Wijziging Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en –innovaties in transport DKTI

Reactie

Naam HyMatters B.V. (drs. J.F. Janssen)
Plaats Arnhem
Datum 5 november 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen op de wijzigingen? U kunt reageren op de regeling en de toelichting.
In het bijzonder verzoekt het ministerie u om met betrekking tot artikel 19 kenbaar te maken of het lagere steunpercentage voldoende is voor investeringen milieubescherming en om een project learning by using aan te kunnen gaan.
In het ter consultatie voorgelegde voorstel ziet HyMatters een aantal knelpunten.

* Subsidiepercentage en Budgettering *

Stimulerings(maat)regelingen zijn niet alleen hard nodig om innovaties te versnellen, maar in veel gevallen ook randvoorwaardelijk om kapitaalintensieve innovaties überhaupt mogelijk te maken.
Daarom staat het versoberen van zowel het beschikbare budget alsook het verlagen van het subsidiepercentage van 28% naar maar liefst 18% in schril contrast met de behoeften die de bedrijven die met de vraagstukken aan de slag willen.
De voorgestelde versobering zal leiden tot uitstel en afstel van het innovatieve (en dus onzekere) werk, terwijl dat werk randvoorwaardelijk is voor het tijdig verduurzamen van de transportsector om de klimaatdoelen voor 2050 te behalen.


* Scope van de voertuigen / delen van de transportsector *

De voorbeelden van de soorten voertuigen die in aanmerking zullen komen zijn goed, maar te nauw gedefinieerd. Er zijn meer categorieën welke in de praktijk ook verduurzaamd dienen te worden, en een concreet voorbeeld daarvan zijn sommige zware machines, zoals “reach stackers” welke nodig zijn en blijven bij de op- en overslag van goederen: container handling. De uitstoot van deze machines is significant, en de ombouw van de huidige diesel-varianten naar ZE-varianten (waterstof-varianten, bij de zwaardere categorieën) is complex, tijdrovend, en first-time right projecten zullen zeldzaam zijn.
De reden hiervoor is dat de gehele logistieke keten van de aandrijfenergie herontworpen moet worden: De waterstof moet opgewekt worden, van de juiste kwaliteit zijn, de apparatuur moet herontworpen worden, en het energiemanagement moet eveneens herontworpen worden.
Advies is om de regeling open te stellen voor zware machines, waarbij er winst voor het behalen van de klimaatdoelen significant is. Let hierbij op dieselverbruik / CO2-uitstoot (dan kan meer dan een ton CO2 op jaarbasis zijn, per machine) op jaarbasis als prioriterend selectiecriterium. Material Handling equipment hoort zeker minder eng gedefinieerd op de kandidatenlijst te staan.

Bijlage