Zoekresultaat

496 resultaten
U heeft gezocht op: Gemeenten

Sorteren op:
  • Wet herziening uitkeringsstelsel financiele verhoudingen

    Aanpassing uitkeringsstelsel (Fvw)
    Provincies en gemeenten kunnen op verschillende manieren aan hun inkomsten komen. Een deel van de inkomsten komt via de eigen belastingen binnen. Maar het grootste deel van de inkomsten van provincies en gemeenten komt van het Rijk. Provincies en gemeenten krijgen van het rijk dan ook verschillende ‘uitkeringen’. De verschillende uitkeringen zijn die provincies of gemeenten kunnen ontvangen, zijn geregeld in de Financiële-verhoudingswet (Fvw). Voorbeelden van zulke uitkeringen zijn de algemene uitkering uit het provinciefonds of gemeentefonds of de specifieke uitkering van de begroting van een ministerie. De afgelopen jaren is gebleken dat er bij bepaalde uitkeringen knelpunten zijn. Daarom worden met dit wetsvoorstel deze uitkeringen aangepast.

  • Wijziging van de wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen in verband met de versterking arbeidsmarktinfrastructuur

    Met dit wetsvoorstel krijgen werkenden, werkzoekenden en werkgevers betere (toegang tot) dienstverlening op het gebied van werk en scholing. Daarmee draagt het wetsvoorstel bij aan snellere, betere en duurzamere matches op de arbeidsmarkt.
    Het wetsvoorstel versterkt de samenwerking tussen publieke partijen onderling (UWV en gemeenten) en de samenwerking tussen deze publieke partijen met private partijen binnen de regionale arbeidsmarkten.

  • Evaluatiewet Wvggz en Wzd

    Dit wetsvoorstel wijzigt de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) en de Wet zorg en dwang (Wzd). Het is de bedoeling de rechtsbescherming van mensen die gedwongen zorg krijgen centraal te zetten en ervoor te zorgen dat de wetten beter uit te voeren zijn. Dat betekent zorgvuldige procedures en daarnaast maatwerk waar het kan. Op deze wijze krijgen zorgverleners meer tijd voor het bieden van passende zorg. En ze krijgen meer ruimte om de wensen en voorkeuren van mensen die gedwongen zorg krijgen in de behandeling mee te nemen. 

  • Tweede wijzigingsregeling 2025 IenW Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Daarnaast gaat het om de begrenzingen (begin- en eindcoördinaten) van dijktrajecten. Er ontstaan door bouwwerkzaamheden of verbetering van het kaartmateriaal regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen. Het ministerie brengt alle veranderingen twee keer per jaar bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Voor dijktrajecten geldt een jaarlijkse update.

  • Ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit SUWI in verband met de uitwerking van proactieve dienstverlening en het vervallen van de grondslagen voor SyRI

    Besluit proactieve dienstverlening SZW

  • Handreiking wijziging regionaal zorgaanbod

    Het zorgaanbod in de regio verandert. In de afgelopen jaren zijn meerdere ziekenhuisafdelingen en andere (acute) zorgvoorzieningen kleiner geworden of helemaal gesloten. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld te weinig personeel en ziekenhuizen die verplaatsen of samengevoegd worden. Ziekenhuizen zijn zelf verantwoordelijk voor de zorg die zij leveren en de keuzes die zij daarover maken. Een besluit om het zorgaanbod in de regio te veranderen leidt vaak tot onrust. Dit is vooral het geval wanneer er andere partijen zijn die (het gevoel hebben dat zij) niet, te laat of onvoldoende zijn betrokken bij dat besluit. Denk hierbij aan patiënten, inwoners, andere zorgaanbieders in de regio en de lokale politiek zoals gemeenten. Deze partijen hebben wensen over de zorg in hun regio. Waar wordt de zorg geleverd, welke zorg is dat dan, hoe zit het met de bereikbaarheid en is de zorg van goede kwaliteit? Bij verandering zijn burgers en patiënten bijvoorbeeld bang dat zij in kritieke situaties niet meer op tijd de juiste zorg krijgen. Tegelijkertijd hebben ziekenhuisbestuurders regelmatig het idee dat zij andere partijen wel proberen mee te nemen in hun besluit, maar dat zij dat niet goed genoeg kunnen doen. Het kabinet werkt daarom aan een handreiking die, in aanvulling op de relevante wet- en regelgeving, alle betrokken in de regio ondersteunt om het goede gesprek te voeren over (mogelijke) wijzigingen in het aanbod van (acute) zorg. In deze consultatie vragen wij om uw input op deze concepthandreiking.

  • Wijziging Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken

    Met deze wijzigingsregeling wordt de Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken aangepast. Er worden twee maatregelen in uitgewerkt ter verbetering van het WOZ-proces: de modernisering van het taxatieverslag voor woningen en de verificatie van waarderelevante objectgegevens van woningen. 

  • Aanwijzen van STAM, versie 5.0.

    Deze regeling wijzigt de Omgevingsregeling om nieuwe versies van de Standaard Aanvragen en Meldingen (STAM) aan te wijzen. De STAM is belangrijk voor de werking van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV).

  • Contourennota intrekking Spreidingswet

    In het Regeerprogramma en de ‘Nadere afspraken ten aanzien van de uitvoering van hoofdstuk 2 van het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028’ van 25 oktober 2024 is de intrekking van de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen (Spreidingswet) aangekondigd.

  • Besluit versterking regie volkshuisvesting 2e consultatie

    Dit besluit geeft nadere invulling aan het wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting dat op 7 maart 2024 is ingediend bij de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel geeft het Rijk, de provincies en gemeenten de wettelijke instrumenten om samen en met regionale afstemming regie te voeren op de volkshuisvesting. Zodat de overheden meer grip hebben op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd, dat er betaalbare woningen zijn, dat er sneller gebouwd kan worden en dat kwetsbare mensen een gelijke kans op een woning krijgen. Dit besluit heeft in maart/april 2024 reeds ter consultatie gelegen. Deze consultatie ziet daarom alléén op een aantal
    onderwerpen die mede naar aanleiding van het regeerprogramma van kabinet-Schoof aanvullend op het eerder geconsulteerde ontwerpbesluit Versterking regie volkshuisvesting worden voorgesteld. Deze consultatie ziet op de volgende onderwerpen: