Zoekresultaat

57 resultaten
U heeft gezocht op: Beroepsonderwijs

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel macrodoelmatigheid mbo

    Het mbo speelt een cruciale rol in het opleiden van vakmensen. De aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en de spreiding van opleidingen kan beter. Dit wetsvoorstel creëert waarborgen om deelnemers, instellingen en bedrijfsleven in positie te brengen om een doelmatige situatie ook daadwerkelijk te realiseren. Mocht desondanks een ondoelmatige situatie blijven voortduren, dan kent dit wetsvoorstel een sluitstuk met ingrijpen door de overheid.

  • Wetsvoorstel profielen vmbo

    Met dit wetsvoorstel worden de sectoren en afdelingen in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) vervangen door profielen. Elk profiel zal bestaan uit een gemeenschappelijk deel, een profieldeel en een vrij deel. Het beroepsgerichte onderwijs zal gaan bestaan uit een profielvak en beroepsgerichte keuzevakken.

  • Wet overgang taken kenniscentra

    Het wetsvoorstel regelt o.a: De wettelijke taken en de bekostiging van kenniscentra worden beëindigd. De minister kan een rechtspersoon aanwijzen en deze belasten met de huidige wettelijke taken van de kenniscentra, waaronder: Voorstellen doen voor kwalificatiedossiers De kwaliteit van leerbedrijven in de mbo- /vo-sector beoordelen.

  • Diplomaregister: met DigiD zijn nepdiploma’s passé.

    Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in een centraal, landelijk diplomaregister. Dit register ontsluit digitaal de diplomagegevens, die al door de overheid worden bewaard. Deze gegevens zijn geregistreerd in databases van het Ministerie van OCW en betreffen diplomagegevens van het door de overheid bekostigde voortgezet onderwijs, beroeps- en volwassenenonderwijs en hoger onderwijs (hogescholen + universiteiten). Ook worden de diplomagegevens van inburgering en Nederlands als tweede taal verstrekt

  • Wijzigingen in de examinering in het vo en mbo vanwege de referentieniveaus en vanwege de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo

    Deze AMvB wijzigt het Eindexamenbesluit VO, het Staatsexamenbesluit VO en het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB in verband met examinering referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in het vo en mbo 2 en 3 en in verband met de invoering van de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo. Raadpleeg voor uitleg van de inhoud en achtergronden van de regeling de service documenten mbo en vo en de voortgangsrapportage implementatie referentieniveaus taal en rekenen.

  • Wetsvoorstel differentiatie exameneisen taal en rekenen

    Een deel van de leerlingen en studenten in het vo en het mbo is niet in staat om aan alle eisen voor Nederlandse taal, rekenen en Engels te voldoen. Met dit wetsvoorstel wordt de grondslag geïntroduceerd om meer differentiatie aan te kunnen brengen in deze eisen voor specifieke groepen.

  • Samenwerkingscolleges middelbaar beroepsonderwijs

    Met het samenwerkingscollege maakt de regering het eenvoudiger voor mbo-instellingen om gezamenlijk onderwijs aan te bieden. Het samenwerkingscollege draagt bij aan het borgen van een toegankelijk en herkenbaar onderwijsaanbod voor deelnemers in de regio, tegen een achtergrond van sterk dalende studentenaantallen. Het samenwerkingscollege bevordert innovatie doordat instellingen de krachten kunnen bundelen. Ook introduceert de regering een alleenrecht voor een kleine en unieke opleiding.

  • Wetsvoorstel pseudonimiseren van leerlinggegevens ten behoeve van de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.

    Als leerlingen digitale leermiddelen gebruiken, worden er persoonsgegevens uitgewisseld tussen de onderwijsinstelling en de leverancier van leermiddelen. Deze consultatie gaat over het voorstel om voortaan gebruik te maken van een pseudoniem voor leerlingen bij deze uitwisseling. Gebruik van een pseudoniem beschermt de privacy van leerlingen en versimpelt de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.

  • Wijziging van de Regeling regionaal investeringsfonds mbo

    Op 11 april 2014 is de subsidieregeling Regionaal investeringsfonds mbo gepubliceerd. Sindsdien zijn er in twee aanvraagrondes in totaal 37 aanvragen voor publiek-private samenwerking in het beroepsonderwijs toegekend. Deze internetconsultatie richt zich op de wijzigingen ter verbetering van de bestaande regeling. In het kader van deze regeling kunnen tot en met 2017 aanvragen worden ingediend.

  • Aanscherping van de generieke kwalificatie-eisen voor loopbaan en burgerschap in het mbo.

    Om kritisch denken van studenten in het mbo te bevorderen wordt het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB gewijzigd. Van het onderwijs wordt verwacht dat het bijdraagt aan de ontwikkeling van kritische denkvaardigheden bij de deelnemers met het oog op het bevorderen van hun weerbaarheid.