Actualisatie regels industriële emissies

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Leiden
Datum 4 maart 2021

Vraag1

Op alle onderdelen wordt een reactie gevraagd.

Voor het aanscherpen van de emissiegrenswaarden van biomassacentrales vragen we u ook specifiek te reageren op de volgende vragen:

De emissiegrenswaarden voor SO2 worden voor ketels van 0,5-5MWth aangescherpt van 200 naar 60 mg/Nm3. Deze emissiegrenswaarde is gekozen op basis van de rapporten van TNO en DNV GL/ProBiomass. Daarbij is ook gekeken naar het doel van actualisatie, het zoveel als mogelijk beperken van emissies naar de lucht en de technische en economische haalbaarheid. Voldoet de aanscherping tot 60 mg/Nm3 aan bovengenoemde doelen? Of voldoet een aanscherping naar 100 mg/Nm3 beter aan het doel? Kunt u dit onderbouwen?

Voor het invoeren van de vergunningplicht voor biomassacentrales < 15 MW vragen we u ook specifiek te reageren op de volgende vragen:
De vergunningplicht voor biomassacentrales wordt opnieuw ingevoerd voor installaties < 15 MW. Geeft u de voorkeur aan een vergunningplicht met een ondergrens vanaf 0,1 MW of vanaf 0,5 MW? Kunt u aangeven waarom de ene ondergrens de voorkeur heeft boven de andere ondergrens?
Ook het bouwen van een"kleine" biomassacentrale <15MW duurt toch nog 1-1,5 jaar en kost tot ca. euro 15 mio.
Centrales die nu in aanbouw zijn, zullen dan al snel pas na 1-1-2021 in bedrijf genomen kunnen worden.
De centrales zijn geëngineerd en gefinancierd, en worden gebouwd op basis veronderstelling dat deze vergunningvrij zijn en aan de huidige emissie voorwaarden voldoen. Als de centrales in bedrijf gesteld (kunnen) worden na 1-1-2021 is dat dan met deze nieuwe regelgeving plots anders, zodat de gloed nieuwe centrales dan niet meer voldoen aan wet- en regelgeving en daarmee als een gehele kapitaal vernietiging voor initiatiefnemers en financiers kunnen worden beschouwd. Dat lijkt me niet redelijk
Het zou dus redelijk zijn de datum 1-1-2021 te gebruiken voor centrales waarvan de aanvang van de bouw start op of na 1-1-2021.