de nummering en volgorde veranderd is. (Wat eerst maatregel nr. 01 was is nu maatregel GB1 en de oude maatregel 45 is nu GA1). Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe ordening logisch, want door de koppeling thema (lettercode) en nummer i.p.v. alleen doorlopende nummers kan je naarmate de techniek zich verder ontwikkelt per thema aanvullen.
Sta er wel even bij stil dat dit administratief voor een organisatie echt wat extra werk betekent. Organisaties die net klaar zijn om alle gebouwen aan de hand van de oude lijsten te beoordelen beginnen nu opnieuw alles te ordenen. Verzoek: svp duidelijk aangeven welke code welk nummer vervangt en wat de wijzigingen zijn
b. De dubbele lettercode maakt het lastig de maatregelen te onthouden. Was het nu GF3 of FG3? Is het niet beter de thema’s in I, II, III te noemen?

2- Onduidelijke nummers
a. Sommige maatregelen lijken precies hetzelfde te zijn Wat is het verschil tussen?
i. GE3, GE8 en GE12
ii. GE4 en GE9
iii. GE5 en GE10
iv. GE6 en GE11
v. FK1 en FK2

3- Geschiktheid doelgroep
a. De maatregel mag iets leesbaarder voor de drijver van de inrichting (welke verantwoordelijk is voor het toepassen). Vaak is om de maatregel te begrijpen heel specifieke installatietechnische kennis nodig. Bij spouwmuurisolatie en HR++ glas heeft men inmiddels een beeld maar weet iedereen ook wat een efficiënt UPS-systeem (met dubbele conversie is hoger dan 96% of hoger) is? Of dat de code IE-3 bij een elektromotor iets over het rendement zegt?
b. Hoe gaat de handhaver zoiets dan makkelijk in een ochtendje toetsen als die langskomt?
c. Onduidelijke maatregelen leiden naar mijn idee ertoe dat de drijvers van de inrichtingen af wachten omdat ze niet weten wat ze moeten doen.