Zoekresultaat

3103 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel ter implementatie van het EU Electricity Market Design-pakket

    Het wetsvoorstel implementeert het EU Electricity Market Design-pakket dat de Elektriciteitsrichtlijn, Elektriciteitsverordening, REMIT-Verordening en Acer-Verordening wijzigt. Het EMD-pakket is het resultaat van inspanningen van de Europese Unie tot verdere hervorming van de Europese elektriciteitsmarkt. Op veel punten voldoet de Nederlandse wetgeving al aan de gestelde eisen in het EMD-pakket. Het wetsvoorstel beperkt zich tot de wijzigingen die noodzakelijk zijn om de bepalingen uit het EMD-pakket te implementeren dan wel uit te voeren. Implementatie van de EMD-richtlijn en uitvoering van genoemde verordeningen vindt voor het overgrote deel plaats in het voorstel van de Energiewet (hierna: Energiewet). De Energiewet ligt momenteel ter behandeling voor bij de Eerste Kamer. Daarnaast bevat het wetsvoorstel wijzigingen in de energiebelasting in de Wet belastingen op milieugrondslag in verband met energiedelen.

  • Besluit uitbreiding intermediaire activiteit

    Met de wijziging van het Uitvoeringsbesluit onderwijsvoorzieningen voor jongeren met een handicap wordt mogelijk dat UWV voortaan tolkuren kan toekennen aan leerlingen met een auditieve beperking in (1) cluster 2 die een deel van de onderwijstijd regulier onderwijs volgen of stage lopen, in (2) cluster 1, 3 en 4 en (3) aan leerlingen met een beperking die een belemmering ondervinden bij het volgen van onderwijs.

  • Wijziging wet toeristische verhuur

    Met dit wetsvoorstel wordt de Huisvestingswet 2014 aangepast om deze aan te laten sluiten bij de nieuwe Europese regels voor kortetermijnverhuur. Ook het Besluit registratie toeristische verhuur moet op een paar punten worden gewijzigd om te voldoen aan deze Europese verordening. De Europese verordening sluit aan bij de bestaande Nederlandse Wet toeristische verhuur en ziet in essentie op het invoeren van een uniforme manier van registreren voor toeristische verhuur. Daarnaast moeten online platforms data delen met gemeenten om zo diens handhaving te ondersteunen.

  • Wijzigingsregeling eindtermen en toetstermen examens financiële dienstverlening Wft 2025

    De regeling wijzigt de eindtermen en toetstermen voor het opleidingsjaar 2025-2026 die gelden voor financieel adviseurs die moeten aantonen vakbekwaam te zijn door middel van examens.

  • Regeling tarief centrale examenbank Wft 2025

    Het College Deskundigheid Financiële Dienstverleners (CDFD) maakt examens om de vakbekwaamheid van financieel adviseurs vast te stellen. Het CDFD en Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) construeren de Wft-examens en stellen deze via een centrale examenbank online ter beschikking aan de exameninstituten. De uitvoeringskosten worden gedekt met leges voor de examens. Met deze regeling worden de nieuwe legestarieven door de minister vastgesteld.

  • Regeling ontheffingsmogelijkheid ter bevordering van vergaand geautomatiseerd varen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een ministeriële regeling met de verdere uitwerking van artikel 1.26 van het Binnenvaartpolitiereglement (Bpr). Op grond van dit artikel kan een bevoegde autoriteit ontheffing verlenen van specifieke artikelen van het Bpr. Oftewel, besluiten dat er aan bepaalde regels van het Bpr niet hoeft worden voldaan onder voorwaarden. De ontheffingen zijn vooral gericht op vormen van automatische- of afstandbesturing van een vaartuig. Deze regeling moet ervoor zorgen dat de bevoegde autoriteit alle ontheffingsaanvragen gelijk behandelt.

  • Wijziging bijkantoorgrenzen kredietinstellingen en verzekeraars en vrijstelling grote posities BES

    De regeling strekt ertoe de grenzen die gelden voor de omvang van bijkantoren in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (verder: BES) van kredietinstellingen en verzekeraars met zetel op Curaçao en Sint Maarten flink te verhogen. Deze verhoging is noodzakelijk. De huidige, aan de lage kant vastgestelde grenzen werken marktverstorend en  veroorzaken daarmee onbedoeld belemmeringen voor de toegang tot financiële dienstverlening in de BES.

  • Wijziging Omgevingsregeling eDNA als erkende maatregel

    Deze regeling tot wijziging van de Omgevingsregeling  strekt ertoe dat door middel van het toepassen van de soortenDNA-methode en de bijbehorende werkwijze wordt voldaan aan de specifieke zorgplicht (art. 11.27 Besluit activiteiten leefomgeving (Bal)) ten aanzien van flora- en fauna-activiteiten waar bedrijven en woningeigenaren aan moeten voldoen bij het isoleren van grondgebonden woningen.

  • Vastleggen algeheel verbod etnisch profileren

    Dit wetsvoorstel versterkt het discriminatieverbod door de kern van de uitspraak van het Gerechtshof Den Haag van 14 februari 2023 in de wet vast te leggen (MTV-controles). Daarmee gaat het om een zogeheten 'codificatie' van het verbod op etnisch profileren. Regels die al gelden worden vastgelegd zodat zij toekomstbestendig zijn en boven elke twijfel verheven zijn. 

  • Beleidsregel zorgvuldig opdrachtgeverschap

    Het uitgangspunt van de Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (Wibon) is dat er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid van de partijen die onder de wet vallen. Opdrachtgevers dienen te waarborgen dat de graafwerkzaamheden veilig en zorgvuldig door de grondroerder kunnen worden uitgevoerd. De beleidsevaluatie van de Wibon, benoemt echter dat er onvoldoende invulling wordt gegeven aan de uitvoering van zorgvuldig opdrachtgeverschap. Daarnaast kan de toezichthouder (RDI) in praktijk niet of nauwelijks handhaven op basis van het ruime begrip; zorgvuldig opdrachtgeverschap. De casuïstiek vraagt om maatregelen op korte termijn. Een concretere uitleg van zorgvuldig opdrachtgeverschap is belangrijk om graafschades en potentieel gevaarlijke incidenten te voorkomen. Het voorstel bevat een nadere invulling van de verplichting tot zorgvuldig opdrachtgeverschap, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wibon.