Discussiestuk 'Zorg voor de Toekomst'

Reactie

Naam TNO (Dr. H. M. Wortelboer)
Plaats Zeist
Datum 30 januari 2021

Vraag1

Herkent u zich in de drie thema’s als de thema’s waar de komende jaren meer verandering op nodig is?

Ik herken mij grotendeels in de drie thema's; De drie thema's zijn zeker relevant en dragen bij om de zorgkosten te verlagen.
Ik mis echter een 4e thema, en dat is de enorme potentie die te behalen is door vroege preventie in samenwerking met werkgevers, dienstverleners, en onderzoekers, in nauwe samenwerking met oa. het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Vraag2

Herkent u de knelpunten die op (één van) de drie thema’s worden genoemd, of missen er nog belangrijke knelpunten?
Binnen de genoemde thema's herken ik de knelpunten. Ik mis het knelpunt dat op dit moment door de overheid en instanties onvoldoende gestuurd wordt op geintegreerde vroege preventie op maat, ondersteund door bijvoorbeeld een wetenschappelijke onderbouwde , en (op het gehele complexe probleem afgestemde ! ) data-gedreven inzet om sociale - en gezondheidsproblemen te voorkomen. Er lijkt een kloof tussen het concreet mensen (leren) sturen op behouden van performance (inzetbaarheid) op school en werk, en de gepersonaliseerde bedieningen patient in de zorg. Ik denk dat hier een kans onbenut blijft; Dit vraagt om (digitale) innovatie in het goed inrichten van vroege preventie in samenwerking met werknemers/ werkgevers, arbodiensten. dienstverleners, innovatief data onderzoek en onderzoekers; Met de kennis en technologie die nu beschikbaar is juist dit nu mogelijk .

Vraag3

Welke beleidsopties die genoemd worden bij de drie thema’s leveren volgens u een belangrijke bijdrage aan de houdbaarheid van ons zorgstelsel?
1) Verduidelijken van de wettelijke taak van gemeenten om (de samenhang binnen) de publieke gezondheid te bevorderen : hier ben ik het geheel mee eens, maar de wet mag nog een stuk verder gaan, zowel de gemeente als de werkgevers in hun gemeenten zijn samen verantwoordelijk voor het bevorderen van behouden van gezondheid van hun inwoners/werknemers.
2) Naar een regionale aanpak voor de uitvoering en financiering van preventieactiviteiten. - geheel mee eens, maar dan wel bij voorkeur ondersteund vanuit een nationale ondersteuning met meetinstrumentaria/ uniforme dashboards voor het verzamelen en meten van (kosten) effectiviteit , als ook het kunnen leren van elkaar .
3) Een wettelijke taak voor zorgverzekeraars om mee te werken aan de regionale samenwerkingsstructuur - mee eens
4) Gezondheid op het werk - geheel mee eens, maar ik denk dat VWS kan werken aan concretere ondersteuning dan nu in de discussienota beschreven (zie vraag 4/5 van 5)

Ik denk echter dat "Sturen op een kernindicator van gezondheid" , een zeer lastige en dicutabele beleidsoptie is .
Wie gaat een kernindicator van gezondheid bepalen? En wat als je toch chronisch ziek bent en een lagere waarde hebt, ben je dan minder waard?

Ik zou liever willen sturen op behouden van wellbeing en het functioneel in het leven kunnen staan geheel in relatie tot "eigen kunnen" . Een mogelijkheid is bijvoorbeeld om "je echte (leefstijl) leeftijd" te vergelijken met je paspoort leeftijd (en de leeftijd van je peers in dezelfde omstandigheden); Nog mooier is als je - op basis van wetenschappelijke geintegreerde kennis - het advies krijgt wat jij (zelf) als top 3 kan doen om de meeste "gezondgheidswinst" te behalen, zodat "je echte leeftijd" dichter (of evt onder) bij je paspoortleeftijd komt. Dekennis, echnologie en data science is hiervoor beschikbaar en in ontwikkeling.

Vraag4

Heeft u concrete suggesties om bepaalde opties nader te concretiseren en praktisch vorm te geven?
Concrete suggesties liggen op het vlak van (door)ontwikkeling van innovatie :
- De overheid, bedrijven, (zorg)verzekeraars en onderzoeksinstanties werken al samen aan een uniforme, wetenschappelijke onderbouwde , en data-gedreven inzet op vroege preventie van zgn. non-communicable diseases en problemen die leiden tot gezondheidsklachten.
Dit wordt op dit moment nog nauwelijks data-gedreven vormgegeven of slechts versnipperd in praktijk via vele losse initiatieven vormgegeven. Elk initiatief - met alle goede bedoelingen - levert een kortdurtende oplevinge en evaluatie , maar helaas vaak weinig structurele duurzame oplossingen.
Juist op het gebied van beleidsondersteuning via simulaties en data-gedreven vroege preventie is veel winst te behalen. Veel psycho-sociale + chronische leefstijl problemen zijn zogenoemde complexe problemen die pas na langere tijd ontstaan. Vele determinanten interacteren met elkaar. Determinaten als opvoeding, culturele achtergrond, arbeidsethos, maar ook persoonlijkheids verschillen, life events, copingsmechanismen, interpersoonlijke interacties, allen spelen een grote rol. De dynemiek van de interacties tussen deze determinanten kan voor bepaalde personen wel leiden naar problemen, voor anderen niet . Deze interacties zijn goed te begrijpen met behulp van complexity kennis en methodologie.
Er ligt veel potentie in de toepassing van kennis van complexe systemen en innovatieve data science. Het levert de mogelijkheid tot 1) educatie en bewustwording van de complexiteit en verschillende perspectieven, 2) motivatie tot ander gedrag of systeeminrichting, 3) motivatie om de juiste (minimale set) data te (gaan) verzamelen, bv via (eenvoudig, doch doeltreffend) periodiek onderzoek, tbv 4) betere prognose van (mogelijke) problematiek en (mogelijke) effect van bijsturing

Vraag5

Welke beleidsopties ontbreken er nog?
1) Samen met de verschillende ministeries , met name ministerie van SZW , (zorg)verzekeraars, organisaties en onderzoekers, (kosten)effectief werken aan reductie van de toestroom van mensen naar de zorg (zowel vroege preventie als secundaire preventie)
2) Ontwikkelingen van preventie-dashboards/ programma's, met een focus op vroege preventie. Dit levert de potentie voor meer uniforme "diagnose van gezondheidsstatus " door de tijd heen , aangevuld met "scenario-simulaties" bij (on)gezond gedrag/omgeving ten dienste van vroege bijsturing door zowel de individu als zijn/haar omgeving (werk, gemeente) .
Een extra beleidsoptie zou dan ook zijn om (financieel) steunen van het - in co-creatie met betrokkenen - ontwikkelen van 1) generieke meet-instrumentaria en computational gebaseerde simulatie-tools , die 2) privacy-proof data -gedreven, zowel de zorgverleners in de wijk, zorginstanties, als ook de ministeries duurzaam en (kosten) effectief kunnen ondersteunen door middel van scenario-simulaties voorafgaand aan acties .
Afgelopen jaren zijn verschillende puzzle-stukjes, de theorie en de methodlogie om dit te bereiken beschikbaar gekomen. Een krachtige beleidsinsteek naar het inzetten op serieuze vroege preventie is nu mogelijk.