Zoekresultaat

472 resultaten
U heeft gezocht op: Handel

Sorteren op:
  • Regeling bemanning zeeschepen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een herziening voor van de Regeling zeevarenden over de opleidingseisen en het welzijn van de bemanning (zeevarenden) werkzaam aan boord van Nederlandse zeeschepen. IenW voegt een tiental op zichzelf staande regelingen, die gaan over de bemanning van zeeschepen, samen in één nieuwe 'Regeling bemanning zeeschepen'. Deze nieuwe regeling speelt in op vernieuwingen in het zeevaartonderwijs. Daarnaast is er aandacht voor de verbetering van de concurrentiepositie van de Nederlandse zeevaart. 

  • Wetsvoorstel ter implementatie van het EU Electricity Market Design-pakket

    Het wetsvoorstel implementeert het EU Electricity Market Design-pakket dat de Elektriciteitsrichtlijn, Elektriciteitsverordening, REMIT-Verordening en Acer-Verordening wijzigt. Het EMD-pakket is het resultaat van inspanningen van de Europese Unie tot verdere hervorming van de Europese elektriciteitsmarkt. Op veel punten voldoet de Nederlandse wetgeving al aan de gestelde eisen in het EMD-pakket. Het wetsvoorstel beperkt zich tot de wijzigingen die noodzakelijk zijn om de bepalingen uit het EMD-pakket te implementeren dan wel uit te voeren. Implementatie van de EMD-richtlijn en uitvoering van genoemde verordeningen vindt voor het overgrote deel plaats in het voorstel van de Energiewet (hierna: Energiewet). De Energiewet ligt momenteel ter behandeling voor bij de Eerste Kamer. Daarnaast bevat het wetsvoorstel wijzigingen in de energiebelasting in de Wet belastingen op milieugrondslag in verband met energiedelen.

  • Wet internationaal verantwoord ondernemen

    Bedrijven spelen een belangrijke rol in de Nederlandse economie. Internationale handel is hierbij ook erg belangrijk. Daar staat tegenover dat internationaal ondernemen ook risico’s met zich meebrengt. Een bedrijf kan bijvoorbeeld betrokken raken bij schendingen van mensenrechten of schade aan het milieu. Daarom moeten grote bedrijven zich aan Europese regels houden. Deze regels staan in een richtlijn van de Europese Unie (EU) (2024/1760), de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Zo moeten grote bedrijven kijken naar (mogelijke) nadelige gevolgen voor mensenrechten en milieu en deze nadelige gevolgen zoveel mogelijk voorkomen, beperken of stoppen. Bedrijven moeten ook een plan hebben om klimaatverandering tegen te gaan. Dit helpt om de economie sterk en toekomstbestendig te maken. Met het Wetsvoorstel Internationaal Verantwoord Ondernemen (WIVO) worden deze Europese regels omgezet in Nederlandse wetgeving.

  • Beperken verkooppunten tabaksproducten en aanverwante producten

    Met deze beoogde wetswijziging wordt het verbod op verkoop van tabaksproducten en aanverwante producten stapsgewijs uitgebreid om zo een bijdrage te leveren aan het realiseren van een rookvrije generatie.

  • Nationale Investeringsregeling Klimaatprojecten Industrie

    Het ministerie van Klimaat en Groene Groei bereidt een wijziging van de Regeling Nationale EZK- en LNV-subsidies (RNES) voor. Aan deze Regeling wordt de subsidiemodule Nationale Investeringsregeling Klimaatprojecten Industrie (NIKI) toegevoegd.

  • Wijziging Regeling energie vervoer 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer 2025. In deze conceptwijziging wordt voorgesteld om: 

  • Besluit veiligheid en kwaliteit lichaamsmateriaal

    Dit conceptbesluit wijzigt de lagere wetgeving over de handelingen met gedoneerde lichaamsmaterialen, zoals nieren, huid en stamcellen. Huid wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het behandelen van mensen met brandwonden. Je wilt dat dit veilig gebeurt. Dit conceptbesluit zorgt er daarom voor dat de donatie veilig is voor de patiënt die het lichaamsmateriaal krijgt en de mensen die doneren. 

  • Wet jaarverplichting hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong in de industrie

    Met deze wet wordt een jaarverplichting voor industriële gebruikers van waterstof per 1 januari 2026 ingevoerd. Hierbij worden deze waterstofgebruikers verplicht een bepaald percentage hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers te gebruiken in hun processen (specifiek: gebruik van hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong). Dit wetsvoorstel is één van de instrumenten dat nodig is om de doelstelling in artikel 22 bis van de RED III (richtlijn hernieuwbare energie, gewijzigd met Richtlijn 2023/2413) te behalen. Dit artikel bepaalt dat in 2030 de inzet van hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers ten minste 42% moet zijn van het totale waterstofgebruik in de industrie in een lidstaat en in 2035 ten minste 60%. 

  • Wijziging Besluit Verklaring derdenbeslag en wijziging Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders

    Dit besluit vloeit voort uit het wetsvoorstel herziening beslag- en executierecht. Het besluit vereenvoudigt onder meer het verklaringsformulier waarop de derde-beslagene moet invullen wat hij verschuldigd is. Het besluit maakt daarnaast mogelijk dat de verklaring elektronisch kan worden afgelegd. Tevens worden de kosten gemaximeerd die aan de schuldenaar kunnen worden doorberekend door de derde-beslagene voor de afgifte van de verklaring en afwikkeling van het beslag.

  • Besluit Experiment gesloten coffeeshopketen

    In het regeerakkoord is afgesproken om te komen tot een experiment met de teelt en verkoop van hennep of hasjiesj voor recreatief gebruik in een gesloten coffeeshopketen. Deze consultatie heeft betrekking op het ontwerpbesluit experiment gesloten coffeeshopketen dat nadere uitwerking geeft aan het wetsvoorstel experiment coffeeshopketen.