Zoekresultaat

79 resultaten
U heeft gezocht op: Spoor

Sorteren op:
  • Eerste wijzigingsregeling 2026 IenW omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom spoor, wegen en wateren. Door bouwwerkzaamheden of verbetering van het kaartmateriaal ontstaan regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen. Het Ministerie brengt alle veranderingen twee keer per jaar bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. 

  • Wijziging Regeling tarieven transportsectoren 2026

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling tarieven transportsectoren. Deze wijzigingsregeling gaat over de jaarlijkse indexering van de tarieven voor handhaving, toezicht en het verlenen van vergunningen om mensen en/of goederen te mogen vervoeren. Ook gaat het om het doorvoeren van een aantal inhoudelijke wijzigingen.

  • Cyberbeveiligingsregeling IenW

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de cyberbeveiligingsregeling voor. Deze regeling en de Cyberbeveiligingswet implementeren de Europese NIS2-richtlijn (Network and Information Security Directive). De NIS2-richtlijn is de opvolger van de huidige NIB-richtlijn, die in Nederland is geïmplementeerd in de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen. Deze richtlijn versterkt de cyberbeveiliging en digitale weerbaarheid van essentiële en belangrijke sectoren in de Europese Unie.

  • Regeling weerbaarheid kritieke entiteiten IenW

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Regeling weerbaarheid kritieke entiteiten voor. Deze regeling en de Wet weerbaarheid kritieke entiteiten implementeren de Europese CER-richtlijn. Deze richtlijn zorgt voor de continuïteit van de levering van essentiële diensten binnen de EU. De richtlijn richt zich op de weerbaarheid van aanbieders in het fysieke domein en betreft nadrukkelijk niet de weerbaarheid in het digitale domein.

  • Regeling Indienststelling Spoorvoertuigen 2020

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling Indienststelling Spoorvoertuigen 2020. Hierbij wordt ook één onderdeel in de Regeling Spoorverkeer gewijzigd, namelijk het verduidelijken van artikel 24a. Daarnaast wordt er een artikel aan de Regeling Spoorverkeer toegevoegd. Met de wijziging worden een aantal nationale regels geschrapt. Ook worden er een aantal verduidelijkingen en tekstuele wijzigingen doorgevoerd, waaronder een verduidelijking in het overgangsrecht.

  • concept 8e actieprogramma Nitraatrichtlijn

    Elke vier jaar maken Europese lidstaten een actieprogramma met maatregelen om te voldoen aan de Nitraatrichtlijn. Het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur heeft samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een nieuw voorstel voor een actieprogramma gemaakt: het concept 8e actieprogramma Nitraatrichtlijn. Het doel van het actieprogramma is om ervoor zorgen dat waterverontreiniging (grond- en oppervlaktewater) door nutriënten afkomstig van de landbouw wordt voorkomen en verminderd. Lidstaten moeten voldoen aan de norm van 50 mg/l nitraat in het bovenste grondwater en eutrofiëring van het oppervlaktewater tegengaan. Het concept 8e actieprogramma bevat een voorstel voor maatregelen. Het 7e actieprogramma eindigt op 31 december 2025, daarom wordt nu gewerkt aan een nieuwe actieprogramma. Deze gaat in op 1 januari 2026. Na deze consultatie vindt de definitieve besluitvorming over het 8e actieprogramma plaats.

  • Wet uitvoering EU-regels infrastructuur alternatieve brandstoffen en enkele andere regels

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een nieuw wetsvoorstel voor over de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Het voorstel gaat over de uitrol van elektrische laadstations, waterstoftankstations en walstroom in havens en op luchthavens. Daarnaast worden er eisen gesteld aan interoperabiliteit en transparante informatievoorziening. Hiermee voert de Nederlandse overheid de verordening (EU) 2023/1804 uit. Alle lidstaten moeten deze verordening uitvoeren en handhaven. Het wetsvoorstel is één van de maatregelen om dit te doen. Het biedt met name grondslagen om nadere regels te kunnen stellen. Bijvoorbeeld over een goede spreiding van laad- en tankpunten of over de handhaving van de daaraan gestelde functionele eisen.

  • HSWI-onttrekking Maastricht-Lanaken

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen wijzigen. Met de wijziging wordt de spoorlijn Maastricht – Lanaken (Belgische grens) verwijderd uit de lijst van hoofdspoorwegen (bijlage 1 bij het Besluit). Hierdoor wordt het mogelijk om de spoorlijn weg te halen en de spoorbrug over de Maas te slopen. De gronden en andere zaken van waarde worden overgedragen aan de gemeente Maastricht. Zo ontstaat er ruimte voor gebiedsontwikkeling, kan ruimte voor de rivier gemaakt worden en wordt een veiligheidsprobleem voor schepen opgelost. 

  • Herzieningswet ambtsmisdrijven Kamerleden en bewindspersonen

    De wettelijke regeling over de opsporing, vervolging en berechting van ambtsmisdrijven wanneer deze zijn begaan door Kamerleden, ministers en staatssecretarissen wordt met twee wetsvoorstellen langs twee sporen herzien.

  • Wetsvoorstel tot wijziging van de re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar bij werknemers van kleine en middelgrote werkgevers

    Doel van het wetsvoorstel is kleine en middelgrote werkgevers meer wendbaar te maken door eerder duidelijkheid te geven tot welk moment zij de eigen functie van de zieke werknemer voor hem beschikbaar moeten houden. Met de maatregel krijgen werkgevers en werknemers duidelijkheid over het te volgen spoor bij re-integratie en de mogelijkheid tot vervanging van de werknemer in het tweede ziektejaar.