Zoekresultaat

177 resultaten
U heeft gezocht op: Energie

Sorteren op:
  • Wet windenergie op zee

    Dit wetsvoorstel maakt de opschaling van windenergie op zee mogelijk en introduceert een instrument genaamd ‘kavelbesluit’. Niet in de wet zelf maar pas in het kavelbesluit wordt bepaald waar en onder welke voorwaarden een windpark gerealiseerd mag worden. De natuurtoets is geïntegreerd in het kavelbesluit. Een vergunning bepaalt wie het windpark mag realiseren. TenneT krijgt de taak het net op zee voor te bereiden.

  • Uitvoeringsregeling Wet windenergie op zee

    Deze regeling vult het wetsvoorstel windenergie op zee zeer beperkt nader in. Uitgewerkt worden de gronden waarop een aanvraag voor een vergunning voor een windpark kan worden afgewezen en de vergoeding voor het in behandeling nemen van een vergunningaanvraag. Er is nauwe aansluiting gezocht bij de afwijzingsgronden die gelden voor de subsidie. Vanwege de samenhang wordt de Regeling windenergie op zee 2015 tegelijk geconsulteerd.

  • Windparken op zee

    Dit concept-besluit introduceert algemene regels voor windparken op zee. Het betreft niet-locatie specifieke vereisten voor de bouw, exploitatie en verwijdering van een windpark op zee ter bescherming van met name scheepvaart, luchtvaart en het milieu.

  • Eisen aan warmtemeters na ingebruikname

    De consultatie heeft betrekking op een voorgestelde wijziging van de Regeling gebruik en installatie EU-meetinstrumenten in verband met warmtemeters.

  • Besluit conformiteitsbeoordeling vaste biomassa voor energietoepassingen

    De ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu bereiden het ontwerpbesluit Conformiteitsbeoordeling vaste biomassa voor energiedoeleinden (het ontwerpbesluit) voor. Energiecentrales kunnen biomassa meestoken, bijvoorbeeld hout uit productiebossen, om de uitstoot van CO2 naar beneden te brengen. Omdat biomassa duurder is dan steenkool, krijgen de energiebedrijven daar subsidie voor als deze biomassa duurzaam is. Dat is zo afgesproken in het Nationaal Energieakkoord.

  • REDII besluit energie vervoer kalenderjaren 2022 2030

    Het Ministerie van IenW bereidt de omzetting voor van het mobiliteitsgedeelte van de EU herziene Richtlijn hernieuwbare energie (RED II). Hierbij worden ook afspraken uit het Klimaatakkoord en het Duurzaamheidskader Biogrondstoffen uitgewerkt, en draagt deze wetgeving bij aan de verduurzamen van de mobiliteitssector. De benodigde wetswijziging is in januari 2020 al ter consultatie gegaan. Nu, in deze consultatie, staat het ontwerp-Besluit energie vervoer periode 2022-2030 centraal.

  • Inspraak op milieueffectrapport levensduurverlenging Doel 1 en Doel 2 in België

    De Belgische federale overheid bereidt de levensduurverlenging van 2015 tot en met 2025 voor van de reactoren Doel-1 en Doel-2 van de kerncentrale in Doel. Hiervoor heeft ze grensoverschrijdende inspraak opengesteld op het milieueffectrapport (MER). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ondersteunt via deze internetconsultatie de inspraakmogelijkheid in België. Het MER bestaat uit twee rapporten en omschrijft de milieueffecten van deze levensduurverlenging.

  • Regeling ter bevordering van schone wegvoertuigen ter ondersteuning van emissiearme mobiliteit

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een regeling voor ter implementatie van de Europese Richtlijn ter bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen. Ook wel de Clean Vehicles Directive (CVD) genoemd. De regeling legt elke aanbestedende dienst een verplichting op om bepaalde percentages voertuigen schoon aan te besteden.

  • wijziging Regeling energie vervoer ivm UER's en scheepvaart 2021

    Het ministerie van IenW bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer: 1 In de regeling wordt de inzet van biobrandstoffen in zeevaart uitgesloten, waarbij het voornemen is de inzet van geavanceerde biobrandstoffen in zeevaart wel toe te staan. Conform voornemens uit Kamerstuk 34717-8. 2 De mogelijkheid om met exploitatiereductie-eenheden te voldoen aan de broeikasgasemissiereductieverplichting wordt doorgezet in verband met de overgang naar nieuwe wettelijke regels per 1-1-‘22.

  • Wijziging Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en –innovaties in transport DKTI

    Het ministerie van IenW bereidt een uitbreiding voor van de regeling voor Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties (DKTI). Dit nieuwe onderdeel heet ‘Learning by Using’. Bedrijven die samen kennis willen opdoen met de inzet van zero-emissie (ZE) vrachtwagens kunnen in het kader van Learning by Using subsidie krijgen voor een deel van de kosten voor experimentele ontwikkeling, voertuigen en tank- en laadinfrastructuur. Ook zijn er enkele kleinere wijzigingen in de bestaande regeling.