Zoekresultaat

17 resultaten
U heeft gezocht op: Organisatie en beleid

Sorteren op:
  • Bekendmaking niet-financiële informatie door organisaties van openbaar belang

    Het ambtelijk voorontwerp strekt ter uitvoering van EU-richtlijn 2014/95/EU wat betreft de verplichting voor grote organisaties van openbaar belang om in het bestuursverslag een niet-financiële verklaring op te nemen.

  • besluit aanvullende maatregelen accountantsorganisaties

    Consultatie van de conceptregeling in verband met het versterken van de governance en het herijken van de kwaliteitswaarborgen van accountantsorganisaties (Besluit aanvullende maatregelen accountantsorganisaties)

  • Arbeidsomstandighedenwet Caribisch Nederland

    In het wetsvoorstel wordt de basis gelegd voor een modern stelsel voor gezond en veilig werken in elke organisatie. De belangrijkste onderdelen van het voorstel zijn de introductie van een verplichting voor werkgevers tot het opstellen van arbeidsomstandighedenbeleid op basis van een risico-inventarisatie en –evaluatie en het aanstellen van preventiemedewerker(s) en bedrijfshulpverlener(s). Daarnaast krijgt de Arbeidsinspectie CN de mogelijkheid om bestuurlijke boetes op te leggen.

  • Wet vertrouwenspersonen

    Iedere werknemer heeft recht op een sociaal veilige werkomgeving. Dit wetsvoorstel geeft iedere werknemer een wettelijk recht op toegang tot een vertrouwenspersoon. Daarnaast versterkt dit wetsvoorstel de positie van de vertrouwenspersoon in de organisatie. Het voorstel draagt daarmee bij aan het terugdringen van ongewenst gedrag op de werkvloer en het creëren van een veilige werkomgeving voor álle werknemers.

  • Open standaard CMIS (content-uitwisseling tussen CMS-/DMS-systemen)

    Het Forum Standaardisatie heeft als doel interoperabiliteit en leveranciersonafhankelijkheid te bevorderen via het gebruik van open standaarden voor digitale gegevensuitwisseling in de publieke sector. Het Forum onderhoudt de lijst met verplichte en aanbevolen open standaarden. Op basis van een expertonderzoek wordt geadviseerd om CMIS te verplaatsen van de ‘pas toe of leg uit’-lijst naar de lijst aanbevolen standaarden. In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies.

  • Initiatiefwetsvoorstel invloed van zorgverleners

    Zorgverleners invloed geven op beslissingen die de dagelijkse praktijk van de zorgverlening raakt en op zorginhoudelijk beleid van de organisatie met als doel het verbeteren van de kwaliteit van zorg.

  • Wet Adviescollege ICT-toetsing

    Dit wetsvoorstel geeft het Adviescollege ICT-toetsing, nu tijdelijk ingesteld per ministerieel besluit, een permanente grondslag. Hiermee kan het Adviescollege onder meer blijvend adviseren over ICT-projecten en onderhoud- en beheeractiviteiten aan informatiesystemen. Het college komt voorts verder op afstand te staan van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  • Conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

    In het Inclusive Framework (IF) georganiseerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is in 2021 een politiek akkoord bereikt over de herziening van het internationale belastingstelsel (IF-akkoord). Deze herziening van het internationale belastingstelsel bestaat uit twee pijlers. De eerste pijler (Pijler 1) van het IF-akkoord betreft het aanpassen van de regels over belastbare aanwezigheid en winsttoerekening. Daardoor kan onder voorwaarden ook belasting worden geheven in landen waar een multinational klanten heeft zonder dat het bedrijf daar fysiek aanwezig is. Dit betekent dat de belastbare winst in die landen zal toenemen. De tweede pijler (Pijler 2) van het IF-akkoord ziet op maatregelen om te waarborgen dat multinationals altijd ten minste een minimumniveau aan winstbelasting betalen. Op 20 december 2021 heeft het IF de modelteksten gepubliceerd waarmee de deelnemende landen Pijler 2 in hun nationale wetgeving kunnen omzetten. Om ervoor te zorgen dat de Pijler 2-maatregelen binnen de Europese Unie (EU) op dezelfde wijze in nationale wetgeving worden omgezet (het creëren van een gelijk speelveld) en om de verenigbaarheid met het Europees recht te verzekeren, heeft de Europese Commissie (EC) op 22 december 2021 een richtlijnvoorstel gepubliceerd tot waarborging van een (mondiaal) minimumniveau van belastingheffing van multinationale groepen en omvangrijke binnenlandse groepen in de EU. Het richtlijnvoorstel bevat de modelteksten voor de EU-lidstaten. De rechtsbasis van het richtlijnvoorstel is artikel 115 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) dat de EU toestaat om richtlijnen vast te stellen voor de onderlinge aanpassingen van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten die rechtstreeks van invloed zijn op de interne markt, en waarvoor unanimiteit alsmede de raadplegingsprocedure vereist zijn.

  • Beleidsregel bij Besluit dierlijke producten

    Gekwalificeerde personen (hierna: GP) vervullen een rol bij het onderzoek van gedood wild dat bestemd is voor menselijke consumptie ten behoeve van borging van de voedselveiligheid. De GP heeft hierbij een sleutelpositie bij de eerste beoordeling van geschoten wild en het toelaten daarvan voor menselijke consumptie. De beoordeling van de GP om het geschoten wild voor menselijke consumptie toe te laten in de handel is een belangrijke verantwoordelijkheid. De consument moet er immers op kunnen vertrouwen dat het geschoten vrij wild alleen voor menselijke consumptie in de handel wordt gebracht indien dat daarvoor veilig en geschikt is. Om een dergelijke gedegen beoordeling te waarborgen is het noodzakelijk dat de GP voldoende kennis en kunde heeft die aantoonbaar is onderhouden. Het aantoonbaar onderhouden van kennis wordt geregeld in onderhavige beleidsregel.

  • ANVS Beleidsregel toezicht COVRA tarieven

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) heeft de taak gekregen om toezicht te houden op de tarieven van de Centrale Organisatie Voor Radioactief Afval (COVRA). De COVRA verzamelt radioactief afval in Nederland en slaat dat veilig op. Allerlei bedrijven in Nederland betalen COVRA voor deze dienst. De regelgeving bepaalt dat COVRA de tarieven voor deze dienst op een transparante, objectieve en niet-discriminerende manier vaststelt. De ANVS bereidt een beleidsregel voor waarmee ze de tarieven van de COVRA op deze drie vereisten kan beoordelen.