Zoekresultaat
77 resultaten
U heeft gezocht op:
Voortgezet onderwijs
-
Wetsvoorstel pseudonimiseren van leerlinggegevens ten behoeve van de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.
Als leerlingen digitale leermiddelen gebruiken, worden er persoonsgegevens uitgewisseld tussen de onderwijsinstelling en de leverancier van leermiddelen. Deze consultatie gaat over het voorstel om voortaan gebruik te maken van een pseudoniem voor leerlingen bij deze uitwisseling. Gebruik van een pseudoniem beschermt de privacy van leerlingen en versimpelt de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.
-
Instemmingsbevoegdheid medezeggenschap funderend onderwijs op hoofdlijnen begroting
Deze consultatie gaat over instemmingsbevoegdheid van de medezeggenschapsraad op de hoofdlijnen van de begroting van scholen in het primair en voortgezet onderwijs. In de Wet Medezeggenschap op scholen (WMS) worden bevoegdheden en taken van medezeggenschapsraden in het primair en voortgezet onderwijs geregeld. In deze wetswijziging wordt een instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting toegevoegd aan de bevoegdheden van de medezeggenschapsraad
-
Meer ruimte voor nieuwe scholen
Deze consultatie gaat over het starten van nieuwe scholen. Artikel 23 van de Grondwet verankert de vrijheid van onderwijs. Het staat eenieder vrij om een bijzondere school op te richten en deze naar eigen overtuiging in te richten. In de praktijk bestaat echter weinig ruimte om hiervan gebruik te maken. Het wetsvoorstel Meer ruimte voor nieuwe scholen heft die beperkende werking op en creëert meer mogelijkheden voor nieuwe scholen van goede kwaliteit
-
Onderzoekskaders 2017
Consultatie van de nieuwe sectorale onderzoekskaders. Deze kaders bevatten de nieuwe werkwijze van de inspectie. Tot maart voert de inspectie pilots uit met deze kaders. De opbrengsten van de raadplegingen (waaronder deze consultatie) en de pilots worden meegenomen in de aanpassing van de kaders dit voorjaar. De waarderingskaders die eind 2015 ter consultatie zijn voorgelegd maken integraal deel uit van de onderzoekskaders. De toen gemaakte opmerkingen zijn nog niet verwerkt in deze versie.
-
Wetsvoorstel modernisering bepalingen voorzieningenplanning voortgezet onderwijs
In 2013 heeft een evaluatie van de bepalingen in de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) over de voorzieningenplanning plaatsgevonden. Daaruit is naar voren gekomen dat de wet naar behoren functioneert. Wel zijn er sinds de wetswijziging in 2008 enige technische en licht beleidsmatige punten gebleken die aanpassing behoeven. In de beleidsreactie op de evaluatie heeft OCW aangekondigd de WVO op die punten te verbeteren. Dat gebeurt in bijgaand conceptwetsvoorstel.
-
Wijziging van de Regeling regionaal investeringsfonds mbo
Op 11 april 2014 is de subsidieregeling Regionaal investeringsfonds mbo gepubliceerd. Sindsdien zijn er in twee aanvraagrondes in totaal 37 aanvragen voor publiek-private samenwerking in het beroepsonderwijs toegekend. Deze internetconsultatie richt zich op de wijzigingen ter verbetering van de bestaande regeling. In het kader van deze regeling kunnen tot en met 2017 aanvragen worden ingediend.
-
AMvB Flexibele arrangementen
In deze AMvB worden de nadere voorwaarden gesteld aan het opdc po, zoals maximaal 6 maanden plaatsing op het opdc po. Daarnaast worden er in deze AMvB nadere voorwaarden gesteld aan meetellen onderwijstijd binnen het primair onderwijs en tussen het regulier onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Dit kan voor maximaal 3 maanden fulltime, of voor langere tijd een gedeelte van de week.
-
Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017
Consultatie van de nieuwe sectorale waarderingskaders PO, VO, SO en MBO van de Onderwijsinspectie. In de waarderingskaders staat wat de Onderwijsinspectie onderzoekt en waar zij haar oordelen en bevindingen op baseert. De opbrengsten van de consultatie zullen, samen met de ervaringen uit de pilots van de komende maanden, worden meegenomen in de aanpassing van de waarderingskaders in het voorjaar. Er zullen nog waarderingskaders volgen voor o.a. de samenwerkingsverbanden, VAVO en educatie.
-
Wet voortgezet onderwijs 20xx
In het wetsvoorstel wordt een vereenvoudiging van de bekostiging voor het voortgezet onderwijs voorgesteld zodat het voor scholen inzichtelijk is op welke bekostiging zij kunnen rekenen. Deze vereenvoudiging krijgt in een deel van Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) zijn weerslag. Deze vereenvoudiging wordt gecombineerd met een technische herziening van de hele WVO. Daarbij wordt de Wet voortgezet onderwijs BES (WVO BES) geïncorporeerd in de WVO.
-
Wet invoering rekentoets 2A en centraal examen 2A, onderscheid diploma’s mbo en doorstroombeperkingen rekentoets ER en centraal examen ER.
De volgende zaken worden geregeld: - De introductie van een rekentoets 2A voor vmbo-bb en een centraal examen rekenen 2A voor de entreeopleiding en mbo-2 - Een onderscheid in diploma’s voor studenten in de entreeopleiding en in mbo-2, op basis van de behaalde resultaten voor Nederlandse taal en rekenen - Het leggen van een basis voor doorstroombeperkingen naar de pabo en andere lerarenopleidingen voor studenten die het diploma hebben behaald op basis van een rekentoets ER/centraal examen ER.