Zoekresultaat

58 resultaten
U heeft gezocht op: Beroepsonderwijs

Sorteren op:
  • Wijzigingsbesluit i.v.m. rekentoets vo en mbo

    Wijziging van onder meer het Eindexamenbesluit VO en het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB in verband met de invoering van de rekentoets ER en tijdelijke aanpassingen in de uitslagregeling naar aanleiding van de adviescommissies Bosker en Steur

  • Wetsvoorstel aanscherping eisen examencommissies mbo

    De examenkwaliteit is bij teveel opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs nog niet op orde. Eén van de redenen hiervoor is dat de examencommissies nog te vaak hun taken niet goed uitvoeren. Daarom is in de brief ‘Ruim baan voor vakmanschap: een toekomstgericht mbo’ aangekondigd: In de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) worden de taken van de examencommissie verduidelijkt en nadere eisen gesteld aan examencommissies.

  • Regeling leeruitkomsten hoger onderwijs

    Het wetsvoorstel leeruitkomsten hoger onderwijs maakt het werken met eenheden van leeruitkomsten mogelijk bij deeltijdse en duale opleidingen in het hbo en wo en bij voltijdopleidingen in het hbo. Voor voltijdopleidingen in het wo met een substantiële praktijkcomponent bepaalt deze regeling dat werken met eenheden van leeruitkomsten mogelijk is. Wo instellingen melden welke opleidingen met eenheden van leeruitkomsten willen werken en leveren bewijsstukken dat aan de substantiële praktijkcomponent is voldaan. De regeling wordt eenmaal per jaar bijgewerkt.

  • Wet verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt

    Ruimte om de aansluiting te verbeteren van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt of de behoefte van mbo-studenten.  

  • Wijzigingsregeling studiefinanciering

    De regeling regelt onder andere op welke wijze de oud-student een aanvraag kan doen voor de tegemoetkomingen indien deze niet ambtshalve worden vastgesteld of kunnen worden vastgesteld, omdat DUO niet over de juiste gegevens beschikt. De wijzigingsregeling regelt ook de aanvraagprocedure voor mbo-studenten die gebruik willen maken van het overgangsrecht om aan te geven dat ze wensen over te stappen naar het terugbetalingsregime waarin de studieschuld in 15 jaar wordt terugbetaald.

  • Wijziging van het Besluit studiefinanciering 2000

    Dit ontwerpbesluit geeft uitvoering aan het wetsvoorstel herinvoering basisbeurs hoger onderwijs en regelt o.a. de omzetting van de studievoorschotvoucher en de wijze van uitkering van de tegemoetkoming. Op 7-9-2022 heeft de Raad van State geadviseerd over het wetsvoorstel. De regering zal nog een reactie op dit advies vaststellen. Dat zou ook gevolgen kunnen hebben voor dit besluit. I.v.m. de beoogde inwerkingtredingsdatum (1-9-2023) wordt dit besluit nu reeds in internetconsultatie gebracht.

  • Wijzigingsbesluit in verband met wijzigingen op het terrein van de voldoening van het lesgeld, de invoering van de Registratie instellingen en opleidingen en enkele technische verbeteringen

    Dit besluit wijzigt een aantal besluiten op het terrein van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en daarnaast enkele besluiten op het terrein van andere ministeries die samenhang hebben met de OCW-regelgeving. Het gaat om een beleidsarme wijziging op het terrein van de voldoening van het lesgeld, de invoering van de Registratie instellingen en opleidingen en een aantal technische correcties.

  • Wetsvoorstel differentiatie exameneisen taal en rekenen

    Een deel van de leerlingen en studenten in het vo en het mbo is niet in staat om aan alle eisen voor Nederlandse taal, rekenen en Engels te voldoen. Met dit wetsvoorstel wordt de grondslag geïntroduceerd om meer differentiatie aan te kunnen brengen in deze eisen voor specifieke groepen.

  • Samenwerkingscolleges middelbaar beroepsonderwijs

    Met het samenwerkingscollege maakt de regering het eenvoudiger voor mbo-instellingen om gezamenlijk onderwijs aan te bieden. Het samenwerkingscollege draagt bij aan het borgen van een toegankelijk en herkenbaar onderwijsaanbod voor deelnemers in de regio, tegen een achtergrond van sterk dalende studentenaantallen. Het samenwerkingscollege bevordert innovatie doordat instellingen de krachten kunnen bundelen. Ook introduceert de regering een alleenrecht voor een kleine en unieke opleiding.

  • Wetsvoorstel pseudonimiseren van leerlinggegevens ten behoeve van de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.

    Als leerlingen digitale leermiddelen gebruiken, worden er persoonsgegevens uitgewisseld tussen de onderwijsinstelling en de leverancier van leermiddelen. Deze consultatie gaat over het voorstel om voortaan gebruik te maken van een pseudoniem voor leerlingen bij deze uitwisseling. Gebruik van een pseudoniem beschermt de privacy van leerlingen en versimpelt de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.