Zoekresultaat

436 resultaten
U heeft gezocht op: Gemeenten

Sorteren op:
  • Wijzigingsregeling terugverdientijdmethodiek en randvoorwaarden onderzoeksplicht

    De energiebesparingsplicht wordt aangepast naar de verplichting tot het verduurzamen van energiegebruik en de doelgroep van bedrijven waarop de geactualiseerde energiebesparingsplicht van toepassing is wordt hierbij vergroot. De bestaande terugverdientijdmethodiek moet worden aangepast om ook de terugverdientijd van verduurzamingsmaatregelen die niet tot energiebesparing leiden te kunnen bepalen. Ook moeten bedrijven uit de uitgebreide doelgroep de methodiek kunnen gebruiken.

  • AMvB reële prijzen Jeugdwet

    Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet. Daartoe kopen zij zorg voor jeugdigen (jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering) in bij jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen (verder: aanbieders). In de praktijk bestaat er tussen gemeenten en aanbieders veel discussie over de vraag wat precies reële prijzen voor deze zorg zijn. Deze algemene maatregel van bestuur (AMvB) regelt dat gemeenten en aanbieders verplicht zijn om hun prijzen op te bouwen met gebruik van in de AMvB bepaalde kostprijselementen. Mede gelet op de ervaringen met een vergelijkbare AMvB voor de Wmo 2015, wordt verwacht dat gemeenten en aanbieders hierdoor bij het opstellen van een contract zorgvuldiger tot een reële prijs komen.

  • Wijziging Paspoortwet ontvlechting NIK en Wet op de Nederlandse identiteitskaart

    De regels over de Nederlandse identiteitskaart worden uit de Paspoortwet gehaald en ondergebracht in een nieuwe wet. Daarvoor zijn twee wetsvoorstellen nodig. Ten eerste wordt de Paspoortwet gewijzigd. Ten tweede wordt een nieuwe wet voorgesteld, de Wet op de Nederlandse identiteitskaart. De wijziging van de Paspoortwet volgt de procedure voor een rijkswet, de Wet op de Nederlandse identiteitskaart volgt de procedure voor een gewone wet. Beide voorstellen gaan samen in internetconsultatie.

  • Wijziging van de Woningwet in verband met de verlengde opschorting van de marktverkenning

    In het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ (Kamerstukken II, 2021D50025) is afgesproken om de marktverkenning voor commerciële activiteiten van corporaties gedurende de hele kabinetsperiode op te schorten. Dat betekent dat de marktverkenning niet tot 1 januari 2024, maar tot 1 juli 2025 wordt opgeschort. Corporaties hoeven gedurende een langere periode geen goedkeuring te vragen voor investeringen in diensten niet behorend tot het algemeen economisch belang (niet-DAEB), zoals investeringen in middenhuurwoningen. De Aw hoeft gedurende een langere periode van opschorting geen goedkeuring te verlenen. Gemeenten hoeven tijdens deze periode geen procedure van marktverkenning te doorlopen.

  • Experimenteerregeling Schiphol

    Het kabinet heeft in juni 2022 gekozen om met voorrang de geluidsoverlast van Schiphol aan te pakken en tegelijk de economische (hub)functie te behouden. Hiervoor is een aantal maatregelen aangekondigd. De eerste maatregel is het beëindigen van het zogenaamde anticiperend handhaven van de geluidsnormen, gecombineerd met een regeling om het strikt preferentieel baangebruik voort te kunnen zetten. Het anticiperend handhaven wordt per 1 november 2023 beëindigd.

  • Verzamelwet BZK 20XX

    Met dit concept van het wetsvoorstel Verzamelwet BZK 20XX worden meerdere, vooral technische, fouten hersteld in meerdere wetten op het terrein van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze fouten zijn bijvoorbeeld taal- en spelfouten, onjuiste verwijzing naar een andere wet.

  • Wijzing Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting saneringskader

    In 2019 is bij de evaluatie van Woningwet het saneringskader voor woningcorporaties geëvalueerd. Op basis daarvan en de ervaringen met de twee saneringsaanvragen is het wetsvoorstel tot wijziging van de Woningwet in verband met de aanpassing van het saneringskader vormgegeven. Deze wijziging van het Besluit toegelaten instellingen 2015 geeft een nadere uitwerking aan de wijziging van het saneringskader en schept daarbij de randvoorwaarden.

  • Besluit goed verhuurderschap

    Bij de verhuur van woningen komt ongewenst verhuurgedrag voor. Daarom is een wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer. In het wetsvoorstel is een landelijke basisnorm opgenomen waaraan verhuurders en verhuurbemiddelaars zich moeten houden. Ook kunnen gemeenten in bepaalde wijken een vergunning voor verhuur vereisen. Bij verhuur van verblijfsruimte aan arbeidsmigranten kan zo een vergunning voor de hele gemeente worden ingesteld. Gemeenten moeten daarnaast een meldpunt instellen. Bij het meldpunt kunnen meldingen worden gedaan van verhuurders die zich niet aan de regels houden. Bij dit meldpunt worden persoonsgegevens verwerkt. Overtredingen worden openbaar gemaakt op de website van de gemeente.

  • Verzamelwijziging Omgevingsregeling IenW

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een verzamelwijziging voor de Omgevingsregeling voor. Met de verzamelwijziging worden actuele wijzigingen in bestaande regelgeving doorgevoerd in de Omgevingsregeling en acht bijlagen. Daarnaast vinden reparaties en enkele technische (beleidsneutrale) wijzigingen plaats.

  • Wijziging bijlagen IVe, IVf, XIX en XXXIII bij de Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van bijlagen bij de Omgevingsregeling. De aanpassing voert actuele wijzigingen in bestaande regelgeving op het gebied van geluid door in de bijlagen van de Omgevingsregeling. Daarnaast wordt de geluidemissie van het wegverkeer aangepast aan de huidige werkelijkheid. Ook wordt er een nieuwe spoorvoertuigcategorie toegevoegd aan het rekenvoorschrift voor spoorweglawaai.