Wijzigingen in de examinering in het vo en mbo vanwege de referentieniveaus en vanwege de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo

Reactie

Naam Hogeschool van Amsterdam (drs. MH Bernaerts)
Plaats Amsterdam
Datum 9 juli 2011

Vraag1

Hoe oordeelt u over de uitvoerbaarheid van deze regeling?

Vriendelijk verzoek of u wilt aangeven wat uw achtergrond is. Werkt u bij bijvoorbeeld bij een instelling, welke? Of bent u een leerling of ouder?
Het plan van het ministerie om in het mbo voor burgerschapcompetenties geen resultaatverplichting meer te vragen vinden wij zeer verontrustend. Blijkbaar wordt er nog steeds onderscheid gemaakt in het belang van vakken die op een school worden aangeboden, dat is een zeer onwenselijk verschijnsel.
En het is volstrekt onrealistisch om te verwachten dat een student zich zal inspannen voor een vak waarvan de resultaten niet gemeten worden. In de beleving van de student zal Burgerschap dan niet meetellen op school. De ervaring leert dat de zg. ‘vakken-achter-de-streep’ niet alleen weinig aanzien genieten in het onderwijs maar ook het werk van de leraar uithollen. Bovendien zal het ertoe leiden dat ook schoolbesturen, ouders en collega’s Burgerschap niet serieus nemen waardoor de kwaliteit van het vak achteruit gaat.

De behoefte aan Burgerschapsvorming is een steeds terugkerend verschijnsel. Om zich te oriënteren in de maatschappij en op hoe burgers zich willen, kunnen en moeten gedragen is kennis van de maatschappij een eerste vereiste. In andere schooltypes heeft het schoolvak Maatschappijleer zich inmiddels ontwikkeld tot een degelijke basis om in de maatschappij mee te kunnen en willen doen. Een examen dat meetelt in de zak- en slaagregeling als resultaatverplichting is daar mede debet aan.
Waarom is voor MBO- studenten inzicht in maatschappelijke processen gebaseerd op degelijke kennis niet meer noodzakelijk? Als ze maar ‘iets’ doen, dat is voor hen al voldoende blijkbaar!
Burgerschapsvorming in het MBO lijkt zo dezelfde fouten te maken als bij de start van het schoolvak Maatschappijleer: geen exameneisen, geen bevoegdheidseisen, geen opleiding en geen enkele status of aanzien voor het vak. Is dat de waarde die we aan Burgerschap toekennen?

De docenten van de HvA-lerarenopleiding Maatschappijleer 2e graads,
Broer van der Hoek, Mieke Bernaerts, Hessel Nieuwelink, Berend Jan Mulder, Janneke Nieuwesteeg


Bijlage