Zoekresultaat

87 resultaten
U heeft gezocht op: Hoger onderwijs

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel invoering decentrale loting

    Met dit wetsvoorstel wordt, naar aanleiding van de motie Paternotte en Van der Molen decentrale loting toegevoegd als selectiemethode naast decentrale selectie bij associate degree-opleidingen en bacheloropleidingen met een numerus fixus. Hierdoor kunnen hoger onderwijsinstellingen meer maatwerk toepassen en wordt de kansengelijkheid voor studenten vergroot. Loting en selectie kun zelfstandig worden ingezet of gecombineerd.

  • Besluit uitdrukkingsvaardigheid en meerwaarde anderstalig onderwijs

    Met de Wet taal en toegankelijkheid wordt de WHW aangepast op onderdelen die zien op de taal waarin het onderwijs wordt gegeven en de examens worden afgenomen. Daarnaast is de inspanningsplicht voor (bekostigde) onderwijsinstellingen om zich in het kader van hun werkzaamheden op het gebied van het onderwijs te richten op de bevordering van de uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands van studenten aangepast. In de AMvB worden nadere regels gesteld m.b.t. deze onderdelen.

  • Wet leeruitkomsten hoger onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt meer ruimte gecreëerd om voor studenten een gepersonaliseerde leerroute binnen de opleiding te kunnen ontwikkelen (flexibel onderwijs). Deze ruimte wordt gerealiseerd door de verankering van het experiment leeruitkomsten in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk (WHW).

  • Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet

    De initiatiefnemer beoogt het belangrijke artikel 23 van de Grondwet aan te vullen. Met de aanvullingen blijft de onderwijsvrijheid voor scholen bestaan: Ieder kind heeft recht op onderwijs, en moet elke school kunnen kiezen. Tegelijkertijd moet elke school de plicht hebben om kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.

  • Regeling andere bijdragen van studenten in het hoger onderwijs

    Deze regeling (Regeling andere bijdragen van studenten in het hoger onderwijs) is van toepassing op studenten die het wettelijk collegegeld dan wel instellingscollegegeld betalen en heeft tot doel studenten en instellingen duidelijkheid te verschaffen over voor welke kostensoorten hoger onderwijsinstellingen een bijdrage mogen verlangen van (aspirant-)studenten.

  • Subsidieregeling stimuleren virtuele internationale samenwerkingsprojecten hoger onderwijs

    Met virtuele internationale samenwerkingsprojecten werken studenten aan bekostigde ho-instellingen samen met buitenlandse studenten, verbinden zij lokale vraagstukken aan een internationaal perspectief en werken zij aan interculturele competenties en taal- en digitale vaardigheid. Subsidie is bedoeld voor bekostigde ho-instellingen als bijdrage voor het vrijroosteren van een docent en onderwijskundige voor het ontwerpen of herzien, en het implementeren van een virtueel samenwerkingsproject.

  • Wetsvoorstel uitbreiding wettelijke grondslagen gegevensverwerking register onderwijsdeelnemers

    De voorgestelde uitbreiding van de wettelijke grondslagen voor gegevensverwerking betreft onder meer: aansluiting van particuliere, buitenlandse en internationale scholen op het register onderwijsdeelnemers, gegevensverstrekking uit het register onderwijsdeelnemers aan o.a. sectorraden, pensioenuitvoerders en Belgische toezichthouder AGODI, en het gebruik van diplomagegevens voor het legaliseren van diploma’s voor het gebruik hiervan in het buitenland.