Zoekresultaat
213 resultaten
U heeft gezocht op:
Energie
-
Nationale visie op duurzame koolstof in de chemische industrie
De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat & Klimaat en Groene Groei hebben een visie opgesteld. Deze visie gaat over het gebruik van duurzame grondstoffen in de Nederlandse chemische industrie. De chemische industrie gebruikt nu nog voornamelijk fossiele grondstoffen zoals aardolie en gas voor de productie van plastics, wasmiddel, coatings en nog veel meer. Deze visie beschrijft hoe de chemische industrie fossiele grondstoffen kan vervangen door secundaire grondstoffen, duurzame biogrondstoffen of CO2. Hiermee wordt het gebruik van fossiele grondstoffen zo laag mogelijk. De visie geeft ook inzicht in welke acties daarvoor nodig zijn.
-
Wijziging Omgevingsregeling ivm nieuwe versies NTA 8800, BRL 9500-U/W en BRL 9501
Deze wijzigingsregeling wijst een nieuwe versie van de energiebepalingsmethode NTA 8800 aan en ook een actuele versie van de beoordelingsrichtlijnen 9500-U, 9500-W en 9501. In de nieuwe versies is de Richtlijn (EU) 2024/1275 over de energieprestatie van gebouwen geimplementeerd.
-
Energieregeling (regeling Energiewet)
Op 1 januari 2026 zal de Energiewet in werking treden. Deze nieuwe wet vervangt en moderniseert de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 en bepaalt de regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem. Bij de Energiewet en het onderliggende Energiebesluit (AMvB) hoort ook een ministeriële regeling: de Energieregeling. Deze Energieregeling wordt nu geconsulteerd.
-
Wijziging Regeling voertuigen in verband met handhaving AdBlue
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling voertuigen. Deze aanpassing zorgt ervoor dat instanties, zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport en de politie, kunnen optreden tegen voertuigen met een defect of emissiebeheersingssysteem, zoals het SCR-systeem. Zij kunnen dan boetes geven aan bestuurders en eigenaren van voertuigen als:
-
Publiek toezicht energielabels
Met dit voorstel wordt de kwaliteit van energielabels verbeterd. Een energielabel laat zien hoe energiezuinig een gebouw is. Dit is belangrijk als je een huis koopt, verkoopt of verhuurt. Het nieuwe voorstel zorgt voor beter toezicht.
-
Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2026
De hoogte van de maximale hypotheek is deels afhankelijk van de energiezuinigheid van de woning. Voor woningen met een lager energieverbruik en dus naar verwachting lagere energielasten, kan een consument een hogere hypotheek krijgen. In de Regeling hypothecair krediet zijn bedragen vastgesteld die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij het vaststellen van de financieringslast. De bedragen die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij energiezuinige woningen worden aangepast vanwege de lagere opbrengst van zonnepanelen. De bedragen die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij het bepalen van de financieringslast voor woningen met energielabel A+++ en A++++ (al dan niet met een energieprestatiegarantie afgegeven voor een periode van ten minste tien jaar) zijn naar beneden bijgesteld vanwege de lagere opbrengsten van zonnepanelen. Daarnaast is het extra bedrag dat een consument kan lenen voor energiebesparende voorzieningen voor energiezuinige woningen met energielabel A+++ geschrapt.
-
Energielabel via mijnoverheid
Deze regeling voorziet in een juridische grondslag in de Regeling Energieprestatie Gebouwen en Omgevingsregeling om de benodigde gegevensverwerkingen te mogen uitvoeren om het energielabel te verstrekken aan de eigenaar van het gebouw waarvoor het energielabel is afgegeven en aan personen die hun woonadres hebben in dat gebouw.
-
Modernisering WWSO
Het woningwaarderingsstelsel voor onzelfstandige woonruimte (WWSO) bepaalt de maximale huurprijs die voor een kamer gevraagd kan worden. Dit gebeurt op basis van punten. Het WWSO wordt gemoderniseerd.
-
AERIUS 2023, herprioritering doelen en uitbreiding AERIUS Register met verschillende stikstofbanken
Deze regeling schrijft het gebruik van versie 2023 voor van AERIUS Calculator, Monitor en Register:
-
Jaarverplichting groen gas
Onder dit wetsvoorstel krijgen energieleveranciers een administratieve verplichting om jaarlijks een bepaalde hoeveelheid groen gas aan de gebouwde omgeving te leveren. Dit is een administratieve verplichting, omdat er niet fysiek gemeten kan worden hoeveel groen gas aan de gebouwde omgeving is geleverd. Om administratief aan te tonen dat een energieleverancier aan de verplichting voldoet, wordt er gebruik gemaakt van de bestaande Garanties van Oorsprong (GvO’s) en worden er nieuwe verhandelbare eenheden ingezet, namelijk de groengaseenheid (GGE). De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), die de voorgestelde uitvoerende- en toezichthoudende instantie is, bepaalt jaarlijks hoeveel GGE’s een energieleverancier op zijn rekening moet hebben om aan de verplichting te voldoen.