Actualisatie regels industriële emissies

Reactie

Naam BEON (coordinator F.S. Feil)
Plaats Enschede
Datum 25 maart 2021

Vraag1

Op alle onderdelen wordt een reactie gevraagd.

Voor het aanscherpen van de emissiegrenswaarden van biomassacentrales vragen we u ook specifiek te reageren op de volgende vragen:

De emissiegrenswaarden voor SO2 worden voor ketels van 0,5-5MWth aangescherpt van 200 naar 60 mg/Nm3. Deze emissiegrenswaarde is gekozen op basis van de rapporten van TNO en DNV GL/ProBiomass. Daarbij is ook gekeken naar het doel van actualisatie, het zoveel als mogelijk beperken van emissies naar de lucht en de technische en economische haalbaarheid. Voldoet de aanscherping tot 60 mg/Nm3 aan bovengenoemde doelen? Of voldoet een aanscherping naar 100 mg/Nm3 beter aan het doel? Kunt u dit onderbouwen?

Voor het invoeren van de vergunningplicht voor biomassacentrales < 15 MW vragen we u ook specifiek te reageren op de volgende vragen:
De vergunningplicht voor biomassacentrales wordt opnieuw ingevoerd voor installaties < 15 MW. Geeft u de voorkeur aan een vergunningplicht met een ondergrens vanaf 0,1 MW of vanaf 0,5 MW? Kunt u aangeven waarom de ene ondergrens de voorkeur heeft boven de andere ondergrens?
De eis van 60 mg/Nm3 is haalbaar bij schone biomassa. Gezien de heterogeniteit van biomassa, is een eis van 100 mg/Nm3 beter te halen en te handhaven.

Het rapport van SIRA Consulting “Effectmeting aanpassing algemene regels lucht industrie” (p. 27) geeft aan “In de interviews kwam naar voren dat de kosten voor het realiseren van kleinere biomassa-installaties relatief hoger zijn dan voor grotere installaties. Daarnaast geven de respondenten aan dat de vergunningplicht een groter knelpunt is voor kleinere ondernemers aangezien zij vaak minder kennis hebben van de technische aspecten van een biomassa-installatie en de inspraakprocedures daardoor minder goed aandurven. De respondenten verwachten dat, als gevolg van de voorgenomen wijzigingen, er geen nieuwe biomassa-installaties < 5 MWth en een zeer beperkt aantal nieuwe biomassa-installaties < 15 MWth wordt gerealiseerd. Dit is slecht nieuws voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Zie ook het gezamenlijke pleidooi vanuit de NVDE.

Wat betreft de formele vraag. Houtkachels onder de 0,5 MW vallen al onder Verordening (EU) 2015/1189 van de Europese Ecodesign Richtlijn*. Het zou nogal extreem zijn om op dergelijke installaties een Omgevingsvergunningsplicht te zetten. Het formele antwoord op de vraag is dus dat deze grens zou dus 0,5 MW moeten zijn, en zeker geen 0,1 MW.

Uiterlijk op 1 januari 2022 evalueert de Europese Commissie of verordening (EU) 2015/1189 onder andere of de verordening ook toepasselijk te maken is op verwarmingsketels voor vaste brandstoffen met een nominale warmteafgifte van maximaal 1 000 kilowatt. De Medium Combustion Plant Directive (MCPD)** begint bij een thermisch input vermogen van 1 MW en gaat tot 50 MW, waarbij de lidstaten vrij staan te kiezen tussen een meldings-, of vergunningsplicht. Dus eigenlijk is een ondergrens vanaf 1 MW pas in lijn met de Europese regelgeving.

*Verordening (EU) 2015/1189 VAN DE COMMISSIE van 28 april 2015 tot uitvoering van Richtlijn 2009/125/EG van het Europees Parlement en de Raad wat de eisen inzake ecologisch ontwerp voor verwarmingsketels voor vaste brandstoffen betreft
** RICHTLIJN (EU) 2015/2193 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 25 november 2015 inzake de beperking van de emissies van bepaalde verontreinigende stoffen in de lucht door middelgrote stookinstallaties.