Zoekresultaat

3117 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wijziging van het Besluit vervuilingswaarde ingenomen water 2009

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit vervuilingswaarde ingenomen water 2009 (Bviw 2009). Dit besluit beschrijft op welke manier de vervuilingswaarde van afvalwater wordt bepaald, ten behoeve van de zuiverings- en verontreinigingsheffing. Deels gebeurde dit aan de hand van een indeling naar bedrijfscategorieën en bijbehorende vervuilingswaarde van het afvalwater. Deze indeling is echter verouderd en niet altijd goed toepasbaar. Dit heeft ertoe geleid dat wordt voorgesteld in het Bviw 2009 niet langer met bedrijfscategorieën te werken. In plaats daarvan wordt voor bepaalde bedrijven een regeling opgenomen om op praktische wijze de vervuilingswaarde van het afvalwater voor het betreffende bedrijf te bepalen. 

  • Preconsultatie Modernisering van het Nederlandse sanctiestelsel

    Het kabinet werkt aan de modernisering van het Nederlandse sanctiestelsel. Het doel van de modernisering is om nog beter te kunnen voldoen aan de eisen die gesteld worden vanuit de Europese sanctiebesluiten en -verordeningen. In dat kader vraagt het kabinet uw inbreng op bouwstenen voor een toekomstbestendige Sanctiewet. Dit preconsultatiedocument heeft als doel om gericht inbreng op te halen en daarmee te komen tot betere en effectieve wetgeving die nauwer aansluit bij de nalevingpraktijk. De modernisering zal er onder andere voor zorgen dat het sanctiewettoezicht op bepaalde groepen wordt uitgebreid en gemoderniseerd, dat de mogelijkheden voor overheidsingrijpen worden vergroot en dat er betere gegevensuitwisseling kan plaatsvinden.

  • Uitvoeringswet Vo bij geldovermakingen en overdrachten van cryptoactiva te voegen informatie

    De consultatie geeft uitvoering aan de verordening betreffende bij geldovermakingen en overdrachten van bepaalde cryptoactiva te voegen informatie. Deze verordening wijzigt tevens de vierde anti-witwasrichtlijn. Het wetsvoorstel bevat hoofdzakelijk wijzigingen van de Wwft, als gevolg van de wijziging van de vierde anti-witwasrichtlijn. De belangrijkste wijziging van de Wwft ziet op de uitbreiding van de reikwijdte van de Wwft, die van toepassing wordt op aanbieders van cryptoactivadiensten die onder MiCA vallen. In het wetsvoorstel wordt de AFM aangewezen als Wwft-toezichthouder op aanbieders van cryptoactivadiensten. Het registratieregime in de Wwft zoals die nu geldt voor cryptopartijen, komt te vervallen.

  • Uitvoeringswet verordening cryptoactiva

    De Verordening cryptoactiva schept een regelgevend kader voor cryptodienstverleners en crypto-uitgevers. De verordening streeft verschillende doelen na, waaronder: het geven van rechtszekerheid binnen de EU, het stimuleren van innovatie, het regelen van consumentenbescherming en het stellen van regels omtrent marktintegriteit en het waarborgen van financiële stabiliteit.

  • Wet vrij en veilig onderwijs

    Dit wetsvoorstel gaat over het verbeteren van de veiligheid op school. Daarbij moeten scholen meer doen om onveilige situaties in beeld te krijgen en ervoor te zorgen dat die minder voorkomen. De Onderwijsinspectie krijgt ook meer informatie over onveilige situaties. Daarnaast komen er regels voor de manier waarop scholen omgaan met klachten. Ten slotte moeten scholen jaarlijks hun veiligheidsbeleid beoordelen in het licht van de kennis die zij op het gebied van (on)veiligheid hebben opgedaan.

  • Besluit uitbreiding van de monitoringsverplichting leerlingen funderend onderwijs

    Deze uitvraag gaat over het uitbreiden van de monitor sociale veiligheid voor leerlingen. Scholen moeten nu elk jaar aan hun leerlingen vragen hoe zij de veiligheid op school beleven. Dit wordt de schoolmonitor genoemd. Deze monitor wordt op twee manieren uitgebreid. Ten eerste wordt het aantal leerlingen bij wie scholen de monitor moeten afnemen verhoogd. Ten tweede moeten scholen een aantal extra onderwerpen gaan bevragen.

  • Uitvoeringswet digitaledienstenverordening

    Op 16 november 2022 is de digitaledienstenverordening (Digital Services Act, hierna: DSA) in werking getreden. De DSA harmoniseert de regels die van toepassing zijn op zogenaamde aanbieders van tussenhandeldiensten, waaronder online platforms, online marktplaatsen, sociale mediadiensten en internetaanbieders. De DSA heeft als doel te zorgen voor een veilige, voorspelbare en betrouwbare online omgeving, waarin de verspreiding van illegale online-inhoud en de maatschappelijke risico’s die de verspreiding van desinformatie of andere inhoud met zich kunnen brengen, worden aangepakt en waarin de grondrechten doeltreffend worden beschermd en innovatie wordt vergemakkelijkt. Daartoe bevat de DSA enerzijds een kader voor de aansprakelijkheid van aanbieders van tussenhandeldiensten voor door hun gebruikers verstrekte informatie en anderzijds een aantal zorgvuldigheidsverplichtingen waar deze aanbieders aan moeten voldoen bij het verlenen van hun diensten.

  • Wet internationalisering in balans

    Het doel van het wetsvoorstel internationalisering in balans is het zorgen voor een balans tussen voordelen en nadelen van internationalisering in het hoger onderwijs. De wet geeft onderwijsinstellingen en de minister instrumenten gericht op de opleidingstaal, de taalvaardigheid van studenten, het toelaten van een maximum aantal studenten bij een opleiding (numerus fixus) en het nemen van regie. Op die manier kunnen zij beter sturen.

  • Wetsvoorstel Rechtsbescherming bij aanbesteden

    Een inkoopopdracht van de overheid heet een aanbesteding. De overheid moet zich aan bepaalde regels houden bij aanbestedingen. Deze staan in de Aanbestedingswet 2012. Er wordt voorgesteld om deze wet te wijzigen zodat ondernemers makkelijker problemen kunnen aankaarten bij de overheid en  problemen sneller en beter kunnen worden opgelost. 

  • Wet Strafbaarstelling Ecocide

    Met dit wetsvoorstel beoogt de initiatiefnemer een nieuwe norm in het strafrecht te introduceren: dat het milieu een intrinsieke waarde heeft en dat de ernstige aantasting van dat milieu, door een menselijk handelen of nalaten, strafbaar moet worden. Om het handhaven van deze nieuwe norm mogelijk te maken, wordt in het Nederlandse strafrecht het begrip ‘ecocide’ geïntroduceerd: de strafbare en ernstige aantasting van het milieu door (potentieel) schadetoebrengend handelen of nalaten. Daartoe wordt het plegen van ecocide als autonoom strafbaar feit opgenomen in het Wetboek van Strafrecht.