Zoekresultaat

75 resultaten
U heeft gezocht op: Hoger onderwijs

Sorteren op:
  • Wet implementatie Open data richtlijn

    De Europese Unie (EU) heeft op 20 juni 2019 de ‘Open data richtlijn’ aangenomen. Nederland moet de regels uit de Open data richtlijn nu overnemen in een Nederlandse wet. Nederland mag wel zelf bepalen in welke wet dat het beste kan gebeuren en hoe ze daarin worden opgenomen, als de inhoud maar hetzelfde is als de regels uit de richtlijn. Deze internetconsultatie gaat over de wet waarmee de regels uit de Open data richtlijn in de Nederlandse wet worden opgeschreven. Deze wet gaan we de ‘Wet implementatie Open data richtlijn’ noemen.

  • Wetsvoorstel tijdelijke afwijkende voorwaarde voor inschrijving voor het studiejaar 2022-2023 in verband met COVID-19

    Het wetsvoorstel creëert een mogelijkheid om voor het studiejaar 2022-2023 (aspirant-)studenten in te schrijven voor het hoger onderwijs die ten gevolge van COVID-19 nog niet aan alle vooropleidings- of toelatingseisen voldoen bij de start van de opleiding.

  • Wet taal en toegankelijkheid HO en MBO

    Maatregelen: •modernisering eisen onderwijs in andere taal •invoering toestemmingsvereiste voor numerus fixus(NF)op Ad- /bacheloropleiding •mogelijkheid NF enkel op anderstalig traject van Ad-/ bacheloropleiding •mogelijkheid uitschrijven meer plaatsingsbewijzen voor NF-opleiding dan beschikbare capaciteit •maximum instellingscollegegeld EER-studenten •wettelijke basis berekenen eigen bijdrage aan studenten met buitenlands diploma voor kosten diplomawaardering en afnemen taaltoets

  • Besluit verlenging educatieve module

    Het experiment educatieve module maakt het mogelijk dat reeds afgestudeerde bachelorstudenten van het wetenschappelijk onderwijs alsnog een educatieve module kunnen volgen die tot een beperkte tweedegraads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs leidt. Dit is van groot belang in verband met het lerarentekort. Het experiment eindigt per 30 juni 2019, maar loopt nog te kort om te kunnen worden geëvalueerd. Daarom is besloten het experiment met drie jaar te verlengen.

  • Variawet hoger onderwijs

    In dit wetsvoorstel wordt een aantal wijzigingen voorgesteld van de WHW, de WOT en de WSF 2000. Het gaat om verschillende beleidsmatige wijzigingen, waarmee met name eerdere toezeggingen aan de Tweede Kamer gestand worden gedaan. Deze zijn onder andere gedaan in de Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek 2015-2025, tijdens debatten in en brieven aan de Tweede Kamer en door de uitwerking van de door de minister van OCW getekende beschikking van het Benelux Comité van Ministers.

  • Besluit versterken positie mbo-student

    Het aanpassingsbesluit zorgt voor de terminologische aanpassing op AMvB-niveau van de ‘deelnemer’ die ‘student’ (of ‘mbo-student’ wordt. Deze wijziging vloeit voort uit het wetsvoorstel Versterken positie mbo-studenten, dat (onder andere) voorziet in deze wijziging op wetsniveau. Daarnaast wordt de deelnemer vavo ‘vavo-student’ en de student hoger onderwijs ‘ho-student’. De deelnemer aan een opleiding educatie (met uitzondering van vavo) blijft ‘deelnemer’.

  • Wijziging WHW ivm studiekeuze-informatie en studenttevredenheidsonderzoek

    Met dit wetsvoorstel wordt het verzamelen en verspreiden van studiekeuze-informatie en het doen van studenttevredenheid een wettelijke taak van een daartoe aan te wijzen rechtspersoon. De rechtspersoon neemt in verband met haar taak enquêtes af, waarvoor de instellingen van hoger onderwijs gegevens aanleveren.

  • Aanpassing UWHW 2008 ivm aanpassing halvering collegegeld kleinschalig en intensief

    In deze algemene maatregel van bestuur zijn drie soorten wijzigingen opgenomen: een beleidsinhoudelijke wijziging van het verlaagd wettelijk collegegeld voor opleidingen met het bijzonder kenmerk kleinschalig en intensief onderwijs, een wijziging in het collegegeldregime voor studenten die nog geen graad in het onderwijs hebben en als tweede studieloopbaan de academische pabo volgen en een aantal technische correcties in het Uitvoeringsbesluit WHW 2008 (UWHW 2008).

  • Diplomaregister: met DigiD zijn nepdiploma’s passé.

    Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in een centraal, landelijk diplomaregister. Dit register ontsluit digitaal de diplomagegevens, die al door de overheid worden bewaard. Deze gegevens zijn geregistreerd in databases van het Ministerie van OCW en betreffen diplomagegevens van het door de overheid bekostigde voortgezet onderwijs, beroeps- en volwassenenonderwijs en hoger onderwijs (hogescholen + universiteiten). Ook worden de diplomagegevens van inburgering en Nederlands als tweede taal verstrekt

  • Wijzigingen in de examinering in het vo en mbo vanwege de referentieniveaus en vanwege de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo

    Deze AMvB wijzigt het Eindexamenbesluit VO, het Staatsexamenbesluit VO en het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB in verband met examinering referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in het vo en mbo 2 en 3 en in verband met de invoering van de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo. Raadpleeg voor uitleg van de inhoud en achtergronden van de regeling de service documenten mbo en vo en de voortgangsrapportage implementatie referentieniveaus taal en rekenen.