Zoekresultaat

38 resultaten
U heeft gezocht op: Economie

Sorteren op:
  • Klimaatwet 1.5

    Voorstel van wet van het lid Van Raan houdende wijziging van de Klimaatwet om te bewerkstelligen dat Nederland zo spoedig mogelijk een zo groot mogelijke bijdrage gaat leveren aan het voorkomen van een verdere opwarming van de Aarde (Klimaatwet 1.5). De klimaatcrisis dient daadwerkelijk als een crisis behandeld te worden. De Klimaatwet 1.5 legt vast dat Nederland een maximale inspanning gaat leveren om deze crisis te bezweren.

  • Wet implementatie EU-richtlijn transparantie inkomsten via de digitale platformeconomie en overige aanpassingen

    Op 22 maart 2021 heeft de Raad van de Europese Unie Richtlijn (EU) 2021/514 (ook wel DAC7 genoemd) aangenomen, waarmee het instrumentarium voor samenwerking tussen belastingdiensten op het gebied van de digitale economie wordt uitgebreid. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd DAC7 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen.

  • Wijziging Regeling beoordeling reinigbaarheid grond

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling beoordeling reinigbaarheid grond 2006 (Rbrg). Het gaat om de volgende twee wijzigingen:

  • Invoering uitgebreide producentenverantwoordelijkheid textiel

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor textiel voor. Die moet ingaan per 2023. Textiel is een van de meest vervuilende industrieën wereldwijd waarbij veel grondstoffen worden verspild. De UPV maakt producenten van textiel verantwoordelijk voor de inzameling, hergebruik, recycling en afvalverwerking van hun producten. Dit moet zorgen voor meer hergebruik, minder verspilling en minder vervuiling.

  • Implementatiewet gewijzigde Kaderrichtlijn afvalstoffen

    Op 30 mei 2018 is door de EU de Richtlijn (EU) 2018/851 tot wijziging van Richtlijn 2008/98/EG betreffende afvalstoffen aangenomen (ook wel de Kaderrichtlijn afvalstoffen (KRA) genoemd). Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wet voor om deze richtlijn te implementeren in Nederlandse regelgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet Milieubeheer (Wm).

  • Besluit regeling voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid

    Het Ministerie van IenW bereidt het Besluit regeling voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor. Een regeling voor UPV zorgt ervoor dat een producent bewust wordt van, en verantwoordelijkheid draagt voor de afvalfase van zijn producten, en gaat zorgen voor ‘goede’ (duurzame, herbruikbare, recyclebare) producten. Het doel van dit Besluit is algemene eisen stellen aan bestaande en toekomstige UPV’s, over o.a. taken en verantwoordelijkheden, kosten en informatievoorziening.

  • Verzamelbesluit implementatie kaderrichtlijn afvalstoffen

    Het Ministerie van IenW bereidt een amvb voor ter implementatie van een aantal bepalingen van de gewijzigde kaderrichtlijn afvalstoffen. Ten eerste gaat het over het gescheiden inzamelen van bepaalde stromen huishoudelijk afval. Ten tweede wordt de registratie- en meldplicht voor bepaalde bedrijven uitgebreid en komt er een meldplicht voor een nieuwe EU-database over zeer zorgwekkende stoffen in producten. Het stortverbod voor gft-afval wordt uitgebreid naar een stortverbod voor bioafval.

  • Nationaal Milieubeleidskader (NMK)

    Het Ministerie van IenW bereidt een actualisatie voor van het milieubeleid. Vanwege problemen op het gebied van milieu en om innovatie aan te jagen is vernieuwing nodig, bijvoorbeeld voor: • de omgang met de milieunormen, grondstoffengebruik en circulaire economie, • de afwegingen tussen korte en lange termijn belangen, • afwenteling van milieuproblemen in tijd of naar andere regio’s en, • het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

  • Projectstimuleringsregeling Interreg VI

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Projectstimuleringsregeling (PSR) Interreg VI voor. Dit geeft financiële ondersteuning bij het indienen van een projectvoorstel voor enkele transnationale Interreg programma’s. De subsidieregeling heeft een looptijd van drie jaar en is bedoeld voor lagere overheden, stichtingen, verenigingen en regionale ontwikkelingsmaatschappijen. IenW bood deze regeling ook in eerdere programmaperiodes aan.

  • Regeling groenprojecten 2022

    Het ministerie van IenW bereidt, na evaluatie, een actualisatie voor van de Regeling groenprojecten 2016 naar 2022. Deze regeling stimuleert de financiering van duurzame innovatieve projecten. Door fiscale voordelen te geven aan beleggers in groenfondsen worden groene projecten gefinancierd, die zonder deze regeling niet tot stand zouden komen. Ook komt door de actualisatie de regeling meer in balans door een andere indeling in 7 (i.p.v. 11) hoofdcategorieën.