Zoekresultaat

499 resultaten
U heeft gezocht op: Gemeenten

Sorteren op:
  • Wijziging Plantgezondheidswet ivm directe inwerkingtreding maatregelen bij uitbraak

    Sommige plantenziekten kunnen zoveel schade aanrichten aan planten en gewassen dat binnen de Europese Unie is afgesproken om deze ziektes te bestrijden. Wanneer zo een ziekte wordt aangetroffen bij een bedrijf, zoals bij bijvoorbeeld een teler of boer, dan moet de handhavende dienst ingrijpen om te voorkomen dat de ziekte verder wordt verspreid. De soorten maatregelen die genomen kunnen worden veranderen bij deze wetswijziging niet. Wat wel verandert is dat de maatregelen meteen ingaan wanneer de ziekte wordt gevonden door de handhavende dienst, en de dienst heeft vastgesteld welke maatregelen nodig zijn. Als de maatregelen meteen ingaan, kunnen bedrijven en de natuur zo goed mogelijk worden beschermd en wordt de plantziekte zo snel mogelijk uitgeroeid en niet verder verspreid.

  • Regeling niet publiekrechtelijke normen overgedragen milieuregels

    Deze wijziging van de Omgevingsregeling is een beleidsarme en technische aanpassing om gemeenten en waterschappen te ontzorgen door de uitvoering van de bekendmakingsverplichtingen met betrekking tot niet-publiekrechtelijke normen te vergemakkelijken.

  • Instructieregel permanente bewoning recreatiewoningen

    Bewoners van recreatiewoningen zekerheid bieden over de toekomst van hun woonsituatie, is een voornemen uit het regeerprogramma. Het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) heeft dit voornemen uitgewerkt tot een instructieregel. Hiermee krijgen gemeenten de opdracht om bestaande gevallen van permanente bewoning van recreatiewoningen - onder bepaalde voorwaarden - toe te staan in het omgevingsplan, voor bepaalde tijd. 

  • Regeling Woningbouwversnelling Metropoolregio Eindhoven

    Rijk en regio zetten in op een extra groei van 17.000 extra woningen en 2.280 extra 
    studenteneenheden tot en met 2030. Deze groei komt boven op de groei van 45.130 woningen 
    zoals afgesproken in de regionale woondeal. Om deze woningen te realiseren stellen Rijk en regio 
    gezamenlijk € 245 miljoen beschikbaar. Hiermee kunnen de woningbouwprojecten financieel 
    mogelijk worden gemaakt en investeren Rijk en regio in de kwaliteit van het gebied. Daarvan wordt 
    €122,5 miljoen via deze financiële regeling beschikbaar gesteld voor het verminderen van het 
    publieke tekort op grondexploitaties. In de ministeriële regeling wordt bepaald onder welke voorwaarden de 21 MRE-gemeenten aanspraak kunnen maken op de middelen. 

  • Wetsvoorstel praktische verbeteringen stichtingsprocedure scholen

    Gemeenten, schoolbesturen of ouders die een nieuwe school willen starten met geld (bekostiging) van de overheid moeten voldoen aan wettelijke eisen. In 2021 zijn deze wettelijke eisen veranderd met de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen.

  • Aanpassing Boetebesluit socialezekerheidswetten

    Met de aanpassing van het Boetebesluit socialezekerheidswetten worden wijzigingen doorgevoerd die bijdragen een meer evenredig boeteregime. In navolging op het onderscheid dat in het wetvoorstel Handhaving sociale zekerheid gemaakt wordt tussen normale en ernstige boetewaardige overtredingen, wordt ook de boetesystematiek in het Boetebesluit aangepast: er komen twee boetecategorieën, met een lagere boete voor normale overtredingen en een hogere boete voor ernstige overtredingen. Ook worden de boetepercentages verlaagd, zodat de boetes meer realistisch en evenredig worden. Daarnaast wordt de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep omtrent het matigen van boetes, opdat die binnen een redelijke termijn betaald kunnen worden, vastgelegd in het besluit. Tot slot wordt er ook een aantal wijzigingen doorgevoerd op het gebied van boetes voor werkgevers, waaronder de inkleding van de met het wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid geïntroduceerde waarschuwingsbevoegdheid.

  • Aanpassing Maatregelenbesluit socialezekerheidswetten

    Met de aanpassing van het Maatregelenbesluit socialezekerheidswetten worden twee technische wijzigingen doorgevoerd die een uitwerking zijn van hetgeen geregeld wordt met het wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid. Het gaat om het verplaatsen van de vierde en vijfde maatregelcategorie van het besluit naar de materiewetten.

  • Nieuwe versie (5.0) NLCS verplichten (voor betere gegevensuitwisseling)

    Forum Standaardisatie toetst of de nieuwe versie (5.0) van de standaard NLCS geschikt is om te verplichten aan de overheid (‘Pas toe of leg uit’-verplichting). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts.

  • Social Climate Fund

    Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn om zo te helpen met het verminderen van klimaatverandering. Daarom werken we aan een overgang van het gebruik van fossiele naar duurzame energie: de energietransitie. Dit biedt nieuwe kansen maar kost ook geld. Voor consumenten en bedrijven kan dit financiële gevolgen hebben. Zo kunnen bijvoorbeeld de kosten van brandstof stijgen. Om ervoor te zorgen dat de energietransitie voor iedereen betaalbaar blijft, heeft de Europese Unie een fonds opgezet: het Social Climate Fund. Nederland kan hier geld uit ontvangen voor een eerlijke energietransitie. Het kabinet moet hiervoor plannen indienen bij de Europese Commissie. De deadline hiervoor is 30 juni 2025.

    Bij deze consultatie willen we u vragen uw mening over deze voorstellen te geven. 

  • Verzamelbesluit Omgevingswet IENW bodem en water 2026

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van een aantal besluiten die horen bij de Omgevingswet. Het gaat om het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving, het Omgevingsbesluit en het Besluit bodemkwaliteit.