Zoekresultaat
79 resultaten
U heeft gezocht op:
Hoger onderwijs
-
Diplomaregister: met DigiD zijn nepdiploma’s passé.
Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in een centraal, landelijk diplomaregister. Dit register ontsluit digitaal de diplomagegevens, die al door de overheid worden bewaard. Deze gegevens zijn geregistreerd in databases van het Ministerie van OCW en betreffen diplomagegevens van het door de overheid bekostigde voortgezet onderwijs, beroeps- en volwassenenonderwijs en hoger onderwijs (hogescholen + universiteiten). Ook worden de diplomagegevens van inburgering en Nederlands als tweede taal verstrekt
-
Gewijzigde tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd
Het Groeifondsprogramma ‘Meer uren werkt!’ is erop gericht drempels weg te nemen, zodat mensen die in deeltijd werken en meer willen werken, dat ook kunnen doen. Met deze regelwijziging hebben we goed geluisterd naar signalen in het werkveld en willen we verbeteringen aanbrengen in de mogelijkheid tot samenwerking met externe partijen en in de financieringsparagraaf. Het doel van de regeling blijft hiermee ongewijzigd. Op basis van zeven activiteiten/interventies zal wetenschappelijk worden onderzocht wat er werkt in de praktijk en voor wie. De eerste vijf activiteiten onderzoeken we in zorg en welzijn, onderwijs en kinderopvang. Het gaat om de volgende activiteiten:
-
Gewijzigde tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd
Het Groeifondsprogramma ‘Meer uren werkt!’ is erop gericht drempels weg te nemen, zodat mensen die in deeltijd werken en meer willen werken, dat ook kunnen doen. Met deze regelwijziging hebben we goed geluisterd naar signalen in het werkveld en willen we verbeteringen aanbrengen in de mogelijkheid tot samenwerking met externe partijen en in de financieringsparagraaf. Het doel van de regeling blijft hiermee ongewijzigd. Op basis van zeven activiteiten/interventies zal wetenschappelijk worden onderzocht wat er werkt in de praktijk en voor wie.
De eerste vijf activiteiten onderzoeken we in zorg en welzijn, onderwijs en kinderopvang. Het gaat om de volgende activiteiten: -
Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet
De initiatiefnemer beoogt het belangrijke artikel 23 van de Grondwet aan te vullen. Met de aanvullingen blijft de onderwijsvrijheid voor scholen bestaan: Ieder kind heeft recht op onderwijs, en moet elke school kunnen kiezen. Tegelijkertijd moet elke school de plicht hebben om kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.
-
Herziening kwalificatiestructuur mbo
De consultatie betreft het conceptwetsvoorstel herziening kwalificatiestructuur mbo.
-
Instemmingsbevoegdheid medezeggenschap funderend onderwijs op hoofdlijnen begroting
Deze consultatie gaat over instemmingsbevoegdheid van de medezeggenschapsraad op de hoofdlijnen van de begroting van scholen in het primair en voortgezet onderwijs. In de Wet Medezeggenschap op scholen (WMS) worden bevoegdheden en taken van medezeggenschapsraden in het primair en voortgezet onderwijs geregeld. In deze wetswijziging wordt een instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting toegevoegd aan de bevoegdheden van de medezeggenschapsraad
-
Ontwerpbesluit maximering eigen bijdrage van aankomend studenten aan selectiekosten voor de toelating tot het hoger onderwijs.
Het uitgangspunt van de WHW is dat een instelling naast collegegeld geen andere eigen bijdragen aan de student mag vragen voor de inschrijving. In de praktijk vragen meerdere instellingen eigen bijdragen voor selectieprocedures die tot relatief hoge bedragen kunnen oplopen. Deze inperking van de toegankelijkheid van het onderwijs wordt onwenselijk geacht. Met dit besluit wordt geregeld wanneer een eigen bijdrage mag worden gevraagd en wordt aan de hoogte van het bedrag een maximum gesteld.
-
Regeling andere bijdragen van studenten in het hoger onderwijs
Deze regeling (Regeling andere bijdragen van studenten in het hoger onderwijs) is van toepassing op studenten die het wettelijk collegegeld dan wel instellingscollegegeld betalen en heeft tot doel studenten en instellingen duidelijkheid te verschaffen over voor welke kostensoorten hoger onderwijsinstellingen een bijdrage mogen verlangen van (aspirant-)studenten.
-
Regeling extra reisvoorziening COVID-19
In het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de Wet studiefinanciering 2000 betreffende tijdelijke voorzieningen voor het studiejaar 2021-2022 in verband met COVID-19 is de Wsf 2000 opgenomen dat een student in verband met de uitbraak van COVID-19 in aanmerking komt voor een extra reisvoorziening. In de wet is een grondslag opgenomen om deze maatregel bij ministeriële regeling nader uit te werken.
-
Regeling leeruitkomsten hoger onderwijs
Het wetsvoorstel leeruitkomsten hoger onderwijs maakt het werken met eenheden van leeruitkomsten mogelijk bij deeltijdse en duale opleidingen in het hbo en wo en bij voltijdopleidingen in het hbo. Voor voltijdopleidingen in het wo met een substantiële praktijkcomponent bepaalt deze regeling dat werken met eenheden van leeruitkomsten mogelijk is. Wo instellingen melden welke opleidingen met eenheden van leeruitkomsten willen werken en leveren bewijsstukken dat aan de substantiële praktijkcomponent is voldaan. De regeling wordt eenmaal per jaar bijgewerkt.