Zoekresultaat
47 resultaten
U heeft gezocht op:
Cultuur
-
Wijziging van de Tijdelijke regeling signaal betalingsachterstanden in verband met een experiment van DUO en de gemeente Amsterdam
De regeling ondersteunt een experiment van DUO en de gemeente Amsterdam om hulp aan te bieden aan jongeren met financiële problemen. De regeling maakt de uitwisseling van persoonsgegevens mogelijk tussen DUO en de gemeente Amsterdam die nodig is voor het experiment.
-
Reparatiewet OCW 20##
Met dit wetsvoorstel worden technische wijzigingen aangebracht in wetgeving van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het doel is om de wetgeving van het ministerie te verbeteren en te verduidelijken.
-
Subsidieregeling ondersteuning werkgevers inzet statushouders
Er wordt een subsidieregeling in consultatie gebracht waarin werkgevers subsidie kunnen aanvragen voor activiteiten op de werkvloer gericht op het verkleinen van de cultuur- en taalverschillen van statushouders.
-
Wijziging Omgevingsregeling ivm wijziging benaming en geometrische begrenzingen van werelderfgoed
Deze consultatie betreft een wijziging van de Omgevingsregeling om de nieuwe en veranderde werelderfgoedgebieden aan te wijzen en de geometrie (het gebied op de kaart) hiervan juist weer te geven.
-
Regeling tot verlenging en wijziging van de SLIM-regeling
Met de SLIM-regeling stimuleren we een leerrijke werkomgeving in het mkb. Het is een subsidie voor activiteiten gericht op leren en ontwikkelen. De regeling is sinds 2020 beschikbaar en loopt aan het eind van dit jaar af omdat de maximale termijn van 5 jaar is bereikt. De regeling moet daarom verlengd worden door middel van een wijzigingsregeling. Naast de verlenging wordt een aantal inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd om de regeling meer in lijn te brengen met het Uniform Subsidiekader. Ook vervalt de mogelijkheid voor grootbedrijven om subsidie aan te vragen en kan er geen subsidie meer worden aangevraagd voor het aanbieden van praktijkleerplaatsen.
-
Wet toezicht informeel onderwijs
Onderwerp van de consultatie is het voorstel voor een wet die toezicht regelt op informeel onderwijs aan kinderen van 4 tot en met 17 jaar. Dat is onderwijs wat niet verplicht is. Als er vermoedens zijn dat dit onderwijs kinderen aanzet tot haat, geweld of discriminatie, zal de Inspectie van het Onderwijs deze signalen kunnen onderzoeken. De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zal maatregelen kunnen nemen tegen overtreding van de wet.
-
Wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met de invoering van een verplichte gedragscode ongewenst gedrag
Dit wetsvoorstel verplicht een gedragscode ongewenst gedrag voor werkgevers met 10 of meer werknemers. Een gedragscode is een effectieve en laagdrempelige maatregel om ongewenst gedrag tegen te gaan. Het opstellen van een gedragscode en het regelmatig onder de aandacht brengen ervan heeft een preventieve werking. Het zorgt ervoor dat in elk bedrijf het gesprek gevoerd wordt over hoe men met elkaar om wil gaan. Het geeft duidelijkheid over wat gewenst en ongewenst gedrag is. Daarnaast draagt een gedragscode bij aan een cultuur op de werkvloer waarin het vanzelfsprekend is om elkaar aan te spreken op gedrag. Dit helpt om snel in te grijpen bij ongewenst gedrag, waardoor de situatie niet onnodig escaleert.
-
Wet concretisering voorschriften inzake het ononderbroken ontwikkelingsproces, de kwaliteit van het onderwijs en het stelsel van kwaliteitszorg
Dit wetsvoorstel concretiseert twee wettelijke eisen die van invloed zijn op de onderwijskwaliteit. Hierbij wordt verplicht gesteld dat:
- Scholen cyclisch en planmatig werken aan het bewaken en verbeteren van het onderwijs
- scholen op een evidence-informed manier werken;
- Schoolbesturen een kwaliteitscultuur bevorderen. -
Wet uitwerking burgerschapsopdracht WEB
Dit wetsvoorstel maakt duidelijk wat mbo- en vavo-instellingen moeten doen om de burgerschapsopdracht uit te voeren. Instellingen moeten zorgen voor een veilige omgeving. In deze omgeving moeten instellingen bevorderen dat studenten oefenen met basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Dit helpt studenten om zichzelf (verder) te ontwikkelen, een plek te vinden in de samenleving en goed mee te doen op de arbeidsmarkt.
-
Regeling leeruitkomsten hoger onderwijs
Het wetsvoorstel leeruitkomsten hoger onderwijs maakt het werken met eenheden van leeruitkomsten mogelijk bij deeltijdse en duale opleidingen in het hbo en wo en bij voltijdopleidingen in het hbo. Voor voltijdopleidingen in het wo met een substantiële praktijkcomponent bepaalt deze regeling dat werken met eenheden van leeruitkomsten mogelijk is. Wo instellingen melden welke opleidingen met eenheden van leeruitkomsten willen werken en leveren bewijsstukken dat aan de substantiële praktijkcomponent is voldaan. De regeling wordt eenmaal per jaar bijgewerkt.