Discussiestuk 'Zorg voor de Toekomst'

Reactie

Naam Drs. Piet van Loon
Plaats Oosterbeek
Datum 13 januari 2021

Vraag1

Herkent u zich in de drie thema’s als de thema’s waar de komende jaren meer verandering op nodig is?

Met 40 jaar ervaring in de tweede lijn als orthopeed: Ja!
- we hebben veel onze preventietools uit de handen laten vallen in de tweede lijn. En hebben het bekende oorzaak-gevolg verhaaltussen zitten als kind en in de problemen komen vergeten.
- we hebben generalistische blik vanuit de samenhangende basisvakken anatomie, fysiologie, biochemie, oftewel hoe ziet een gezond mens eruit en wat hoort zijn gezonde functie te zijn, ingeruild voor denken en werken vanuit een diagnose.


Vraag2

Herkent u de knelpunten die op (één van) de drie thema’s worden genoemd, of missen er nog belangrijke knelpunten?
Een belangrijk knelpunt bij preventie is de weggezakte kennis, dat als de ontwikkelingsprocessen in de jeugd niet goed lopen, nu vooral door de sedentaire leefstijl en de hypokinesie, de stapeling van multimorbiditeit al is begonnen, voor je volwassen wordt.
Zeer veel aandoeningen vinden hun oorsprong al in de leefstijl van het kind.
Het RIVM rapport met daarin, dat zelfs stijging DM ( juist ook bij niet dikke kinderen, maar ook de steeds vroeger en steeds meer voorkomende borst- en prostaatkanker hun oorzaak hebben in de sedentaire leefstijl, moet op waarde worden geschat, ook de exponentiele stijging van rugklachten en artrose tot 2040

Vraag3

Welke beleidsopties die genoemd worden bij de drie thema’s leveren volgens u een belangrijke bijdrage aan de houdbaarheid van ons zorgstelsel?
Verklaring van verminderd plezier in werk bij jonge zorgverleners ook vanuit hun eigen ontwikkeling gaan beschouwen> De jeugd heeft door haar sedentaire leefstijl en de technologiehonger ingeboet aan lichamelijke en mentale inzetbaarheid en belastbaarheid.
Bij de NOV is een enquête gehouden onder jonge collega's over hoe ze het werk over 10 jaar zagen: meer dan de helft hoopt meer "conservatief" te doen. Dan moet je wel voldoende geschoold zijn in goed en volledig lichamelijk onderzoek (houding, functie rug en grote gewrichten , muscular thightness etc.) en snappen hoe de detorierende processen zonder chirurgie bijgestuurd kunnen worden.

Vraag4

Heeft u concrete suggesties om bepaalde opties nader te concretiseren en praktisch vorm te geven?
Onderzoeksgelden wat minder voor epidemiologische studies, maar naar technisch gedragen onderzoek ( bv biomechanisch, modelvorming etc.) naar het oorzaak- gevolgverhaal in de jongere generaties tussen zitten en niet bewegen en de verschillende aandoeningen, die hierin hun grootse gemene deler hebben.
Dit geldt door de zeer grote invloed op ons neurohormonale stelsel en neurotransmitterstofwisseling ook voor andere "stijgers": autisme, burnout, depressie, vroege hersendegeneratie e.d

Vraag5

Welke beleidsopties ontbreken er nog?
Onderzoek naar de huidige kwaliteit (para-)medische opleidingen en specialisaties: Is de kracht van de basisvakken om de somatiek te begrijpen vanuit niet alleen biochemische processen, maar ook de biomechanische kennis hoe via gezonde houding-en bewegingsontwikkeling ( "gymnastiek") de duurzame algemene gezondheid, een waarborg krijgt, nog wel intact of up to date? Houding en goed bewegen op orde krijgen bij de jeugd is mooie beleidsoptie. Defensie, Sociale Zaken raken dan op termijn ook van hun ellende af.
Montessori( arts): Eerst alle lichamelijke functies op orde door vrij bewegen , dan komen gedragsvorming en leervermogen vanzelf.