Zoekresultaat
49 resultaten
U heeft gezocht op:
Economie
-
Wet verbetering toegang arbeidsmarkt nieuwkomers
Dit initiatiefwetsvoorstel is er om het makkelijker te maken voor kansrijke asielzoekers om te werken in Nederland en voor werkgevers om hen in dienst te nemen. Dat bevordert de integratie van deze groep en is goed voor de economie.
-
Wet internationaal verantwoord ondernemen
Bedrijven spelen een belangrijke rol in de Nederlandse economie. Internationale handel is hierbij ook erg belangrijk. Daar staat tegenover dat internationaal ondernemen ook risico’s met zich meebrengt. Een bedrijf kan bijvoorbeeld betrokken raken bij schendingen van mensenrechten of schade aan het milieu. Daarom moeten grote bedrijven zich aan Europese regels houden. Deze regels staan in een richtlijn van de Europese Unie (EU) (2024/1760), de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Zo moeten grote bedrijven kijken naar (mogelijke) nadelige gevolgen voor mensenrechten en milieu en deze nadelige gevolgen zoveel mogelijk voorkomen, beperken of stoppen. Bedrijven moeten ook een plan hebben om klimaatverandering tegen te gaan. Dit helpt om de economie sterk en toekomstbestendig te maken. Met het Wetsvoorstel internationaal verantwoord ondernemen (Wivo) worden deze Europese regels omgezet in Nederlandse wetgeving.
-
Besluit uitgebreide producentenverantwoordelijkheid luiers en incontinentieproducten
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een Besluit uitgebreide producentenverantwoordelijkheid luiers en incontinentieproducten. Met de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (afgekort: UPV) luiers en incontinentieproducten wordt het volgende geregeld: producenten van luiers en incontinentieproducten voor eenmalig gebruik worden verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van de producten die zij in Nederland op de markt aanbieden. Voor de recycling van deze producten worden in deze UPV doelstellingen vastgesteld. Het instrument van UPV past binnen het principe ‘de vervuiler betaalt’.
-
Cyberbeveiligingsbesluit
In het Cyberbeveiligingsbesluit worden regels uit de Cyberbeveiligingswet uitgewerkt. De meeste regels uit het Cyberbeveiligingsbesluit zien op de uitwerking van de zorgplicht (de verplichting om maatregelen te nemen om de risico’s voor de beveiliging van de netwerk- en informatiesystemen, die voor de werkzaamheden of dienstverlening worden gebruikt, te beheersen).
-
Implementatiewet richtlijn herziening productaansprakelijkheid
Dit wetsvoorstel implementeert de Europese Richtlijn herziening productaansprakelijkheid (2024/2853). Deze richtlijn bevat regels over de aansprakelijkheid van marktdeelnemers, bijvoorbeeld fabrikanten of importeurs. Die regels bevatten een risicoaansprakelijkheid voor schade van natuurlijke personen die wordt veroorzaakt door gebrekkige producten. De richtlijn vervangt de bestaande richtlijn productaansprakelijkheid uit 1985 (85/374/EEG). Het wetsvoorstel wijzigt de regeling van de productaansprakelijkheid in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
-
Zelfstandigenwet
Nederland worstelt al decennia met de wetgeving rond zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). In 2005 werd de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) ingevoerd. Doel was zelfstandigen en hun opdrachtgevers zekerheid geven over de fiscale status van de arbeidsrelatie. Dit werkte echter niet goed en leidde tot veel schijnzelfstandigheid. In 2016 werd de VAR vervangen door de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). De DBA leidde echter tot veel onduidelijkheid en onzekerheid bij opdrachtgevers en zzp’ers. Hierdoor ontstond al snel een handhavingsmoratorium, wat bijna 10 jaar in stand bleef. Dit moratorium werd namelijk pas begin dit jaar opgeheven, hetgeen leidde tot veel onrust onder zzp’ers en zakelijke opdrachtgevers die gebruik maken van zzp’ers. Bovendien blijft de onduidelijkheid over wanneer iemand wel/geen zelfstandige is, bestaan. Hierdoor ontstaan er parallelle problemen waarbij enerzijds sommige opdrachtgevers onnodig terughoudend zijn om zzp’ers in dienst te nemen, en anderzijds ongewenste schijnzelfstandigheid in stand blijft en de bescherming van kwetsbare werkenden niet voldoende op orde is. Het is duidelijk dat de juiste oplossing na ruim 20 jaar nog niet gevonden is.
-
Vereisten mbo-docenten basisvaardigheden
Het doel van het wetsvoorstel is om te zorgen dat docenten Nederlands, rekenen en burgerschap goed zijn opgeleid, zodat studenten onderwijs krijgen van kwalitatief goede docenten. Om dit doel te bereiken, worden docenten Nederlands, rekenen en burgerschap verplicht om via een behaalde opleiding aan te tonen dat ze over de juiste kennis vaardigheden beschikken. In de praktijk betekent dit dat een docent die over een pedagogisch-didactisch getuigschrift (PDG) of getuigschrift van een niet aanverwante eerste- of tweedegraads lerarenopleiding beschikt, een extra opleidingstraject zal moeten volgen (maximaal 30 studiepunten) om nog ingezet te kunnen worden voor het verzorgen van onderwijs in Nederlands, rekenen of burgerschap. Dit opleidingstraject is gericht op vakinhoud en vakdidactiek Nederlands, rekenen of burgerschap in het mbo.
-
Wijziging van de Wet milieubeheer voor een nationale circulaire plastic norm
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Wet milieubeheer. Vanaf 2027 worden verwerkers van polymeren verplicht om een minimumpercentage fossiele grondstoffen te vervangen met recyclaat of biogebaseerde polymeren. Polymeren zijn chemische bouwstenen die worden gebruikt bij de verwerking van deel- of eindproducten, zoals plastic, rubber, verf en lijm. De wetgeving wordt stapsgewijs ingevoerd, waarbij in 2027 de verplichting enkel geldt voor plastic. Op termijn kan dit ook gaan gelden voor polymeren die worden verwerkt in andere toepassingen. Enkele onderdelen van de wetswijziging zoals bijvoorbeeld de hoogte van de verplichting, worden nog verder uitgewerkt.
-
Projectstimuleringsregeling Interreg VI
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Projectstimuleringsregeling (PSR) Interreg VI voor. Dit geeft financiële ondersteuning bij het indienen van een projectvoorstel voor enkele transnationale Interreg programma’s. De subsidieregeling heeft een looptijd van drie jaar en is bedoeld voor lagere overheden, stichtingen, verenigingen en regionale ontwikkelingsmaatschappijen. IenW bood deze regeling ook in eerdere programmaperiodes aan.
-
Regeling groenprojecten 2022
Het ministerie van IenW bereidt, na evaluatie, een actualisatie voor van de Regeling groenprojecten 2016 naar 2022. Deze regeling stimuleert de financiering van duurzame innovatieve projecten. Door fiscale voordelen te geven aan beleggers in groenfondsen worden groene projecten gefinancierd, die zonder deze regeling niet tot stand zouden komen. Ook komt door de actualisatie de regeling meer in balans door een andere indeling in 7 (i.p.v. 11) hoofdcategorieën.