Zoekresultaat

73 resultaten
U heeft gezocht op: Voortgezet onderwijs

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel Schooldiploma Praktijkonderwijs

    In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld dat elke school voor praktijkonderwijs (pro) aan alle leerlingen die succesvol het pro afronden een schooldiploma en een bijbehorend portfolio uitreikt. De minister stelt het model voor dit schooldiploma vast.

  • Uitvoeringsbesluit WVO 20xx

    Met de Wet voortgezet onderwijs 20xx wordt de huidige Wet op het voorgezet onderwijs vervangen door een consistente, toegankelijke en voor de praktijk beter bruikbare wet. Dit besluit strekt ter uitvoering van de nieuwe wet en volgt de opzet daarvan. In het besluit zijn diverse onderwerpen samengebracht die voorheen waren opgenomen in aparte besluiten. Net als de WVO 20xx heeft ook dit besluit mede betrekking op Caribisch Nederland.

  • Wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging PO

    Dit wetsvoorstel ziet op de vereenvoudiging van de bekostiging van het primair onderwijs en helpt schoolbesturen om in overleg met hun stakeholders betere keuzes te maken die passen bij hun eigen visie en de lokale situatie. Het wetsvoorstel zorgt ervoor dat besturen beter kunnen voorspellen hoeveel geld zij krijgen en de bekostiging wordt inzichtelijker. Daarbij zorgt de vereenvoudiging ervoor dat de administratieve lasten voor scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden verminderen.

  • Bekostigingsbesluit WVO 2020

    Deze AMvB vloeit voort uit het wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging voortgezet onderwijs. Door deze vereenvoudiging wordt de meerjarige financiële planning door schoolbesturen verbeterd, de onbedoelde sturing verminderd en de transparantie vergroot. Via een speciaal daarvoor ontwikkelde informatietool op www.rijksoverheid.nl/vereenvoudigingbekostigingvo krijgen scholen inzicht in wat de vereenvoudiging van de bekostiging voor hun situatie betekent.

  • Besluit gelijke kans op doorstroom

    Deze AMvB regelt dat leerlingen met een diploma vmbo-tl, -gl of havo toegelaten moeten worden tot resp. havo 4 of vwo 5, indien zij voldoen aan de doorstroomvoorwaarde dat het eindexamen een extra vak omvat. Ook wordt geregeld dat het bevoegd gezag bij het maken van beleid over doubleren geen onderscheid mag maken tussen leerlingen die naar 4-havo/5-vwo zijn doorgestroomd van een andere schoolsoort en leerlingen die zijn ingestroomd van 3-havo/4-vwo

  • Besluit verlenging educatieve module

    Het experiment educatieve module maakt het mogelijk dat reeds afgestudeerde bachelorstudenten van het wetenschappelijk onderwijs alsnog een educatieve module kunnen volgen die tot een beperkte tweedegraads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs leidt. Dit is van groot belang in verband met het lerarentekort. Het experiment eindigt per 30 juni 2019, maar loopt nog te kort om te kunnen worden geëvalueerd. Daarom is besloten het experiment met drie jaar te verlengen.

  • Regeling vakwedstrijden vmbo en mbo

    We stellen de regeling vakwedstrijden vmbo en mbo open voor consultatie. Middels deze regeling wordt voor de periode 2020-2023 jaarlijks subsidie beschikbaar gesteld voor de organisatie van nationale vakwedstrijden in het vmbo en mbo en voorbereiding op en deelname aan de internationale vakwedstrijden mbo.

  • Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed tweede tranche

    Deze regeling voorziet in het verstrekken van een tweede specifieke uitkering aan provincies voor het instellen van een ontzorgingsprogramma dat kleine maatschappelijke vastgoedeigenaren kan begeleiden bij het verduurzamen van hun vastgoed. 

  • Wet educatieve module

    De WHW, de WSF 2000 en de WVO 2020 worden aangepast om het mogelijk te maken dat universiteiten een educatieve module kunnen aanbieden en er worden enkele wijzigingen doorgevoerd bij de kopopleiding, de educatieve minor en de educatieve master in het wo met als doel de toegankelijkheid te vergroten.

  • Wetsvoorstel differentiatie exameneisen taal en rekenen

    Een deel van de leerlingen en studenten in het vo en het mbo is niet in staat om aan alle eisen voor Nederlandse taal, rekenen en Engels te voldoen. Met dit wetsvoorstel wordt de grondslag geïntroduceerd om meer differentiatie aan te kunnen brengen in deze eisen voor specifieke groepen.