Vernieuwing BBV ter bevordering van de interne sturing

Reactie

Naam Gemeente Naarden (J.E.J. de Meijer)
Plaats Naarden
Datum 18 september 2015

Vraag1

Iedereen wordt uitgenodigd om te reageren op het ontwerpbesluit.
5) In de toelichting op de conceptregeling wordt vermeld dat de kosten van overhead wel mogen worden toegerekend aan investeringen, indien het niet toerekenen van overhead zou leiden tot een tekort op de begroting. Met andere woorden, indien er sprake is van geen tekort op de begroting mag de overhead niet worden toegerekend aan investeringen. Hoe om te gaan indien het ene jaar een overschot is op de begroting en het andere jaar een tekort? Wordt hiermee overigens bedoeld een tekort op de primaire begroting of de begroting na inzet van dekkingsmiddelen?
6) In de brochure Hoofdlijnen vernieuwing BBV staat wat betreft overhead aangegeven dat het uitgangspunt is dat kosten zoveel mogelijk direct worden toegerekend aan de betreffende taken. Alle bedrijfskosten die direct verbonden zijn aan taken die gericht zijn op de externe klant, moeten in de betreffende taakveleden worden geregistreerd (zie pagina 14). In de conceptregeling wordt gemeld dat overhead in het programmaplan moet worden opgenomen en dat onder overhead -waarvoor een definitie wordt gegeven- in ieder geval vallen loonkosten overhead, ICT, huisvestingskosten en uitbestedingskosten bedrijfsvoering. Betekent dit nu dat bijvoorbeeld alle ICT-kosten onder overhead moeten vallen, of dat de specifiek aan een taakveld gerelateerde ICT-kosten waarbij sprake is van doorbelasting aan derden, rechtstreeks op het taakveld verantwoord moet worden?
7) Afgevraagd wordt of de nieuwe spelregels omtrent overhead gaan werken. De geïntroduceerde definitie laat te veel ruimte over voor interpretatie welke kosten wel en welke niet tot overhead behoren. Een vergelijking tussen de gemeenten van de overhead blijft daardoor een illusie. Bovendien maken de uitzonderingen van de integrale kostprijs het geheel niet transparant.
8) In de brochure hoofdlijnen vernieuwing BBV (pagina 9) is vermeld dat er ruimte komt voor een gefaseerde invoering: …Gemeenten die er niet in slagen om de gegevens in 2017 in te voeren moeten de taakvelden voor de begroting 2018 in de gemeentelijke administratie opnemen. In de conceptregeling wordt niet gerept over een gefaseerde invoering. Hoe zit dat?