Zoekresultaat

3068 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wijziging van het Besluit uitvoering Pensioenwet en Wet verplichte beroepspensioenregeling

    Het Besluit gegevensverstrekking voor keuzebegeleiding geeft invulling aan artikel 51 lid 2 sub b van de Pensioenwet en Artikel 62 lid 2 sub b van de Wet verplichte beroepspensioenregeling. Dit wetsartikel stelt deelnemers in staat om bij een pensioenuitvoerder – indien deze de optie daartoe biedt - een verzoek te doen aan de pensioenuitvoerder om, via de API van Stichting Pensioenregister  de pensioenaanspraken bij andere pensioenuitvoerders te verzamelen.

  • Wet tot wijziging van de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen in verband met het verlengen van de werkingsduur van die wet

    De termijn waarbinnen het recht op een IOW-uitkering kan ontstaan sluit per 1.1.2024. Het wetsvoorstel wijziging Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW) zorgt ervoor dat personen met een WW-uitkering of WGA-uitkering ook vanaf 1.1.2024 tot 1.1.2028 een uitkering op grond van de IOW kunnen krijgen.

  • Wet herziening wettelijke grondslagen kerndoelen

    Het is belangrijk dat leerlingen worden voorbereid op hun toekomst. Wat moeten leerlingen van nu weten en kunnen? In de wet staat waar alle scholen aandacht aan moeten geven, zoals taal en rekenen. Die wet moet bij de tijd blijven. Daarom wordt de wet nu aangepast en aangevuld met digitale vaardigheden en burgerschap. Op 7 juli heeft het kabinet besloten om te starten met de internetconsultatie van dit wetsvoorstel, zodat iedereen hierop kan reageren.

  • Uitsluiten van nieuwe winning van delfstoffen onder het Waddengebied

    Deze wijziging regelt het uitsluiten van nieuwe opsporing en winning van delfstoffen onder het Waddengebied. Daarnaast stelt het besluit beperkingen aan de bestaande winningsvergunningen en winningsplannen waarmee is ingestemd. De beperkingen houden in dat de duur van de vergunningen en instemmingen niet meer kan worden verlengd, geen nieuwe winningsplannen meer kunnen worden ingediend binnen reeds vergunde gebieden en de productieomvang van bestaande winning niet meer kan worden uitgebreid.

  • Regeling Specifieke Uitkering versnelling natuurinclusief isoleren

    Deze consultatie heeft als doel om input op te halen voor de ''Ministeriële Regeling Specifieke Uitkering versnelling natuurinclusief isoleren''. Via deze regeling kunnen gemeenten en provincies tegemoet worden gekomen in de kosten die zij maken bij de totstandkoming, uitvoering en monitoring van een soortenmanagement plan (SMP) en bij het toezicht hierop. 

  • Wet Aanscherping EBI- en AIT-regime

    Met dit voorstel wordt de Penitentiaire beginselenwet gewijzigd. Dit wetsvoorstel creëert een uniform regime voor de Afdelingen Intensief Toezicht en de Extra Beveiligde Inrichting. Voorts wordt communicatie met de buitenwereld en andere vormen van risicovolle communicatie beperkt om voortgezet crimineel handelen tijdens detentie te voorkomen.

  • Jaarverplichting groen gas

    Onder dit wetsvoorstel krijgen energieleveranciers een administratieve verplichting om jaarlijks een bepaalde hoeveelheid groen gas aan de gebouwde omgeving te leveren. Dit is een administratieve verplichting, omdat er niet fysiek gemeten kan worden hoeveel groen gas aan de gebouwde omgeving is geleverd. Om administratief aan te tonen dat een energieleverancier aan de verplichting voldoet, wordt er gebruik gemaakt van de bestaande Garanties van Oorsprong (GvO’s) en worden er nieuwe verhandelbare eenheden ingezet, namelijk de groengaseenheid (GGE). De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), die de voorgestelde uitvoerende- en toezichthoudende instantie is, bepaalt jaarlijks hoeveel GGE’s een energieleverancier op zijn rekening moet hebben om aan de verplichting te voldoen.

  • Startende en stoppende exploitanten

    Op grond van de nationale CO2-heffing industrie worden voor exploitanten van industriële installaties ieder jaar de uitstoot en het aantal dispensatierechten bepaald op basis van verschillende, soms geverifieerde, documenten. Bij bedrijven die nieuw onder de heffing komen te vallen, of voor nieuwe installaties die een vergunning krijgen (hierna: startende exploitanten) is er een mogelijkheid dat de benodigde documentatie, en de verificatie daarvan, niet tijdig kan worden ingediend, wegens samenloop met het Europese emissiehandelssysteem. Dit zorgt voor uitvoeringslasten bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) en voor onnodige administratieve lasten bij startende exploitanten. Daarnaast zijn bedrijven waarvan de vergunning wordt ingetrokken (hierna: stoppende exploitanten) momenteel over hun laatste jaar niet meer verplicht om bepaalde documentatie, soms geverifieerd, in te dienen waardoor de NEa niet meer de uitstoot en het aantal dispensatierechten kan bepalen over dit laatste jaar.

  • Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen

    De oorlog in Oekraïne houdt aan en het blijft belangrijk om meer doorstroom van statushouders in de asielketen te realiseren. De noodzaak voor extra huisvesting drukt op het al bestaande woningtekort. Om de woningbouwopgave op te vangen zijn flex- en transformatiewoningen een oplossing. Het bouwen van deze woningen is vaak onrendabel. Gezien de grote woningbouwopgave heeft het kabinet € 302 miljoen extra vrijgemaakt om de bouw van flex- en transformatiewoningen te kunnen ondersteunen.

  • Verzamelwijziging Omgevingsregeling bouwwerken 2023

    Het is een wijziging van de Omgevingsregeling voor gebouwen. Er komt een verplichte periodieke beoordeling voor de constructieve veiligheid van grote publieke gebouwen. Ook komt er een verdere onderzoeksplicht voor gebouwen met breedplaatvloeren. Verder wijzigt het inspectieschema voor brandveiligheidsinstallaties.