Zoekresultaat

75 resultaten
U heeft gezocht op: Spoor

Sorteren op:
  • Regeling Indienststelling Spoorvoertuigen 2020

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling Indienststelling Spoorvoertuigen 2020. Hierbij wordt ook één onderdeel in de Regeling Spoorverkeer gewijzigd, namelijk het verduidelijken van artikel 24a. Daarnaast wordt er een artikel aan de Regeling Spoorverkeer toegevoegd. Met de wijziging worden een aantal nationale regels geschrapt. Ook worden er een aantal verduidelijkingen en tekstuele wijzigingen doorgevoerd, waaronder een verduidelijking in het overgangsrecht.

  • HSWI-onttrekking Maastricht-Lanaken

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen wijzigen. Met de wijziging wordt de spoorlijn Maastricht – Lanaken (Belgische grens) verwijderd uit de lijst van hoofdspoorwegen (bijlage 1 bij het Besluit). Hierdoor wordt het mogelijk om de spoorlijn weg te halen en de spoorbrug over de Maas te slopen. De gronden en andere zaken van waarde worden overgedragen aan de gemeente Maastricht. Zo ontstaat er ruimte voor gebiedsontwikkeling, kan ruimte voor de rivier gemaakt worden en wordt een veiligheidsprobleem voor schepen opgelost. 

  • concept 8e actieprogramma Nitraatrichtlijn

    Elke vier jaar maken Europese lidstaten een actieprogramma met maatregelen om te voldoen aan de Nitraatrichtlijn. Het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur heeft samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een nieuw voorstel voor een actieprogramma gemaakt: het concept 8e actieprogramma Nitraatrichtlijn. Het doel van het actieprogramma is om ervoor zorgen dat waterverontreiniging (grond- en oppervlaktewater) door nutriënten afkomstig van de landbouw wordt voorkomen en verminderd. Lidstaten moeten voldoen aan de norm van 50 mg/l nitraat in het bovenste grondwater en eutrofiëring van het oppervlaktewater tegengaan. Het concept 8e actieprogramma bevat een voorstel voor maatregelen. Het 7e actieprogramma eindigt op 31 december 2025, daarom wordt nu gewerkt aan een nieuwe actieprogramma. Deze gaat in op 1 januari 2026. Na deze consultatie vindt de definitieve besluitvorming over het 8e actieprogramma plaats.

  • Wet uitvoering EU-regels infrastructuur alternatieve brandstoffen en enkele andere regels

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een nieuw wetsvoorstel voor over de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Het voorstel gaat over de uitrol van elektrische laadstations, waterstoftankstations en walstroom in havens en op luchthavens. Daarnaast worden er eisen gesteld aan interoperabiliteit en transparante informatievoorziening. Hiermee voert de Nederlandse overheid de verordening (EU) 2023/1804 uit. Alle lidstaten moeten deze verordening uitvoeren en handhaven. Het wetsvoorstel is één van de maatregelen om dit te doen. Het biedt met name grondslagen om nadere regels te kunnen stellen. Bijvoorbeeld over een goede spreiding van laad- en tankpunten of over de handhaving van de daaraan gestelde functionele eisen.

  • Herzieningswet ambtsmisdrijven Kamerleden en bewindspersonen

    De wettelijke regeling over de opsporing, vervolging en berechting van ambtsmisdrijven wanneer deze zijn begaan door Kamerleden, ministers en staatssecretarissen wordt met twee wetsvoorstellen langs twee sporen herzien.

  • Wetsvoorstel tot wijziging van de re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar bij werknemers van kleine en middelgrote werkgevers

    Doel van het wetsvoorstel is kleine en middelgrote werkgevers meer wendbaar te maken door eerder duidelijkheid te geven tot welk moment zij de eigen functie van de zieke werknemer voor hem beschikbaar moeten houden. Met de maatregel krijgen werkgevers en werknemers duidelijkheid over het te volgen spoor bij re-integratie en de mogelijkheid tot vervanging van de werknemer in het tweede ziektejaar.

  • Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten

    Regels over de informatie-uitwisseling betreffende bovengrondse en ondergrondse infrastructuur van netten ter voorkoming van graafschade en ter bevordering van de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid, alsmede wijziging van de Telecommunicatiewet en een aantal andere wetten ter bevordering van medegebruik van fysieke infrastructuur en van de gecoördineerde aanleg van civiele werken

  • Uitvoeringsregelgeving WIBON

    Uitvoeringsregelgeving ter implementatie richtlijn kostenreductie breedband. Dit pakket omvat: - het concept-besluit informatie-uitwisseling ondergrondse en bovengrondse netten en netwerken; - de concept-regeling informatie-uitwisseling ondergrondse en bovengrondse netten en netwerken; - het concept-besluit medegebruik omroepzendernetwerken en fysieke infrastructuur; - de concept-regeling gegevensverstrekking medegebruik omroepzendernetwerken en fysieke infrastructuur.

  • Aanvullingsregeling natuur Omgevingswet

    Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit bereidt de concept Aanvullingsregeling natuur Omgevingswet voor. Deze concept Aanvullingsregeling bevat regels die nodig zijn voor de toepassing van de Aanvullingswet en het Aanvullingsbesluit natuur bij de Omgevingswet en de daarbij behorende algemene maatregelen van bestuur. De Aanvullingsregeling natuur vult de Omgevingsregeling aan met de meer uitvoeringstechnische en administratieve onderdelen en met enkele vrijstellingen.

  • Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer houdende een maximaal budget voor het meerjarenprogramma geluidsanering

    Op basis van de Wet milieubeheer moeten Rijkswaterstaat en ProRail voor alle hoofd(spoor)wegen een saneringsplan opstellen. Een saneringsplan geeft op basis van de bestaande geluidhinder aan of er maatregelen, zoals stille wegdekken, raildempers en geluidschermen, moeten worden getroffen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens de Wet milieubeheer te wijzigen opdat de maatregelen kunnen worden geprioriteerd, zodanig dat het beschikbare budget niet overschreden wordt.