Zoekresultaat
59 resultaten
U heeft gezocht op:
Industrie
-
Wijziging Besluit activiteiten leefomgeving, Besluit kwaliteit leefomgeving en Omgevingsbesluit
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit, die gelijktijdig met de Omgevingswet in werking zullen treden. Het betreft een neutrale omzetting van huidige regelgeving over BBT-conclusies van grote stookinstallaties, toiletlozingen van pleziervaartuigen en monitoring van luchtkwaliteit. De huidige regels zijn als zodanig al eerder geconsulteerd.
-
Wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving, aanscherping en uitbreiding van de milieuprestatie-eis
In dit besluit zijn enkele wijzigingen in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) aangebracht die betrekking hebben op de milieuprestatie-eis voor gebouwen. Het gaat hier met name om een verdere aanscherping van de milieuprestatie-eis voor woonfuncties en kantoorfuncties en de introductie van een milieuprestatie-eis voor een aantal andere gebruiksfuncties. De milieuprestatie wordt berekend om de milieuimpact van het materiaalgebruik van een bouwwerk te bepalen. Het doel van de milieuprestatie-eis is om de milieuimpact van gebouwen, over de gehele levenscyclus, te verlagen.
-
Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer. Bijlage 10 bevat maatregellijsten die bedrijven kunnen gebruiken om te voldoen aan de norm van artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer. De maatregellijsten worden regelmatig gewijzigd. Het doel is voor zoveel mogelijk bedrijfssectoren lijsten op te stellen. Met de onderhavige wijziging wordt het aantal bedrijfssectoren uitgebreid en de maatregellijsten aangepast en uitgebreid.
-
Wijziging Regeling C02-heffing industrie voor overdracht restgassen
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt een wijziging voor op de Regeling CO2-heffing industrie. Met deze Regeling is de CO2-heffing industrie ingevoerd. Die heffing is vormgegeven als een heffing met een afnemende vrijgestelde voet (dispensatierechten). Dit betekent dat bedrijven vrijstelling hebben van de CO2-heffing tot aan deze vrijgestelde voet. Door de huidige vorm van de Regeling bestaat er een risico bij faillissement wanneer overdracht van restgassen tussen partijen plaatsvindt. Dit risico ontstaat doordat de dispensatierechten bij overdracht van deze restgassen niet automatisch worden gestort bij de ontvanger van deze restgassen, terwijl de lasten van de heffing wel naar de ontvangende partij worden overgedragen. Door deze wijziging wordt dit risico weggenomen.
-
Wijziging Regeling CO2-heffing industrie i.v.m. monitoring afvalverbrandingsinstallaties
Sinds 1 januari 2021 vallen industriële bedrijven onder de regels van de nationale CO2-heffing industrie. Afvalverbrandingsinstallaties (AVI's) vallen hier ook onder. Vanaf 1 januari 2024 zullen AVI's ook vallen onder de regels van het Europese emissierechtenhandelssysteem (EU ETS). In de Nederlandse wetgeving worden bedrijven die onder het EU ETS vallen "broeikasgasinstallaties" genoemd. Daarom worden AVI's vanaf 1 januari 2024 niet langer beschouwd als AVI's, maar als "broeikasgasinstallaties voor de verbranding van stedelijk afval". Omdat de CO2-heffing industrie sterk verbonden is met het EU ETS, is het belangrijk om de regels voor het monitoren, rapporteren en controleren van deze installaties aan te passen. Deze aanpassingen worden gemaakt door wijziging van de Regeling CO2-heffing industrie. Zo worden onnodige verplichtingen voor broeikasgasinstallaties voor de verbranding van stedelijk afval (voorheen AVI's) voorkomen.
-
Wijziging Regeling CO2-heffing industrie i.v.m. Verordening kosteloze toewijzing van emissierechten
Door het Fit for 55-pakket zijn de regels van het Europese systeem van handel in broeikasgasemissierechten (EU ETS) aangepast, waaronder regels voor de toewijzing van gratis emissierechten voor de bedrijven die hier onder vallen. Dit komt door de herziening van de Verordening kosteloze toewijzing van emissierechten. Door deze aanpassingen verandert de manier waarop wordt berekend hoeveel gratis emissierechten bedrijven krijgen, en op welke manier ze moeten rapporteren om deze te ontvangen. Deze wijzigingsregeling zorgt ervoor dat de CO2-heffing industrie aansluit op deze nieuwe regels.
-
Wijziging van de Wet milieubeheer voor een nationale circulaire plastic norm
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Wet milieubeheer. Vanaf 2027 worden verwerkers van polymeren verplicht om een minimumpercentage fossiele grondstoffen te vervangen met recyclaat of biogebaseerde polymeren. Polymeren zijn chemische bouwstenen die worden gebruikt bij de verwerking van deel- of eindproducten, zoals plastic, rubber, verf en lijm. De wetgeving wordt stapsgewijs ingevoerd, waarbij in 2027 de verplichting enkel geldt voor plastic. Op termijn kan dit ook gaan gelden voor polymeren die worden verwerkt in andere toepassingen. Enkele onderdelen van de wetswijziging zoals bijvoorbeeld de hoogte van de verplichting, worden nog verder uitgewerkt.
-
Wijziging van het Binnenvaartpolitiereglement en het Scheepvaartreglement territoriale zee
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Binnenvaartpolitiereglement en het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer.
-
Wijzigingsbesluit warmtemeters en op afstand uitleesbare meetinrichingen
In dit wijzigingsbesluit worden eisen gesteld aan zowel warmtemeters die worden gebruikt voor de meting van afgeleverde warmte als op afstand uitleesbare meetinrichtingen voor warmte.