Zoekresultaat

93 resultaten
U heeft gezocht op: Handel

Sorteren op:
  • Wet jaarverplichting hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong in de industrie

    Met deze wet wordt een jaarverplichting voor industriële gebruikers van waterstof per 1 januari 2026 ingevoerd. Hierbij worden deze waterstofgebruikers verplicht een bepaald percentage hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers te gebruiken in hun processen (specifiek: gebruik van hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong). Dit wetsvoorstel is één van de instrumenten dat nodig is om de doelstelling in artikel 22 bis van de RED III (richtlijn hernieuwbare energie, gewijzigd met Richtlijn 2023/2413) te behalen. Dit artikel bepaalt dat in 2030 de inzet van hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers ten minste 42% moet zijn van het totale waterstofgebruik in de industrie in een lidstaat en in 2035 ten minste 60%. 

  • Differentiatie vliegbelasting

    Het kabinet wil de totale opbrengst van de vliegbelasting verhogen met € 248 miljoen per 2027. Het plan is om vluchten over lange afstanden meer te gaan belasten vanwege een hogere totale uitstoot.

  • Wijziging regeling handel in emissierechten

    Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling handel in emissierechten om deze in lijn te brengen met recent gewijzigde Europese regelgeving. Het gaat om richtlijn 2023/959 en uitvoeringsverordeningen 2023/2122, 2022/996, en 2022/2448.

  • Wijziging Besluit handel in emissierechten

    Dit betreft een wijziging van het Besluit handel in emissierechten in verband met de uitbreiding van gereglementeerde activiteiten die onder het emissiehandelssysteem vallen. Dit vergroot de uitvoerbaarheid van het ETS2.

  • Verhoging strafmaxima grootschalige drugscriminaliteit

    Met dit wetsvoorstel worden de gevangenisstraffen die in de Opiumwet zijn gesteld op het opzettelijk aanwezig hebben, de handel, de productie en de in- en uitvoer van harddrugs verhoogd. Nu gelden maximale gevangenisstraffen van twaalf jaar (in- en uitvoer), acht jaar (handel en productie) en zes jaar (aanwezig hebben). Voorgesteld wordt deze strafmaxima als volgt te verhogen: de maximale gevangenisstraf voor de in- en uitvoer wordt zestien jaar, voor de handel en productie wordt deze twaalf jaar en voor het aanwezig hebben acht jaar. De gevangenisstraf die is gesteld op het plegen van voorbereidingshandelingen ten behoeve van harddrugsdelicten wordt verhoogd van zes jaar naar acht jaar.

  • Wetsvoorstel modernisering en uitbreiding strafbaarstelling mensenhandel

    Het belangrijkste doel van dit wetsvoorstel is om de strafbaarstelling van mensenhandel in (Caribisch) Nederland uit te breiden en te vereenvoudigen. Hierdoor kunnen daders eerder worden vervolgd, berecht en bestraft en slachtoffers beter worden beschermd. De uitbreiding van de strafbaarheid vindt vooral plaats ten aanzien van ernstige misstanden in de arbeidssfeer. Ook wordt voorgesteld om mensen die profiteren van mensenhandel eerder strafbaar te maken. Het wetsvoorstel geeft uitvoering aan een opdracht uit het coalitieakkoord, waarin staat dat de strafbaarstelling wordt gemoderniseerd. In het coalitieakkoord staan de belangrijkste doelstellingen voor het beleid van de regering in haar regeringsperiode.

  • Wijziging van de Tabaks- en rookwarenregeling

    Deze regeling strekt ertoe een aantal artikelen uit de Tabaks- en rookwarenregeling te actualiseren en te corrigeren. Daarbij gaat het om het voorschrijven van een nieuwe meetmethode voor volumetabak, het uitzonderen van sigaren, niet zijnde cigarillo’s, alsmede pruim- en pijptabak van de eis dat deze tabaksproducten altijd rechtop uitgestald moeten zijn en een wijziging in de standaardverpakkingen voor shagtabak met deksel.

  • Wet bestuurlijke boete Visserijwet 1963

    Om snel en adequaat op te kunnen treden tegen overtredingen van de visserijregelgeving, is een wetswijziging uitgewerkt die het opleggen van een bestuurlijke boete mogelijk maakt. Het gaat hierbij o.a. om overtredingen van het gemeenschappelijk visserijbeleid (GVB) en de IJsselmeervisserij.

  • Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen

    Op 30 april 2019 is Richtlijn (EU) 2019/633 van het Europees Parlement en de Raad inzake oneerlijke handelspraktijken in de relaties tussen ondernemingen in de landbouw- en voedselvoorzieningsketen gepubliceerd. Met dit conceptwetsvoorstel wordt voornoemde Richtlijn geïmplementeerd in nationale wetgeving. Tevens wordt uitvoering gegeven aan het bepaalde in het Regeerakkoord van Rutte III zoals aangekondigd in de brief aan de Tweede Kamer van 29 juni 2018 over de positie van de boer in de keten.

  • Datavisie Handelsregister

    Via een open dialoog willen we samen met u komen tot een beleidskader voor integer gebruik van de Handelsregistergegevens ten bate van de samenleving, een 'datavisie'. De verkenning middels een online tool stelt u in staat om uw visie op het Handelsregister te geven. Hiermee worden de overwegingen, zorgen en dilemma’s voor alle deelnemers inzichtelijk. U vindt de link naar de Xleap tool Verkenning Datavisie onder 'externe bronnen' onder aan de pagina (https://19167983.xleap.net/och1).