Wijziging Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en –innovaties in transport DKTI

Reactie

Naam HAVI Logistics (MJM Degen)
Plaats Amersfoort
Datum 29 oktober 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen op de wijzigingen? U kunt reageren op de regeling en de toelichting.
In het bijzonder verzoekt het ministerie u om met betrekking tot artikel 19 kenbaar te maken of het lagere steunpercentage voldoende is voor investeringen milieubescherming en om een project learning by using aan te kunnen gaan.
LBU:
Wij zijn het er niet mee eens dat kennisinstellingen uitgesloten zijn van deelname aan LBU consortia. De reden hiervoor is dat kennisinstellingen cruciaal zijn voor het leertraject en het verspreiden van kennis, zoals ook een vereiste is in de regeling. Zonder kennisinstellingen gaat verspreiding niet voldoende op gang komen. Wij vinden dat kennisinstellingen dat het beste kunnen doen als ze partner zijn in een consortium vanaf het begin. Niet alleen vanwege het faciliteren van de monitoring, analyse en kennisverspreiding, maar ook vanwege de neutrale, aanjagende en verbindende factor van kennisinstellingen in zowel projectvorming als -uitvoering.

MIA/VAMIL verdisconteerd
Ten opzichte van de vorige DKTI regeling, gaat de overheid de MIA/VAMIL voordelen al van te voren verdisconteren. Voorheen was het subsidiepercentage voor grote bedrijven 40% op de meerkosten van voertuigen en private laadinfra, nu 28% voor gewone DKTI projecten en zelfs maar 18% voor LBU projecten. Innovatieve projecten, zoals bij ons met trucks gaat dit ten kosten van de aanschaf omdat het verlies van dit stuk subsidie in deze onzekere tijden gaat meewegen.