Wijziging Regeling Voertuigen (goedkeuringseisen verlichting en kentekenplaathouder en permanente eis aantal zitplaatsen bijzondere bromfiets)
Reactie
Naam
|
Opvang Het Hof (P. van den Hamer)
|
Plaats
|
Breda
|
Datum
|
6 mei 2025
|
Vraag1
U kunt tot en met 3 juni 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?
Namens onze kinderopvangorganisatie willen wij graag reageren op het voorgenomen besluit om de eisen voor bijzondere bromfietsen (zoals de BSO-bus/Stint) formeel aan te passen. Wij waarderen het dat de regelgeving nu beter wordt afgestemd op de praktijk van de afgelopen jaren.
Wij herkennen de problemen die eerder bestonden rondom de afwijking in het aantal zitplaatsen en de verlichtingseisen, en zijn positief dat deze nu worden geüniformeerd. De maatregel om verlichting voortaan eenduidig (wit/geel voor, rood achter) te verplichten en de kentekenplaathouder op vaste positie verplicht te stellen, vinden wij begrijpelijk en ondersteunend voor de veiligheid en handhaafbaarheid.
Wel willen wij aandacht vragen voor het besluit dat het maximale aantal zitplaatsen op 8 wordt vastgesteld. In de praktijk betekent dit dat veel kinderopvangorganisaties, zoals de onze, met BSO-bussen werkten die veilig en verantwoord 10 kinderen vervoeren, en hier jarenlang goed op zijn toegezien binnen het convenant. De beperking tot 8 zitplaatsen creëert een situatie waarin:
- Kinderen die anders op de BSO konden blijven, nu extra vervoerd moeten worden, wat leidt tot méér verkeersbewegingen en een verhoogd risico in het verkeer.
- Dit onbedoeld een verslechtering van de verkeersveiligheid tot gevolg kan hebben, omdat er vaker moet worden gereden in de nabijheid van scholen en kinderopvanglocaties.
- Er extra druk ontstaat op personeelsinzet en kosten voor ouders, vanwege het hogere aantal ritten en benodigde medewerkers.
Wij begrijpen dat dit besluit voortkomt uit veiligheidsdoeleinden, maar willen toch onder de aandacht brengen dat voertuigen zoals de huidige BSO-bus sterk zijn doorontwikkeld ten opzichte van de oorspronkelijke Stint. Zo zijn er diverse aanvullende veiligheidsvoorzieningen ingebouwd (zoals veiligheidsgordels, verbeterde remsystemen, signalering en constructieve aanpassingen), waardoor het huidige voertuig niet te vergelijken is met het model uit 2018.
Wij vragen daarom met klem om opnieuw te overwegen of de grens van 8 zitplaatsen proportioneel en onderbouwd is in verhouding tot de huidige veiligheid en praktijkvoering, en of er ruimte kan zijn voor uitzonderingen of verruiming onder voorwaarden.
Met vriendelijke groet,
Dhr. P. van den Hamer
Opvang Het Hof
Breda