Discussiestuk 'Zorg voor de Toekomst'

Reactie

Naam Bureau B'lieve bv (JMP Maes)
Plaats Heiloo
Datum 31 december 2020

Vraag1

Herkent u zich in de drie thema’s als de thema’s waar de komende jaren meer verandering op nodig is?

Zeker. Al meerdere jaren zien wij, als ervaren aanbieder van beroepsvoorlichting en persoonlijke ontwikkelaars aan jonge vakmensen, de genoemde problemen in de zorg groter en groter worden.

Vraag2

Herkent u de knelpunten die op (één van) de drie thema’s worden genoemd, of missen er nog belangrijke knelpunten?
ik mis bij Organisatie en Regie het, nog immer moeilijk bespreekbaar te maken, punt van de positie van aanbieders van zorg én zorggerelateerde aanbieders zoals verzekeraars en hun respectievelijke invloed op het dagelijkse proces van zorg.

Vraag3

Welke beleidsopties die genoemd worden bij de drie thema’s leveren volgens u een belangrijke bijdrage aan de houdbaarheid van ons zorgstelsel?
De manier waarop de beleidsopties zijn geformuleerd bieden m.i. te weinig gelegenheid om met de kern van de problematieken om te gaan. Deze gaan verder op het bestaande systeem. Ik ben ervan overtuigd dat het huidige systeem niet meer voldoet aan de eisen van de huidige, vergrijzende, samenleving; en dus zijn beleidsopties gebaseerd op het oude systeem ook niet meer relevant.

Vraag4

Heeft u concrete suggesties om bepaalde opties nader te concretiseren en praktisch vorm te geven?
Uitgangspunt:
Inventariseer wat de verwachtingen en behoeftes zijn van de zorgvragers. Maak die inventarisatie gedifferentieerd en lange termijn bestendig (75+ / 60+ / 45+)
Vergelijk het huidige systeem met de verwachtingen en behoeftes van de zorgvragers
Hou voortdurend de zorgvrager als doelgroep/uitgangspunt in gedachten en niet het systeem.
Stel een aantal nieuwe mogelijke stelsels op, laat ze doorrekenen en leg ze voor aan de gebruikers en aan de zorgaanbieders VOORDAT u ze implementeert.
Zet de gedifferentieerde doelgroepen aan tafel met de zorgaanbieders en de overheid en kom tot een veilig, verantwoord en goed gezamenlijk besluit waarin niet de "zorg" onderwerp van gesprek blijft, maar de "zorgvrager".

Op basis daarvan zullen Instroom, werkplezier en behoud automatisch makkelijker te communiceren en vooral te ervaren zijn.

Vraag5

Welke beleidsopties ontbreken er nog?
De communicatiecampagne over de voordelen voor de zorgvrager TERWIJL het stelsel vernieuwd wordt en vervolgens de campagne over de voordelen NADAT het stelsel vernieuwd is. Als u goede en geplande communicatiecampagnes blijft vergeten in beleidsnota's dan zult u tegenwerking en onbegrip (blijven) ervaren; blijf doelgroepgericht communiceren naar alle stakeholders.