Wetsvoorstel verzekerdeninvloed

Reactie

Naam Lid Ledenraad Menzis (J.G. Luesink)
Plaats Doetinchem
Datum 25 juli 2016

Vraag1

Het wetsontwerp tot versterking van de invloed van verzekerden verplicht zorgverzekeraars onder andere tot het bieden van inspraak van verzekerden in het beleid. Dat betekent dat alle verzekerden de gelegenheid moeten krijgen hun meningen en wensen kenbaar te maken. Zorgverzekeraars moeten een inspraakregeling opstellen waarin is geregeld op welke beleidsonderdelen de inspraak betrekking heeft. In deze regeling moet in elk geval staan dat er inspraak is van verzekerden in het zorginkoopbeleid. Het wetsontwerp schrijft niet voor op welke andere specifieke onderdelen van het beleid inspraak van verzekerden in de inspraakregeling geregeld moet zijn. Ook niet op welke manieren verzekerden inspraak moeten kunnen krijgen. Reden hiervoor is dat de regering vindt dat er ruimte moet zijn voor diversiteit en nieuwe vormen van verzekerdeninvloed.

Verzekeraars zijn echter niet vrij in hoe ze de inspraak willen gaan regelen. Een vertegenwoordiging van verzekerden wordt namelijk verplicht (denk aan de huidige leden- en verzekerdenraden op verzekeraar- of concernniveau). Deze vertegenwoordiging krijgt een wettelijk instemmingsrecht bij het vaststellen van de inspraakregeling. Zonder instemming van de vertegenwoordiging, komt de inspraakregeling dus niet tot stand. De vertegenwoordiging van verzekerden heeft daarmee dus sterke invloed op wat er in de inspraakregeling komt te staan. Zorgverzekeraar en de vertegenwoordiging van verzekerden bepalen samen welke mate van inspraak voor alle verzekerden relevant en gewenst is.

>> Is de inspraak van verzekerden voldoende gewaarborgd als zorgverzekeraars en vertegenwoordiging het samen regelen, zonder daarbij in de wet voor te schrijven op welke specifieke beleidsterreinen (naast zorginkoopbeleid) inspraak geregeld moet zijn? Waarom wel/niet? Heeft u andere suggesties?
Lijkt mij, in eerste instantie, een goede stap. Het zorginkoopbeleid is er bij gebaat om vanuit de verzekerden mee te laten kijken naar met name de kwaliteit van de geleverde zorg in een structuur die voldoende garanties geeft voor een goede uitvoering. Andere onderwerpen die gebaat kunnen zijn bij een wettelijk adviesrecht zijn:
-de informatieverstrekking omtrent de verschillende verzekeringsvormen en de overstapmogelijkheden naar een andere verzekeraar.
-wachttijden en wachtlijstenbeleid
Tevens een informatieplicht, vooraf en achteraf, t.a.v. de door de verzekeraar gemaakte keuzes in bijv. pakketten.

Vraag2

De vertegenwoordiging van verzekerden krijgt ook onder andere een adviesrecht ten aanzien van het jaarlijkse zorginkoopbeleid. Dit is in het wetsontwerp opgenomen omdat uit de eerdere consultatie van betrokken organisaties is gebleken dat er vooral behoefte is aan meer invloed op het zorginkoopbeleid.

>> Is het borgen van een wettelijk adviesrecht ten aanzien van het zorginkoopbeleid een effectief instrument om de invloed van de vertegenwoordiging van verzekerden op het zorginkoopbeleid te versterken? Waarom wel/niet?
Wettelijk adviesrecht kan een goed instrument zijn om de stem van de verzekerden beter tot zijn recht te laten komen. Moet echter niet belemmerend gaan werken in goede onderlinge verhoudingen om tot een, voor de verzekerden, optimaal resultaat te komen middels het uitwisselen van argumenten. Zodra vertrouwen, per definitie, ingewisseld gaat worden voor wettelijke maatregelen zijn we naar mijn idee verkeerd bezig. Indien nodig zal de vertegenwoordiging van de verzekerden wel terug moeten kunnen vallen op wettelijke kaders om de verzekerden niet tekort te doen.

Vraag3

In vraag 2 kwam het adviesrecht van de vertegenwoordiging aan de orde. De volgende vraag sluit daarop aan.

>> Zou het adviesrecht van de vertegenwoordiging volgens u ook op andere beleidsterreinen moeten gelden? Waarom wel/niet? Zo ja: welke andere terreinen?
Zie antwoord op vraag 1.

Vraag4

Het doel van het wetsontwerp is als volgt:
“De meningen en wensen van verzekerden moeten in het beleid, waaronder in ieder geval het zorginkoopbeleid, van de zorgverzekeraar meer centraal komen te staan. De regering acht het van belang dat de zorgverzekeraar meer in verbinding staat met zijn verzekerden en meer handelt namens en in het belang van zijn verzekerden. Bij de vormgeving en uitvoering van het beleid dient de inbreng van verzekerden daarom te worden betrokken. Het beleid zal dan beter aansluiten bij wat de verzekerde wenst. Dit kan de kwaliteit van de ingekochte zorg, de inhoud van de zorgverzekeringen die de zorgverzekeraar aanbiedt en de dienstverlening van de zorgverzekeraar ten goede komen.”

>> Wordt dit doel volgens u met het wetsontwerp bereikt? Waarom wel/niet? Zo niet: ziet u andere mogelijkheden om dit doel te bereiken en daarbij de uitvoering door zorgverzekeraars eenvoudig te houden?
Dit wetsontwerp zal zeker bijdragen aan het laten doorklinken van de stem van de verzekerden. Er zal ook een preventief signaal vanuit gaan naar de verzekeraar toe om de belangen van de verzekerden en het gewenste kwaliteitsniveau in alle gevallen na te streven.
Belangrijk blijft daarbij een goed overlegmodel op basis van vertrouwen en uitwisselen van wederzijdse argumenten.