Wet acceptatie buitenlandse APK

Reactie

Naam WSB overseas bv (mr WJHP Buijsen)
Plaats Eys
Datum 4 april 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de concept-wet en de toelichting kan worden gereageerd.
Ik ben het eens met de verandering van de wet. Er moet eindelijk iets gedaan worden aan de wet om auto's die in Europa of buiten Europa met een vervallen APK te kunnen keuren in het land waar de auto is of Europa binnen komt.
De stelling van de BOVAG is voor garage en apk keuringstations geschreven. Ze zijn bang dat ze inkomen gaan missen.
Keuringen in andere landen zijn ook van hoge kwaliteit.
Zelf heb ik dit probleem met camper. Deze staat vaak lang ergens in Europa. Alleen voor een APK moet deze terug naar Nederland. Te gek voor woorden als je ziet welke kosten aan brandstof en Tol dit kost. Alleen voor een APK. Rijden met een geschorst voertuig maakt het dat de verzekering niet betaald.

Idem met een jeep die ik vorig jaar naar Gambia heb gereden (West Afrika). APK is verlopen en jeep is geschorst. Als ik er eind dit jaar mee naar Nederland wil rijden beginnen de problemen al in Zuid Marokko. 5000 km van Nederland de auto verzekeren met een verlopen APK. De auto moet uit de schorsing.
Voor je thuis bent heb je de boetes al in de brievenbus liggen. Geen RDW instantie die je bezwaar tegen de boetes goedkeuring verleend en de boetes terug betaald. Hopelijk komt er nu een wet die dit oplost.
En dat keuringen in heel Europe erkend worden. Bij een type goedkeuring passen we dit toch ook toe. Een TUV keuring van Duitsland van minimaal 1 jaar wordt toch ook erkend bij invoer van een voertuig in Nerdeland.
Bovag kan toch niet stellen dat andere landen in Europa niet juist keuren.