Discussiestuk 'Zorg voor de Toekomst'

Reactie

Naam OM Management & Advies (B.A.M.G.J. Hooijmans)
Plaats Bergen nh
Datum 17 december 2020

Vraag1

Herkent u zich in de drie thema’s als de thema’s waar de komende jaren meer verandering op nodig is?

Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid zijn mooie thema's, ik zou als belangrijkste thema vooraf: bewustwording van de burger/client/patient als apart thema willen toevoegen,
deze bewustwording van de burger over kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg bij zijn/haar gebruik zal een andere kijk/gebruik van de zorg kunnen gaan geven, nu wordt dit niet benoemd, genoemd of onder de aandacht gebracht

Vraag2

Herkent u de knelpunten die op (één van) de drie thema’s worden genoemd, of missen er nog belangrijke knelpunten?
Het knelpunt ongecontracteerde zorg herken ik niet, het is een te korte aanname dat deze zorg duurder en van minder kwaliteit is.
O.a. terminale zorg in de thuissituatie, valt nu onder wijkverpleging maar is geen routezorg, alle zorg is ongepland, professional dient zowel client als familie nabij te zijn, maar een zorgaanbieder die uitsluitend deze specifieke zorg levert in de laatste 14 dagen van iemands leven kan geen contract krijgen...

Verder de ZZP'er wordt als ongewenst betiteld, maar de zelfstandige zorgprofessional is bij uitstek iemand die niet werkt vanuit perverse prikkels / meer handelingen omdat de persoon direct zelf 1op1 verantwoording moet afleggen, is dus geen knelpunt

Vraag3

Welke beleidsopties die genoemd worden bij de drie thema’s leveren volgens u een belangrijke bijdrage aan de houdbaarheid van ons zorgstelsel?
preventie en gezondheid gaan het meeste effect sorteren op de lange termijn

de andere 2 gaan alleen beter functioneren als we kiezen voor minder lagen / minder lijnen/ minder coordinatie
de lijn tussen client/patient en zorgverlener moet zo kort mogelijk worden
gepast zorggebruik monitoren op basis van credit card, informatie direct beschikbaar ipv facturatie 1 jaar na dato

Vraag4

Heeft u concrete suggesties om bepaalde opties nader te concretiseren en praktisch vorm te geven?
1. Preventie check 1x per jaar
Prikkel kostenverlaging ZVW premie bij gezond BMI en preventiecheck bij sportmedisch centrum gemiddeld 1x per jaar aantoonbaar aanleveren, verantwoording kunnen afleggen over mate van bewegen ( eigen keuze tracker / sportschool abo/sportvereniging), aantoonbaar maken niet roken
laat dit een verantwoording van de burger zelf worden, als je minder wilt gebruiken / minder betalen dan dit aantonen

2. Voorlichting op scholen, de jeugd is de toekomst, standaard lespakket lagere/middelbare scholen over voeding/bewegen

3. bij minder gebruik van de zorg op jaarbasis korting op je premie



Vraag5

Welke beleidsopties ontbreken er nog?
ik mis een optie
Geef de burger / client / patient direct inzicht in de kosten van zorggebruik middels een creditcard die ingelezen kan worden, en de kosten kan afrekenen bij de zorgverzekeraar,
ik verwacht als de burger/client/patient direct weet wat het kost er een andere houding is over gebruik van de zorg, in het dagelijks leven werkt dat ook zo, wat niet gratis is, denk je overna
en ook dat kan iemand die ziek is, of met behulp van een begeleider die afweging kan maken