Vernieuwing BBV ter bevordering van de interne sturing

Reactie

Naam Gemeente Franekeradeel (Drs. MBA AA RB S. Groustra)
Plaats Franeker
Datum 9 oktober 2015

Vraag1

Iedereen wordt uitgenodigd om te reageren op het ontwerpbesluit.
Uniforme taakvelden
Reactie; Tegen
Door het toevoegen van taakvelden wordt een extra laag gecreëerd tussen programmabegroting en (sub)productenraming. De taakvelden vormen daarmee een derde laag in de P&C cyclus.
Voor het verlangde inzicht kan het CBS/Ministerie nu al 1 op 1 aansluiten bij de Iv3 indeling en van daaruit (bestaand!) cijfermateriaal genereren.

Overhead
Reactie; Tegen
Beter is het om een overzicht opnemen in de paragraaf Bedrijfsvoering aangevuld met (financiële) kengetallen. Dit vergelijkbaar aan de financiële kengetallen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

De voorgestelde wijziging betekend dat kostendekkendheid extracomptabel moet worden bijgehouden. Een duidelijker argument om tegen deze voorstellen te zijn is niet te geven. Dit betekend dat extracomptabel kostprijzen moeten worden berekend om te voldoen aan de Wet Mark en Overheid, Vpb, BTW, Wro, afvalstoffenheffing, rioolheffing etc. etc.
Gemeente Franekeradeel zit al jaren in het hoogste stadium van Horizontaal Toezicht met de Belastingdienst. Een consistente integrale toerekening van kosten is binnen de HT afspraken een vaste waarde. Ook de onderbouwing van de BTW mengpercentages is gerelateerd aan de urentoerekening (in geld) aan de verschillende (sub)producten. Door de voorgestelde werkwijze verdwijnt dit integrale inzicht en komt er een extracomptabele exercitie voor terug. Extra werk dus, niet efficiënt en niet effectief.
Tot slot mist essentiële informatie welke wordt gebruikt in de discussie over het afstoten van taken.

Het activeren van investeringen met maatschappelijk nut;
Reactie; Tegen
Geredeneerd vanuit het doel van vergelijkbaarheid is het logischer om te besluiten activering van investeringen in de maatschappelijke ruimte niet meer toe te staan. Als daarbij een overgangstermijn wordt gehanteerd van bijvoorbeeld vier jaar om als gemeente alle bestaande investeringen met maatschappelijk nut versneld af te boeken, dan zijn over een aantal jaren alle gemeenten vergelijkbaar op dit punt. Bijkomend voordeel is dat daarmee alle (groot) onderhoud moet worden opgenomen in de beheerplannen waardoor de vergelijkbaarheid van de beheerplannen tussen de gemeenten ook toe zal nemen. Tot slot levert het versneld afboeken begrotingsruimte op die wel reëel is.

Bijlage