Met deze wijzigingsregeling wordt de aanvraagperiode voor 2026 vastgesteld, wordt het budget van 2025 en 2026 verhoogd als gevolg van een incidentele loonindexatie, en wordt de verdeelsystematiek van de subsidie voor universitair medische centra aangepast. Daarnaast wordt in de regeling opgenomen dat bij het doen van een aanvraag een gewaarmerkte jaarrekening is vereist (waarop voor kleine instellingen, welke van deze wettelijke verplichting zijn uitgezonderd, een uitzondering wordt gemaakt).
Naast de inhoudelijke wijzigingen wordt de Subsidieregeling SO-MSZ op een aantal punten aangepast om beter aan te sluiten bij de praktijk.
Zo wordt de peildatum waarop een organisatorisch verband over een geldige AGB-code moet beschikken aangepast naar 1 januari 2025. Er wordt geen maximum meer gesteld aan het aantal opleidingsprojecten, omdat het expliciet noemen van een relatief hoog aantal ertoe leidde dat aanvragers het idee kregen dat dit een norm was in plaats van een mogelijkheid. Ook wordt met de wijziging aangesloten bij het feit dat er van dubbelfinanciering met SectorPlanPlus geen sprake meer kan zijn, daar de doelgroep van de Subsidieregeling SO-MSZ vanaf 2026 geen aanspraak meer kan maken op SectorPlanPlus. Verder worden de salaristabellen met de standaarduurtarieven per schaal in lijn gebracht met de nieuwe CAO’s voor NVZ en ZKN. Ook bleek dat er een instelling in de doelgroep van de regeling zit, met enkele personeelsleden werkzaam onder de CAO Gehandicaptenzorg. Daarom wordt ook een salaristabel op basis van deze CAO toegevoegd.
Ten slotte worden er nog een tweetal verduidelijkingen toegevoegd aan de Subsidieregeling SO-MSZ. Het betreft de aanpassing van een foutieve titel bij artikel 13, en een verduidelijking over de meldingsplicht.